Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

PRIMA Svensk Aquavit och Brännvin påbörjar kulturresa – Jacob Felländer gestaltar första upplagan

Inför julen 2015 lanseras PRIMA Edition Aquavit, en helt ny produkt som varje år kommer att byta skepnad. Den första utgåvan har skapats i samarbete med Fotografiska och fotografen Jacob Felländer. Smaken på PRIMA Edition Aquavit har tagits fram med inspiration från historien som bor i väggarna på det mer än hundra år gamla tullhuset som Fotografiska huserar i.

– Frankrike har sin cognac, Italien har sin grappa, Martinique sin rom. De flesta länder har en unik dryckeskultur vars arv de vårdar och utvecklar. Aquavit är en del av den svenska kulturhistorien och när det kommer till innehåll såväl som design så är våra olika snaps- och aquavitsorter influerade av den rådande tidsåldern då de skapades. Med start i år vill vi ge oss ut på nutida upptäcktsfärder för att skapa nya spännande historier, traditioner och smaker med några av landets främsta kreatörer, säger Åsa Strömberg Eng, ansvarig för PRIMA.

De kulturområden som uppmärksammas kommer att variera från år till år och lagom till lanseringen står fotografiets konstform i centrum genom ett samarbete mellan kryddmästare Jonas Odland, Fotografiska och fotograf Jacob Felländer. Skapandeprocessen började med en gemensam upptäcktsfärd genom historien kring tullhuset på Stadsgårdskajen.

– Fotografiska ligger i en byggnad vid Stadsgårdskajen med anor från början av 1900-talet och lokalen användes ursprungligen som ett tullhus. Huset var därmed en viktig port för importvaror där kryddor var några av de mest centrala handelsvarorna. Där fann vi inspiration från de kryddor som historiskt importerades via huset. Några av den tidens populära kryddor; ingefära, korianderfrö och citrus, fick därför bli bärande i PRIMA Edition Aquavit, berättar kryddmästare Jonas Odland.

Genom sitt fotografiska hantverk fick Jacob Felländer i uppdrag att gestalta PRIMA Edition Aquavit. Resultatet som pryder årets flaska, bygger på Felländers välkända multiexponerings-teknik och är en drömsk tolkning med utgångspunkt från utsikten på Fotografiskas tak.

– Man kan säga att verket består av ”ett varv runt Stockholm”. Jag började fota från Fotografiskas tak och därefter förflyttade jag mig från hustak till hustak runt staden. Att återvända till min barndomsstad och försöka se den med nya ögon var en var en utmaning. När jag sen framkallade bilderna i mörkrummet växte en ny känsla av Stockholm fram som jag inte upplevt tidigare, berättar fotograf Jacob Felländer.

Den nya aquaviten är skapad av ekologiska, äkta råvaror av högsta kvalitet och har ett spetsigt smakregister som drar åt det kryddigt friska hållet. Med inslag av ingefära är årets upplaga en särskild smakmatch till julbordets gröna inslag, exempelvis alla kålrätter, men även till rätter från havet som lax och sill. Smakmässigt knyter den även an till den gröna veggivoretrenden där grönsakerna har huvudrollen och kött och fisk ses som tillbehör – en trend som Fotografiska är med och driver med sitt gröna julbord under ledning av kocken Paul Svensson.


PRIMA Edition Aquavit produceras i en begränsad upplaga och finns till försäljning från och med 1 december i Systembolagets beställningssortiment. En flaska om 500 ml kostar 399 kr och artikelnumret är 86569-02.


För mer information om PRIMA, vänligen kontakta:

Åsa Strömberg Eng, Senior Brand Manager, Altia Sweden, tel: 0730-631 953, e-post: asa.stromberg.eng@altiacorporation.com

Jonas Odland, Kryddmästare, Altia Sweden, e-post: jonas.odland@altiacorporation.com

Jens Hollingby, Jung, tel: 072-398 57 86, e-post: jens.hollingby@jungrelations.com

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


Altia Sweden AB är ett helägt dotterbolag till Altia Plc i Finland. Altia Plc är ett företag som producerar, distribuerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker i Norden och de baltiska länderna. Altia Plc:s egna varumärken inkluderar bl.a. Blossa, Grönstedts, Koskenkorva, O.P. Anderson, Explorer och Chill Out. Företaget representerar också andra internationella kvalitetsvarumärken från hela världen.  www.altiacorporation.com

Kontakter

Tove Wredler Wennström

Tove Wredler Wennström

Presskontakt Content Manager folk o folk +46 (0) 70 289 08 42

Relaterat innehåll

Aquavitens dag - nya möten, spännande smakkombinationer och en cocktailtävling med finess

Under helgen den 18e och 19e oktober gick Aquavitens dag av stapeln för andra året i rad. Platsen var Spritmuseum på vackra Djurgården i Stockholm. Genom informativa föreläsningar, provningar med oanade smakkombinationer och inspirerande master classes kring kryddat brännvin så fick både allmänhet och branschfolk möjlighet att ta en närmare titt på vårt svenska dryckesarv.

PRIMA Julsnaps 2014 inspireras av ursprungsrecept från 1994 – Årets julsnaps har fyllig smak från cognac, dadlar och citrus

PRIMA Julsnaps lanseras för 21:a gången och har blivit en tradition på de flesta julbord. Årets smak är inspirerad av den första julsnapsen som lanserades 1994 och var Rånäs Brännvin. Kryddmästare Jonas Odland har skapat en aromatisk julsnaps med inslag av cognac, dadlar och frisk citrus som tillsammans förhöjer smakerna på julbordets rätter.

Altia och Unimedic startar produktion av svensk akvavit och kryddat brännvin i Sundsvall

​Altia Plc och Unimedic AB har slutit ett långsiktigt avtal avseende tillverkning av svensk akvavit och kryddat brännvin. Altia och Unimedic investerar i ny produktionsutrustning och en ny produktionsanläggning. Produktionsprocessen inkluderar kryddestillation, kryddextraktion, blandning och lagring av svensk akvavit och kryddat brännvin. Destilleriet byggs i Matfors, Sundsvall.

​Prima lanserar ny julakvavit - önskar alla snapsälskare en akvavit jul

Med milsvid utsikt över Siljan ligger Tällberg. Här har Prima funnit inspiration till den första i en ny serie Julakvavit. Den allra första Prima Julakvavit har hämtat inspiration från en av de mest omtyckta julsnapsarna i Primas historia: Tällbergs Festbrännvin som lanserades år 2000.

folk o folk

Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Anora Sweden

Sandhamnsgatan 63
115 28 Stockholm
Sweden