Gå direkt till innehåll

Ämnen: Mat, dryck

  • Årets bubblare: Chill Out Sparkling!

    Chill Out har tidigare satt sitt namn på rött, vitt och rosé vin, alla noga utvalda från kvalitativa vingårdar runt om i världen. Nu är det äntligen dags att introducera ett sparkling vin i Chill Out serien. Chill Out Sparkling är ett friskt och fruktigt mousserande vin gjort av Sauvignon Blanc druvor från södra Frankrike.

  • PRIMA Julsnaps 2012

    Den traditionsenliga julsnapsen får i år ett nytt varumärkesnamn – PRIMA Svensk Aquavit och Brännvin. PRIMA Julsnaps 2012 är den 19:e i raden av limiterade julsnapsar och inspirationen till årets smak är hämtad från Selma Lagerlöf och hennes magnifika äppelträdgård på Mårbacka.

  • Parador - en klassiker i ny tappning

    Parador, det spanska rödvinet med den karakteristiska färgglada etiketten, är en klassisk produkt på Systembolagets hyllor. Vinet som lanserades redan 1969 har under åren skaffat sig en trogen kundkrets. Nu satsar Altia Sweden som står bakom Parador på en ny tappning.

  • Chill Out Zinfandel – en ny, intensiv smakupplevelse i Chill Out familjen

    Tänk mörka bär som möter söta körsbär, toppat med inslag av choklad, mjuk vanilj och du har Chill Out Zinfandel- den nya medlemmen i Chill Out familjen. Chill Out Zinfandel kommer att finnas tillgängligt i Systembolagets beställningssortiment fr.o.m. den 14:e maj. För mer information och beställning, gå in på www.chilloutzin.se.

  • Strålande tider för en fräsch rosé, Opal Springs Cabernet Sauvignon Rosé 2011

    Opal Springs viner finns sedan tidigare på den svenska marknaden med två röda viner, nu lanseras Opal Springs Cabernet Sauvignon Rosé årgång 2011. Vinet Opal Springs rosé är ett torrt, fruktig vin med med inslag av jordgubbar, smultron och örter. Opal Springs Cabernet Sauvignon Rosé (SB nr 6731) 3 liter, 189 kr.

  • Aussie Wines tetror med vin från Australien - Nu i ny tappning, med design och årgång.

    Aussie är ett av Sveriges bäst säljande vinvarumärken på 1-liters tetra. Efter 6 år på den svenska marknaden kommer Aussie i en ny uppdaterad design på 1 liters tetrorna, även ny årgång fastän förpackningarna inte är årgångsmärkta. Aussie Great White Chardonnay, Aussie Flamingo Blush rosé och Aussie Kangarouge Shiraz, vinerna kommer från Australien.

  • Chill Out Wines presenterar en ny smakrik årgång av klassikern Chill Out Lakes Shiraz

    I dagarna rullar den nya årgången av Chill Out Lakes Shiraz 2010 ut till Systembolagsbutikerna i hela landet. Den nya årgången av vinet är mycket fruktig och smakrik. Chill Out Lakes Shiraz lanserades 2004 på den svenska marknaden, sedan dess är vinet en klassiker i sitt slag. Den nya årgången 2010 av vinet har inslag av mörka bär, lakrits chokladkola och kryddor.

  • Chill Out lanserar det första ekologiska Chill Out vinet på den Svenska marknaden

    Chill Out-familjen har fått en ny ekologisk vegansäker medlem genom nya röda argentinaren Chill Out Mountains Malbec PET, Argentina (62 kr, SB nr 6146), ett fruktigt smakrikt vin med inslag av mörka bär, plommon, viol och lakrits.Druvorna till detta vin är ekologiskt odlade och kommer från Pocito District i San Juan, vingårdarna ligger 650 m över havet.

  • Ny PET flaska på Systembolaget - Chill Out Mountains Malbec, ekologiskt och vegansäkert

    Chill Out-familjen presenterar stolt en ny eko vegansäker medlem genom nya smakfulla Chill Out Mountains Malbec PET, Argentina (62 kr), ett fruktigt smakrikt ekologiskt vin med inslag av mörka bär, plommon, viol och lakrits. Sedan tidigare finns två PET flaskor i Chill Out familjen. Chill Out Expedition PET, från Sydafrika (59 kr) och Chill Out Expedition Chardonnay PET, från Sydafrika (59 kr).

  • Opal Springs bjuder på en ny ovanlig druvkombination

    Opal Springs-familjen växer genom ett nytt spännande rödvin, med en druvkombination vi inte ofta träffar på. Två italienska druvor, Sangiovese och Lagrein, möter Shiraz-druvan - i ett vin från Australien. Resultatet av druvkombinationen ger ett mångfacetterat vin för måltid och fest. Nya Opal Springs Sangiovese Lagrein Shiraz, tas upp i Systembolagets ordinarie sortiment från och med 1 oktober.

  • Chill Out-familjen fortsätter att växa – i oktober är det premiär för nya ekologiska Chill Out Mountains

    Vinerna i Chill Out-familjen fortsätter att stärka sin position som svenskarnas favoritval när det gäller gott och prisvärt vin. Flera av vinerna återfinns på topplistorna över Systembolagets försäljning inom respektive kategori. Nu är det dags för en spännande nykomling. I oktober introduceras ekologiska Chill Out Mountains Malbec, en fruktig argentinare som producerats i balans med naturen.

  • Försäljningen av rosévin fortsätter att öka i Sverige – volymsiffrorna upp med nästan 50 % sedan 2009

    Sverige har hakat på trenden från Västeuropa vad gäller konsumtionen av rosévin. Kategorin har de senaste åren haft en explosionsartad försäljningsutveckling. Jämfört med 2009 har rosévin hittills i år ökat i försäljning med 48,9 procent, vilket motsvarar drygt 3,6 miljoner liter. Även sommaren 2011 har visat att trenden håller i sig. Bäst går rosé på bag-in-box och storsäljaren heter Chill Out.

  • Glöm myten om den motvilliga värdinnan. Ny undersökning visar att kvinnor föredrar spontanbesök i högre utsträckning än män

    Inspirerade av sitt varumärke bestämde sig vinmärket Drop In för att göra en undersökning av svenskarnas inställning till spontana drop-in-besök. Hur ser vi svenskar egentligen på oanmälda gäster som kommer förbi på en kopp kaffe eller ett glas vin? Svaren i undersökningen är något förvånade. Kvinnorna visar sig vara märkbart mer positiva än män till spontana gäster...

  • Chill Out Expedition - sommarens lättaste picknick-vin

    Chill Out Expedition är ett fruktigt vin från Western Cape i Sydafrika. Chill Out har valt att buteljera Expedition i återvinningsbar PET-flaska vilket är bättre för miljön än glasflaskor. PET-flaskan är enkel att ta med på picknicken då den väger 35 procent mindre än en traditionell vinflaska i glas.

  • Systembolagets konsumentpanel väljer in en ny medlem av Aussie-familjen i det fasta sortimentet

    Varje år röstar Systembolagets konsumentpanel in ett tjugotal nya viner i det ordinarie sortimentet. I panelen tar utvalda konsumenter ställning till om ett vin förtjänar en plats på Systembolagets hyllor, baserat på upplevd kvalitet och pris jämfört med liknande produkter. Ett vin som föll konsumentpanelen på läppen är nya Aussie Red in the Sand som finns på Systembolaget från och med april.

Visa mer