Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Försäljningen av rosévin fortsätter att öka i Sverige – volymsiffrorna upp med nästan 50 % sedan 2009

Sverige har definitivt hakat på trenden från övriga Västeuropa vad gäller konsumtionen av rosévin. Kategorin har de senaste åren haft en explosionsartad försäljningsutveckling. Jämfört med 2009 har rosévin hittills i år ökat i försäljning med 48,9 procent, vilket motsvarar drygt 3,6 miljoner liter. Även sommaren 2011 har visat att trenden håller i sig och kategorin står för en ökande del av den totala vinkonsumtionen. Bäst går rosé på bag-in-box och storsäljaren i sommar är Chill Out Coastlines.

”Rosévin har på många sätt blivit synonymt med en sommardryck”, säger Flavia Bergström, Brand Manager på Altia Sweden. ”Det märks också tydligt i säljstatistiken. Rosévinet har sin topp på sommaren och det är bag-in-box som säljer bäst. Rosévinet förknippas inte bara med sommarvärme, utan också med umgänge och natur – i dessa sammanhang vet vi att bag-in-box är ett format som uppskattas. Vi är självklart glada över att svenskarna uppenbarligen tagit till sig vårt Chill Out Coastlines allra mest. Det är ett prisvärt och gott vin som förtjänar att vara svenskarnas favorit”.

Chill Out Coastlines toppar alltså sommarens försäljningsstatistik från Systembolaget. Den har funnits på Systembolaget sedan 2009 och är gjord på 100 % Shirazdruvor från olika vingårdar runt om soliga Kalifornien. I Chill Put-familjen ingår även Chill Out Sunset, Chill Out Lakes, Chill Out Verandas, Chill Out Deckchairs, Chill Out Vistas och Chill Out Mountains.

Hur stor försäljningsökningen blir för rosévin under helåret 2011 återstår att se, men helt klart är att rosé vinner mark mot rött och vitt vin. Den totala vinförsäljningen i år har ökat med 1,2 % procent jämfört med 2010, medan rosévinsförsäljningen är upp med över 20 % samma period. Totalt beräknas rosévinet stå för drygt 7 % av den totala vinförsäljningen i Sverige på Systembolaget under 2011.

Chill Out Coastlines har artikelnummer 3105 och kostar 179 kronor.  

För mer information, pressbilder eller produktprov, vänligen kontakta:

Flavia Bergström, Brand Manager Wine Sweden
Tel: 08-557 790 35, 070-368 71 22, E-post: flavia.bergstrom@altiacorporation.com

Rosen Guggenheimer Lindow, presskontakt K Communication                                                                                  telefon:070-453 47 59, E-post: rosen@kcommunication.se

Ämnen

Kategorier


Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Presskontakt

Monica Myrvold

Presskontakt Digital Marketing Manager +46 (0) 70 201 99 20
Tove Wredler Wennström

Tove Wredler Wennström

Presskontakt Content Manager folk o folk +46 (0) 70 289 08 42
Mikaela Lundén

Mikaela Lundén

Presskontakt Commercial Coordinator Spirits Sweden Press contact
Elin Nävemark

Elin Nävemark

Presskontakt Marketing Coordinator Wine Sweden +46761188969

folk o folk

Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Anora Sweden
Sandhamnsgatan 63
115 28 Stockholm
Sweden