Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

​Grönstedts National 2017 – traditionsenligt till Sveriges nationaldag

Lanseringen av Grönstedts National har blivit en tradition lagom till Sveriges nationaldag. Årets versionhar tydliga toner av Ingrid Marie-äpplen, grillad tropisk ananas och kryddig mandel. Den har lagrats på ekfat i årtionden och är tillverkad enligt hantverksmässig fransk tradition.

Sedan 2004 har det kommit en ny Grönstedts National i början av sommaren i stort sett varje år. Cognacen produceras i en begränsad mängd och är mycket populär.

– Grönstedts National har alltid haft en stor efterfrågan. Ofta har den till och med orsakat köer utanför Systembolagsbutikerna av cognacsentusiaster som har velat försäkra sig om att få tag en av de åtråvärda flaskorna. Vi är mycket stolta över att kunna presentera en ny blandning även i år, säger Sanna Sundin, Brand Manager för Grönstedts.

Grönstedts förenar svensk historia och franskt hantverk. Redan 1846 blandade Johan Daniel Grönstedt sin första cognac under eget namn. Han höll till i Gamla Stan och var en legendarisk vin- och spritmakare som var mycket intresserad av franska drycker. Idag anses han vara den svenska cognacens fader och är skaparen av bland annat Sveriges mest sålda cognac.

Cognac är ett druvdestillat med elegans som sitt signum. För Grönstedt National 2017 har David Croizet, Grönstedts Master Blender, skapat en utsökt blend med fler än 40 eau-de-vier i varierande åldrar. Dessa kommer från olika distrikt i området Cognac, allt för att uppnå en fyllig,komplex och ädel dryck.

– Det första smakintrycket består av mycket intensiva fruktiga toner. Sedan framträder kryddiga inslag av äppelblom, choklad och ljus ek med en lång och mjuk eftersmak, säger Master Blender David Croizet.

Det är inte bara innehållet som förändras årligen. Årets design tar fäste i 20-talets Frankrike och hämtar inspiration från en era där elegans och glädje präglade flasketiketter. Det ligger helt i linje med smakprofilen och karaktären hos Grönstedts National 2017.

Flaskan är förpackad i en presentbox som pryds av ett särskilt Grönstedts National-mynt, präglat av Nobelmedaljens tillverkare. På samma sätt som Nationaldagen är en tradition, är det sedan flera år tillbaka kutym att Grönstedts cognac serveras som avec till kaffet vid den årliga Nobelbanketten.

Grönstedts National 2017 släpps i en upplaga om 1500 numrerade flaskor i Systembolagets exklusiva sortiment. Priset är 759 kronor för en flaska om 500 ml. Artikelnummer är 20200.


För mer information, vänligen kontakta:
Sanna Sundin, Brand Manager för Grönstedts, Altia
sanna.sundin@altiagroup.com
+46 070 – 556 89 88

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


På folk o folk har vi samlat alla produkter från tre bolag - Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg. Tillsammans kan vi erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.

Kontakter

Monica Myrvold

Presskontakt Digital Marketing Manager +46 (0) 70 201 99 20
Tove Wredler Wennström

Tove Wredler Wennström

Presskontakt Content Manager folk o folk +46 (0) 70 289 08 42
Mikaela Lundén

Mikaela Lundén

Presskontakt Commercial Coordinator Spirits Sweden Press contact

Caroline Tull

Presskontakt Presskontakt 0761467436

Relaterat innehåll

folk o folk

Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Anora Sweden
Sandhamnsgatan 63
115 28 Stockholm
Sweden