Pressmeddelande -
Grönstedts: Extreme makeover
Johan Daniel Grönstedt är en ikonisk svensk vin- och spritmakare. Sin första cognac under eget namn blandade han redan 1846. 170 år senare firar jubilaren Grönstedts med att ge alla produkter ett helt nytt utseende inspirerat av Jean-Luc Godards filmer och informationsdesign. Precis som cognacen i flaskorna är formspråket ett kulturellt möte mellan svensk historia och franskt hantverk.
- Grönstedts är den enda cognac i världen som tillåtits lagra sina produkter utanför Frankrike. Det gör oss unika i cognacvärlden. De allra mest passionerade cognacälskarna känner oss väl. Men för att vår historia ska vara intressant för fler måste vi också berätta cognacens, säger Peter Edin, Senior Brand Manager, Grönstedts.
Inspirationen till Grönstedts nya design är hämtad från informationsdesign och påminner i sitt utseende om de hålkort som en gång i tiden revolutionerade modern datalagring. Designen är framtagen för att så tydligt som möjligt hjälpa konsumenten i valet mellan olika cognac. På flaskans etikett kan konsumenten ta del av respektive cognacs smakbild. Finns det toner av exempelvis nougat, valnöt eller päronglass så framgår det. Vet konsumenten att hen föredrar cognac med en vass, fruktig eller krispig karaktär räcker det med att läsa på etiketten för att veta vilken cognac man ska välja. Även genomsnittlig ålder och tillfällen som respektive cognacen passar för är beskrivet. Ska cognacen drickas i samband med cocktails, fika eller matlagning behövs bara en snabb titt på etiketten för att avgöra vilken som passar bäst.
- Med vår nya design vill vi informera för att väcka nyfikenhet och lust att våga prova sig fram bland spännande sorters cognac, både gamla och nya, fortsätter Peter Edin.
Typsnittet i den nya designen har hämtats från filmer av Jean-Luc Godard, mannen bakom den strömning inom fransk film på 1960-talet som fick namnet franska nya vågen. Godards filmer representerar ett nytt sätt att tänka och i mötet mellan den franska avantgarde-rörelsen och den svenska funktionsdrivna designtraditionen har Grönstedts utseende vuxit fram. Utöver nytt utseende på etiketter så kommer själva glasflaskan som rymmer cognacen i ny form och den nya korken är gjord av naturlig kork med en topp av trädslaget bok.
- När man firar 170 år är det lätt att fastna vid att romantisera det som varit. Men i vår anfaders DNA finns modet att våga göra saker annorlunda, vi har därför valt att hylla Johan Daniel Grönstedt med ett helt nytt utseende, berättar Peter Edin.
Grönstedts nya design kommer finnas på den svenska marknaden från och med början på november.
Följande produkter får ny design:
Grönstedts VS: Art.nr 382-02. 35cl. 175:-
Grönstedts VS: Art.nr 382-01. 70cl. 298:-
Grönstedts VSOP: Art.nr 381-02. 35cl. 195:-
Grönstedts VSOP: Art.nr 381-01. 70cl. 345:-
Grönstedts VO: Art.nr 87538. 50cl. 297:-
Grönstedts XO: Art.nr 242. 50cl. 348:-
Grönstedts EXTRA: Art.nr 241. 50cl. 429:-
Grönstedts Noel XO 2016: Art.nr 40041-02. 50cl. 3600 flaskor lanseras på Systembolaget den 2 dec 2016. 399:-
För ytterligare frågor, kontakta Peter Edin, Senior Brand Manager, Grönstedts
peter.edin@altiacorporation.com
070 - 942 34 24
För pressbilder, kontakta Anna-Clara Zell, Jung Relations
Anna-Clara.Zell@jungrelations.com
073 - 399 54 99
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
På folk o folk har vi samlat alla produkter från tre bolag - Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg. Tillsammans kan vi erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.