Pressmeddelande -
Julcognac i begränsad upplaga - Grönstedts cognac presenterar Noël XO 2016 i ny design
Grönstedts Noël XO 2016 är en komplex blandning av cognacsorter handplockade av Master Blender David Croizet. Doften är len med inslag av chokladfudge, syltad ingefära, marsipan och clementin. Med flaskans nya design berättar Grönstedts att julcognacen passar extra bra till julaftonens höjdpunkt.
Exakt vilka cognacsorter årets julcognac består av förblir David Croizets hemlighet. Men genom det aningen kryptiska meddelandet på flaskan - ”klockan 15.00” – avslöjar Grönstedts ett perfekt tillfälle för cognacen att avnjutas.
- Vi har tagit fram Grönstedts nya design för att göra det enklare och mer lekfullt att prova sig fram bland olika sorters cognac. ”15.00” är givetvis en passning till julafton och det lugn som infinner sig i stugorna när alla är samlade och Kalle Anka börjar på TV. I de stunderna - gärna tillsammans med en pralinlåda - passar julcognacen som allra bäst, berättar Peter Edin, Senior Brand Manager, Grönstedts.
På flaskans etikett går det genom den nya designen att ta del av respektive cognacs smak- och doftbild. Grönstedts Noël XO 2016 har exempelvis en mogen och fyllig karaktär, som passar utmärkt med praliner. Utöver smak och doft framgår vilken genomsnittlig ålder cognacen har och i Noëls specifika fall - att produkten är en säsongsvara.
- Årets julcognac har smak av torkade frukter, choklad och cederträ. Som fransman är det givetvis en stor utmaning att tolka den känsla som vi vill förmedla med klockslaget, men jag hoppas att jag kommit nära tillsammans med mina kollegor på Grönstedts i Sverige, hälsar David Croizet från Cognac.
Grönstedts Noël XO 2016 är den elfte julcognacen i ordningen som Grönstedts lanserar. Den är tillgänglig på Systembolaget från och med 2 december i en begränsad upplaga om 3600 flaskor.
Produktinformation
Produkt: Grönstedts Noël XO 2016
Ursprung: Cognac, Frankrike
Artikelnummer: 40041-02
Volym: 500 ml
Alkoholhalt: 40 %
Pris: 399 SEK
Fakta om Grönstedts nya design
Inspirationen till Grönstedts nya design är hämtad Jean-Luc Godards filmer (franska nya vågen) och informationsdesign. Precis som cognacen i flaskorna är formspråket ett kulturellt möte mellan svensk historia och franskt hantverk. Till sitt utseende påminner designen om de hålkort som en gång i tiden revolutionerade modern datalagring. På flaskans etikett kan konsumenten ta del av respektive cognacs smakbild. Finns det toner av exempelvis nougat, valnöt eller päronglass så framgår det. Vet konsumenten att hen föredrar cognac med en vass, fruktig eller krispig karaktär räcker det med att läsa på etiketten för att veta vilken cognac man ska välja. Även genomsnittlig ålder och tillfällen som respektive cognacen passar för är beskrivet. Det nya uttrycket är framtaget för att så tydligt som möjligt hjälpa konsumenten. Syftet är att informera på ett lekfullt sätt för att bidra till att människor upptäcker just sina nya favoritcognacer.
För ytterligare frågor eller pressbilder, vänligen kontakta:
Sanna Sundin, Brand Manager för Grönstedts
070-5568988, sanna.sundin@altiacorporation.com
Ämnen
Kategorier
På folk o folk har vi samlat alla produkter från tre bolag - Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg. Tillsammans kan vi erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.