Pressmeddelande -
3 x Grönstedts klassiker i lyxförpackning
Som gå bort-present, för cognacsprovning, till julbordet eller bara för att man älskar cognac och vill ha flera sorter hemma. Grönstedts lanserar nu tre av sina cognacer i en ny, vackert designad förpackning med tre mindre flaskor av de mest populära sorterna.
Druvdestillatet cognac trendar. De senaste åren har det skett en kraftig frammarsch av cognacsexporten, inte minst till USA, tätt följt av Asien och Europa. Främst attraheras allt yngre konsumenter. Cognac är inte längre bara en dryck förknippad med kaffe, cigarr och chesterfieldsoffor. Cognac dricks än mer i baren och används i cocktails i allt större uträckning.
– I Sverige ser vi ett ökat intresse för cognac både inom krogbranschen och bland yngre, men kanske framförallt bland kvinnor. Idag är konsumenter extremt intresserade av vad de dricker. Smak premieras framför mängd, kvalitet över pris. Spritens ursprung och hur den framställs får mer fokus än någonsin, vilket också gör dryckesupplevelsen större, säger Sanna Sundin, Brand Manager för Grönstedts.
För att göra cognacupplevelsen mer lättillgänglig släpper Grönstedts nu en läcker provsmakningsask med tre av sina klassiker i 20-centilitersflaskor.
– Vi har skapat trippelasken för att sprida kunskap om cognac på ett underhållande och inspirerande sätt. Den ger alla möjlighet att hitta den sort som just de tycker bäst om. Asken är fullmatad med bland annat provningstips och kul kuriosa. Mindre flaskor av olika klassificeringar i en och samma ask är ett roligt sätt att kunna lära sig mera om cognac, säger Sanna.
Asken är medvetet formgiven i ett snyggt mönster i klara färger av Anton Svensson, grafisk formgivare. Den passar utmärkt som gåva vid en högtidsdag, som julklapp eller kanske istället för blomma på en middagsbjudning. Den pryder också sin plats om den sätts fram på bordet för avsmakning. Den okonventionella designen signalerar att Grönstedts nu även inriktar sig på en progressiv publik.
Johan Daniel Grönstedts blandade sin första cognac 1846 och hans efternamn har blivit synonymt med svensk dryckestradition. Grönstedts förenar svensk historia och franskt hantverk och har i över 170 år tillverkat Sveriges mest sålda cognac. Idag anses han vara den svenska cognacens fader.
Asken innehåller Grönstedts cognac VSOP, XO och Extra. Alla tre ingår i Systembolagets ordinarie sortiment. Åldern står inte på flaskorna eftersom en cognac inte har en ålder utan massor av åldrar. 99 procent av all cognac är en blandning av destillat från flera olika år. Allt för att öka smakkomplexiteten samt behålla samma smakprofil år efter år.
Grönstedts VSOP har en snittålder på 5–8 år. Det är en vardagscognac med harmonisk karaktär och en tydlig doft av torkad frukt och russin. Smaken är medelfyllig med viss sötma och inslag av vanilj.
Grönstedts XO har en snittålder på cirka 10–20 år. Det är en mer elegant, fyllig och smakrik cognac med fatkaraktär samt inslag av knäck och kola samt en doft av torkad frukt.
Grönstedts EXTRA är den äldsta av alla Grönstedts cognacer med en snittålder på 15–25 år. Den har en elegant smak av mogen frukt, kola och spår av vanilj från ekfat. Cognacen bjuder på lång eftersmak.
Grönstedts Trippelask lanseras den 1 december Systembolagets ordinarie sortiment. Priset är 399 kronor för 3 flaskor à 200 ml.
För mer information, vänligen kontakta
Sanna Sundin, Brand Manager
070 556 89 88
sanna.sundin@altiagroup.com
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
På folk o folk har vi samlat alla produkter från tre bolag - Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg. Tillsammans kan vi erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.