Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

O.P. Anderson lär amerikanska bartenders om hantverksmässigt tillverkad akvavit.

Under det senaste decenniet har välgjorda cocktails fått ett otroligt uppsving, och för craft cocktails är få saker hetare just nu än akvavit – ofta som en direkt ersättare av gin. En anledning att ta med sig bartenders från världens för närvarande 32:a bästa bar ”Tjoget”, och åka ut i världen och missionera med en eventturné.

O.P. Anderson Aquavit är en kryddig, hantverksmässigt skapad och fatlagrad sprit – som är perfekt för smakrika upplevelser med komplexa komponenter och kaxiga smaktoner. Amerikanska bartenders är ju – precis som här hemma i Sverige – alltid intresserade av det nya, det som sticker ut och är oväntat. Något som är äkta och helst hantverksmässigt tillverkat. Och bakom en perfekt cocktail bör det alltid finnas en story. Och ibland är det där ”nya” nämligen något 128 år gammalt.

”Vi har haft samma recept sedan 1891, och är därmed inte bara Sveriges populäraste, utan också absolut äldsta akvavit. Orginalet helt enkelt, med en lång och gedigen story med mycket passion och hantverk i ryggen.” säger Jonas Odland, Aquavit Master Blender för O.P. Anderson. Han fortsätter: ”Vår akvavit har varit med om mycket, och sett mycket förändringar i världen runtomkring. Men det enda kring vår produkt som vi har förändrat är att vi höjt våra kvalitetskrav, till exempel genom att vi numera använder 100 % ekologiska råvaror. Dessutom har den nu börjat ses som mer än en snaps och fått ta plats bredvid såväl gin och vodka som whisky och rom, som en fantastisk cocktailingrediens.”

Ett stort fokus på eventturnén är att inte bara ha en fest utan att ge en varumärkes- och produkt-upplevelse som involverar alla sinnen. Att förstå att akvavit är mer än att bara tillsätta kryddor till alkohol. Det är en process med kryddurval, del-destillationer, blending och lagring – precis som om det var whisky, rom eller cognac. Den processen har bartenders och branschfolk fått ta del av i samband med eventen – som ett destilleribesök i popup-format.

Eventkonceptet ”The Original Swedish Aquavit on Tour” har hittills fått svårimponerade barproffs på ”Tales of the Cocktail”-konferensen i New Orleans att sjunga ”Hell and gore” för fulla halsar på Bourbon Street, såväl som att återhämta sig dagen efter Bar Convent Brooklyns finalkväll med en ”West Coast snapper” – en akvavitvariant på brunchklassikern Bloody Mary.

”Intresset har ökat med en väldig fart i USA de senaste åren. Många lokala destillerier över hela landet producerar akvavit, även om de kanske inte alla gånger följer de regler som krävs här i Norden. Det är väldigt kul att se att de, precis som vi, uppskattar anrika varumärken och hantverkshistoria.” berättar Oskar Johansson, Brand Ambassador för O.P. Anderson.

Turnén kommer att fortsätta sin resa under hösten, närmast med ett antal nedslag i Norden.

För mer information, vänligen kontakta:
Mika Raukko, Senior Brand Manager. +4672-395 79 62
Oskar Johansson, Global Brand Ambassador. +4673-525 33 00

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


På folk o folk har vi samlat alla produkter från tre bolag - Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg. Tillsammans kan vi erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.

Kontakter

Tove Wredler Wennström

Tove Wredler Wennström

Presskontakt Content Manager folk o folk +46 (0) 70 289 08 42

Relaterat innehåll

O.P. Anderson lanserar världens första ekologiska färdigblandade akvavitcocktail

​Sveriges mest älskade akvavit, O.P. Anderson, lanserar nu en färdigblandad cocktail, O.P. Anderson Organic Aquavit Cocktail Lemon & Nettles. Som namnet avslöjar har drinken en bas av O.P. Anderson, är lätt kolsyrad och har smak av citron och nässlor. Den är också helt ekologisk. Produkten finns i Systembolagets beställningssortiment från och med idag, den 21 januari.

​Årets nyhet bland julsnapsarna – O.P. Anderson Petronella Julsnaps med smak av äpple och pomerans

Den första november släpps årets utbud av julsnapsar på Systembolaget. Bland urvalet finns populära O.P. Anderson Julaquavit, den moderna klassikern Prima Julsnaps och årets nyhet – O.P. Anderson Petronella Julsnaps. Petronella Julsnaps är en snaps med smak av äpple och pomerans som precis som originalprodukten O.P. Anderson Petronella har en lägre alkoholhalt än de traditionella snapsarna.

​Succé för O.P. Anderson Aquavitsturné.

Sedan i maj har teamet bakom O.P. Anderson Aquavit och ett gäng från Tjoget varit på turné i Norden och USA. Syftet var att lära amerikanerna och övriga nordbor mer om den skandinaviska akvavitkulturen samt visa att den svenska hantverksakvaviten är minst lika god – om inte godare – som andra spritsorter i cocktails. Roadshowen avslutades med en fest på Tjoget i Stockholm i mitten av december.

folk o folk

Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Anora Sweden

Sandhamnsgatan 63
115 28 Stockholm
Sweden