Pressmeddelande -
Succé för O.P. Anderson Aquavitsturné.
Sedan i maj har teamet bakom O.P. Anderson Aquavit och ett gäng från Tjoget varit på turné i Norden och USA. Syftet var att lära amerikanerna och övriga nordbor mer om den skandinaviska akvavitkulturen samt visa att den svenska hantverksakvaviten är minst lika god – om inte godare – som andra spritsorter i cocktails. Roadshowen avslutades med en fest på Tjoget i Stockholm i mitten av december.
O.P. Anderson Aquavit Original är från 1891 och är Sveriges äldsta och mest populära akvavit. Den är god att dricka traditionsenligt som snaps eller som bas i cocktails – något som på senare tid har blivit en het trend. I syfte att sprida vår svenska akvavitstolthet och de svenska sedvanorna utanför landets gränser har teamet bakom O.P. Anderson besökt New York, New Orleans, Oslo, Köpenhamn samt Helsingfors. Med på resan fanns proffsiga bartenders från Tjoget, utnämnt till Sveriges bästa bar och nummer 37 på World’s Best 50 Bar-listan.
– Vi visade besökarna allt ifrån hur man gör akvavit till vad man kan göra med den, säger Mika Raukko, Senior Brand Manager för O.P. Anderson.
Det stod kräftor, nubbe och Helan går på menyerna. Tjoget blandade de egenkomponerade West Coast Snapper – en akvavitvariant av klassikern Bloody Mary, samt och en somrig O.P. Anderson-cocktail, All Over NYC, med medhavda svenska jordgubbar i.
I ett litet minidestilleri fick besökarna iklädda hårnät och skyddskläder en inblick i den omsorgsfulla hantverkstraditionen bakom produktionsprocessen. Där fanns kryddhörna, destillat från destilleriet i Matfors och några av personerna bakom produkten. Det blev ett mycket populärt inslag på eventturnén.
Höjdpunkten på resan var New Orleans och Tales of the Cocktail – en av världens största cocktailfestivaler. O.P. Anderson teamet bjöd in till fest i legendariska Old Absinthe House, en bar som ligger mitt på New Orleans huvudgata Bourbon Street. Stället passeras av de flesta som är ute för en festkväll i den amerikanska sydstatsstaden.
– Vi var en av få akvavitmärken på plats och det var kul att skapa lite uppmärksamhet kring akvavitskategorin och visa upp den svenska traditionen samt hur några av världens bästa bartendrar från Tjoget jobbar med produkten, säger Mika Raukko.
Turnéfinalen ägde rum en måndag i början av december på Tjoget på Söder. På gästlistan fanns bartendrar och journalister, vilka fick smaka på några rätter ur Tjogets Italieninspirerade meny, special-Bloody Maryn med O.P. samt Arctic Garden, en vinterinspirerad O.P.-cocktail med frysta björnbär. Båda drinkarna finns med på Tjogets ordinarie cocktailmeny. Som snaps serverades O.P. Anderson Björk, den senaste akvaviten komponerad särskilt för Restaurang Nationalmuseum i samband men muséets återinvigning i fjol.
Mika Raukko hälsade välkomna; Oskar Johansson, Global Brand Ambassador, höll i sången; och Jonas Odland, Master Blender och personen bakom de nyare O.P. Anderson-utgåvorna, höll i en aquavit masterclass där gästerna fick smaka på fler sorter ur O.P. Anderson-familjen.
– O.P. Anderson Aquavit Original fyller snart 130 år och har nu gjort sitt intåg i USA och övriga Norden samt tagit sig in på cocktailmenyerna både där och härhemma. The Original Swedish Aquavit on Tour är avslutad, men O.P. Anderson fortsätter sin resa i minst 130 år till, avslutar Mika Raukko.
För mer information, vänligen kontakta:
Mika Raukko, Senior Brand Manager O.P. Anderson
mika.raukko@altiacorporation.com
Relaterade länkar
Ämnen
På folk o folk har vi samlat alla produkter från tre bolag - Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg. Tillsammans kan vi erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.