Pressmeddelande -
Grönstedts Le National 2019 är nominerad till Svenska Designpriset.
För tredje året i rad har Grönstedts Le National nominerats till Svenska Designpriset. Det är den färgsprakande förpackningen – inspirerad av det surrealistiska uttrycket och nutidens anda – som uppmärksammas i den prestigefyllda tävlingen för formgivning och grafisk design.
Grönstedts Le National är en cognac i limiterad upplaga som lanseras årligen lagom till Sveriges nationaldagsfirande. Den är en hyllning till vår korta sommar med värme och sol. Både smak och design byter skepnad för varje år och de 1200 flaskorna numreras.
2019-års utgåva är en härlig surrealistisk illustration i glada färger och fantasifulla bilder. Det är en värld fylld med sommarbuketter, uppochnedvända horisonter, citronsolar och planeter som tar betraktaren med in i huvudet på Grönstedts. Där möter den traditionella synen på cognac moderna inslag av svenskt fördomsfritt sommarfirande, mångfald och förenande.
– Vi ville att årets design skulle tänja lite på gränserna i cognacsvärlden, vilken vanligtvis är väldigt traditionell. Därför kände vi att surrealismen passade som inspiration – en stil som lämnar den logiska verkligheten och bejakar det irrationella och de dolda sidorna av själen, säger Arina Pauli, en av formgivarna i designteamet bakom årets Grönstedts Le National.
– Det som gör processen av designen unik för i år är att vi båda har samarbetat i ALLA delarna. Detta är en duo-design i allt från research, analys, grafisk form till illustration. När vi skapar tillsammans blir allt bättre. Den kreativa processen får en boost och vi bryter ny mark i formgivningsprocessen. När vi gjorde Grönstedts Le National 2019 hade vi fantastiskt roligt och det är då vi är som bäst, tillägger Alexandra Mellin, den andra formgivaren bakom designen.
– Jag är stolt över att vi återigen har uppmärksammats för den vackra utformningen av Grönstedts Le Nationals presentbox och etikett. Att ett av Sveriges äldsta varumärken avseende cognac är det som säljer mest i Sverige samt år efter år även uppmärksammas för sin design känns stort. Det visar att Grönstedts drygt 170 år efter att Johan Daniel Grönstedt blandade sin första cognac fortfarande är i särklass både vad gäller form och smak. Den tilltalar dagens livsnjutare precis lika bra nu som år 1846, säger Sanna Sundin, Senior Brand Manager Grönstedts.
Årets Grönstedts Le National har utvecklats av Master Blender David Croizet. Den är en komplex cognac med moderna inslag i form av mer blommighet och frukt, toner av persika, sommaräng, mandel och crème brûlée.
Rösta på din favorit
Svenska Designpriset är en prestigefull tävling vars målsättning är att främja och utveckla svensk grafisk design och kommunikation. Tävlingen är indelad i åtta olika kategorier samt underkategorier. Grönstedts Le National är nominerad i gruppen Identitet och förpackning. Vinnaren presenteras den 17 oktober under en prisutdelning på Rondo i Göteborg. Du kan rösta på din favorit 9–15 september på designpriset.se
För mer information, vänligen kontakta:
Sanna Sundin, Senior Brand Manager Scandinavia
070-556 89 88
sanna.sundin@altiagroup.com
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
På folk o folk har vi samlat alla produkter från tre bolag - Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg. Tillsammans kan vi erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.