Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

​Grönstedts Le National 2019 är nominerad till Svenska Designpriset.

För tredje året i rad har Grönstedts Le National nominerats till Svenska Designpriset. Det är den färgsprakande förpackningen – inspirerad av det surrealistiska uttrycket och nutidens anda – som uppmärksammas i den prestigefyllda tävlingen för formgivning och grafisk design.

Grönstedts Le National är en cognac i limiterad upplaga som lanseras årligen lagom till Sveriges nationaldagsfirande. Den är en hyllning till vår korta sommar med värme och sol. Både smak och design byter skepnad för varje år och de 1200 flaskorna numreras.

2019-års utgåva är en härlig surrealistisk illustration i glada färger och fantasifulla bilder. Det är en värld fylld med sommarbuketter, uppochnedvända horisonter, citronsolar och planeter som tar betraktaren med in i huvudet på Grönstedts. Där möter den traditionella synen på cognac moderna inslag av svenskt fördomsfritt sommarfirande, mångfald och förenande.

– Vi ville att årets design skulle tänja lite på gränserna i cognacsvärlden, vilken vanligtvis är väldigt traditionell. Därför kände vi att surrealismen passade som inspiration – en stil som lämnar den logiska verkligheten och bejakar det irrationella och de dolda sidorna av själen, säger Arina Pauli, en av formgivarna i designteamet bakom årets Grönstedts Le National.

– Det som gör processen av designen unik för i år är att vi båda har samarbetat i ALLA delarna. Detta är en duo-design i allt från research, analys, grafisk form till illustration. När vi skapar tillsammans blir allt bättre. Den kreativa processen får en boost och vi bryter ny mark i formgivningsprocessen. När vi gjorde Grönstedts Le National 2019 hade vi fantastiskt roligt och det är då vi är som bäst, tillägger Alexandra Mellin, den andra formgivaren bakom designen.

– Jag är stolt över att vi återigen har uppmärksammats för den vackra utformningen av Grönstedts Le Nationals presentbox och etikett. Att ett av Sveriges äldsta varumärken avseende cognac är det som säljer mest i Sverige samt år efter år även uppmärksammas för sin design känns stort. Det visar att Grönstedts drygt 170 år efter att Johan Daniel Grönstedt blandade sin första cognac fortfarande är i särklass både vad gäller form och smak. Den tilltalar dagens livsnjutare precis lika bra nu som år 1846, säger Sanna Sundin, Senior Brand Manager Grönstedts.

Årets Grönstedts Le National har utvecklats av Master Blender David Croizet. Den är en komplex cognac med moderna inslag i form av mer blommighet och frukt, toner av persika, sommaräng, mandel och crème brûlée.

Rösta på din favorit
Svenska Designpriset är en prestigefull tävling vars målsättning är att främja och utveckla svensk grafisk design och kommunikation. Tävlingen är indelad i åtta olika kategorier samt underkategorier. Grönstedts Le National är nominerad i gruppen Identitet och förpackning. Vinnaren presenteras den 17 oktober under en prisutdelning på Rondo i Göteborg. Du kan rösta på din favorit 9–15 september på designpriset.se

För mer information, vänligen kontakta:
Sanna Sundin, Senior Brand Manager Scandinavia
070-556 89 88
sanna.sundin@altiagroup.com

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


På folk o folk har vi samlat alla produkter från tre bolag - Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg. Tillsammans kan vi erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.

Kontakter

Tove Wredler Wennström

Tove Wredler Wennström

Presskontakt Content Manager folk o folk +46 (0) 70 289 08 42

Relaterat innehåll

​Årets Nobelcognac är Grönstedts VO

En nästan lika stor tradition som att Nobelfesten årligen hålls i december i Gyllene salen är att det serveras Grönstedts cognac som avec. Precis som många gånger tidigare fick även årets gäster njuta de ädla dropparna till kaffet.

​Grönstedts XO Noël 2018 – utsökt till julens chokladpraliner

Nu lanseras traditionsenligt årets julcognac Grönstedts XO Noël 2018. Den årliga julcognacen har blivit synonymt med en tid när vi stannar upp, njuter i nuet och tillbringar tid med dem vi tycker om. Årets cognac passar med sin fruktiga, eleganta profil fint till julens alla sköna stunder och chokladpraliner.

Grönstedts Le National 2018 är nominerad till Svenska Designpriset

För andra gången har Grönstedts National nominerats till det prestigefulla Svenska Designpriset – en tävling i design för dem som arbetar med grafisk design och formgivning. Grönstedts National är en årlig specialutgåva cognac som lanseras lagom till Sveriges nationaldagsfirande. Den är en hyllning till våra få varma månader av sommar och sol. Både smak och design byter skepnad för varje år.

Årets julcognac är här – fyllig och elegant med toner av brynt smör och fudge.

Den årslånga väntan är över – den 6:e december lanserader Grönstedts sin limiterade julcognac, XO Noël 2019. Årets cognac har tagit sin utgångspunkt i traditionellt julfirande och kombinerar det med julens nya trender. Tonerna av brynt smör, fudge, hasselnöt och vit choklad möjliggör en lekfullhet som passar såväl för griljering, pralinbak eller i en cocktail.

​Grönstedts Blå – en gammal favorit är äntligen tillbaka.

Grönstedts Blå kom till i mitten av 1800-talet och bakom drycken står den berömde vinhandlaren Johan Daniel Grönstedt. År 2006 försvann den från Systembolagets hyllor men den 26 februari kommer den tillbaka. Den efterlängtade återkomsten har samma innehåll och utseende som tidigare. Nyligen såldes en gammal flaska på Bukowskis för närmare 7000 kr, ett bevis på att Grönstedts Blå är en ikonprodukt.

​Grönstedts Le National 2020 – en hyllning till svensk dryckeshistoria

I början av juni är det dags för en populär svensk tradition. Då släpps årets version av Grönstedts Le N ational. Det är en premiumcongac med lyxigt somriga smaker som i år är en hyllning till Johan Daniel Grönstedt och det framgångsrika spritimperium som han grundade i mitten på 1800-talet.

folk o folk

Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Anora Sweden

Sandhamnsgatan 63
115 28 Stockholm
Sweden