Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Grönstedts Le National 2018 är nominerad till Svenska Designpriset

För andra gången har Grönstedts National nominerats till det prestigefulla Svenska Designpriset – en tävling i design för dem som arbetar med grafisk design och formgivning.

Grönstedts National är en årlig specialutgåva cognac som lanseras lagom till Sveriges nationaldagsfirande. Den är en hyllning till våra få varma månader av sommar och sol. Både smak och design byter skepnad för varje år och de 1 000 flaskorna numreras.

Årets utgåva Grönstedts Le National 2018 speglar ett sedvanligt firande av en traditionell dryck i en lekfull värld. Etiketten är som en återskapad konstduk där vi ser ett firande dansande par från förra sekelskiftet, omringat av en berså med sommarblommor, smaker och illustrationer i en palett av varma, ljusa toner och guld.

– Jag har sneglat på den franska Art Noveau-stilen och Carl Larsson samt den svenska traditionen med svensk sommar i åtanke. Grönstedts första cognac kom 1846, och jag har därför valt att hålla mig till en stil som fanns i slutet på 1800-talet, den tid när vi började dricka cognac i Sverige, säger Arina Pauli, en av formgivarna bakom årets Grönstedts National.

Förutom Arina fanns även Alexandra Mellin med i designteamet bakom Grönstedt Le National. Hon har utformat presentboxen samt var med i arbetet att utforma konceptet.

Att det franska finns med i tankarna är ingen slump. Johan Daniel Grönstedt skapade och lanserade visserligen cognac i Sverige i mitten på 1800-talet, men i dag tillverkas cognacen som bär hans namn i Frankrike av franska druvor odlade i regionen Cognac.

– Målet för årets Grönstedts National var att skapa en kreativ förpackningsupplevelse med lekfulla element som återspeglar glädje, dans och sommar, alltså ett traditionsenligt svenskt sommarfirande, säger Sanna Sundin, Brand Manager Altia.

Smakprofilen på årets specialutgåva flirtar med franskt bageri och svensk högsommar. Toner av croissant möter syrén, lakritsrot och plommon.

Grönstedts Le National 2018 finns i Systembolagets ordinarie sortiment. Priset är 849 kronor för en flaska om 500 ml, artikelnummer 40278.

Svenska Designpriset är en tävling i design som är öppen för alla som arbetar med grafisk design, formgivning och inom liknande kreativa områden. Vinnaren presenteras den 25 oktober under en prisutdelning på Berns i Stockholm. Allmänheten kan rösta på sin favorit från 10 – 16 september på designpriset.se.

Ämnen

Kategorier


På folk o folk har vi samlat alla produkter från tre bolag - Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg. Tillsammans kan vi erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.

Kontakter

Monica Myrvold

Presskontakt Digital Marketing Manager +46 (0) 70 201 99 20
Tove Wredler Wennström

Tove Wredler Wennström

Presskontakt Content Manager folk o folk +46 (0) 70 289 08 42
Mikaela Lundén

Mikaela Lundén

Presskontakt Commercial Coordinator Spirits Sweden Press contact

Caroline Tull

Presskontakt Presskontakt 0761467436

Relaterat innehåll

folk o folk

Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Anora Sweden
Sandhamnsgatan 63
115 28 Stockholm
Sweden