Pressmeddelande -
Grönstedts Le National 2018 är nominerad till Svenska Designpriset
För andra gången har Grönstedts National nominerats till det prestigefulla Svenska Designpriset – en tävling i design för dem som arbetar med grafisk design och formgivning.
Grönstedts National är en årlig specialutgåva cognac som lanseras lagom till Sveriges nationaldagsfirande. Den är en hyllning till våra få varma månader av sommar och sol. Både smak och design byter skepnad för varje år och de 1 000 flaskorna numreras.
Årets utgåva Grönstedts Le National 2018 speglar ett sedvanligt firande av en traditionell dryck i en lekfull värld. Etiketten är som en återskapad konstduk där vi ser ett firande dansande par från förra sekelskiftet, omringat av en berså med sommarblommor, smaker och illustrationer i en palett av varma, ljusa toner och guld.
– Jag har sneglat på den franska Art Noveau-stilen och Carl Larsson samt den svenska traditionen med svensk sommar i åtanke. Grönstedts första cognac kom 1846, och jag har därför valt att hålla mig till en stil som fanns i slutet på 1800-talet, den tid när vi började dricka cognac i Sverige, säger Arina Pauli, en av formgivarna bakom årets Grönstedts National.
Förutom Arina fanns även Alexandra Mellin med i designteamet bakom Grönstedt Le National. Hon har utformat presentboxen samt var med i arbetet att utforma konceptet.
Att det franska finns med i tankarna är ingen slump. Johan Daniel Grönstedt skapade och lanserade visserligen cognac i Sverige i mitten på 1800-talet, men i dag tillverkas cognacen som bär hans namn i Frankrike av franska druvor odlade i regionen Cognac.
– Målet för årets Grönstedts National var att skapa en kreativ förpackningsupplevelse med lekfulla element som återspeglar glädje, dans och sommar, alltså ett traditionsenligt svenskt sommarfirande, säger Sanna Sundin, Brand Manager Altia.
Smakprofilen på årets specialutgåva flirtar med franskt bageri och svensk högsommar. Toner av croissant möter syrén, lakritsrot och plommon.
Grönstedts Le National 2018 finns i Systembolagets ordinarie sortiment. Priset är 849 kronor för en flaska om 500 ml, artikelnummer 40278.
Svenska Designpriset är en tävling i design som är öppen för alla som arbetar med grafisk design, formgivning och inom liknande kreativa områden. Vinnaren presenteras den 25 oktober under en prisutdelning på Berns i Stockholm. Allmänheten kan rösta på sin favorit från 10 – 16 september på designpriset.se.
Ämnen
Kategorier
På folk o folk har vi samlat alla produkter från tre bolag - Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg. Tillsammans kan vi erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.