Pressmeddelande -
Chill Out satsar på nya smarta förpackningar: Ny funktion gör vinboxen enklare att återvinna
Svenskarna älskar boxviner och varje år säljs det 104 miljoner liter boxvin på Systembolaget. I dagarna blir storsäljande vinboxen Chill Out Smooth & Soft först i Sverige med en ny smart funktion som gör den lättare att återvinna. En så kallad rip tape gör det enkelt att öppna kartongen och ta ut plastförpackningen så att materialen kan sorteras var för sig.
– Vin på box är förstås mer miljösmart än glasflaskor, men vi vet att många har haft svårt med återvinningen eftersom kartongerna är svåra att öppna. Vår nya förpackning gör det enklare att sortera rätt, säger Carin Widoff, produktchef på Altia Sweden.
Chill Out är Sveriges största vinserie med en försäljning på 4,3 miljoner liter på bag-in-box förra året. Chill Out Smooth & Soft från Australien är gjort på druvan cabernet sauvignon, det är mjukt och bärigt med inslag av körsbär, skogsbär och sötlakrits. Nu kommer Chill Out Smooth & Soft med en smart rip tape, en flik i kartongen som man drar i så att toppen lossnar och det blir enkelt att plocka ut plasten. Även de tre övriga Chill Out-boxarna kommer efter hand att få samma funktion.
Rip tape – en smartare lösning
Bag-in-box har tagit Sverige med storm och i dag står boxvinerna för 54 procent av försäljningen på Systembolaget. En del av framgångssagan är att de svenska boxvinerna håller en hög kvalitet, något som skiljer dem från bag-in-box på andra marknader.
– Eftersom boxförsäljningen står för så stor del av försäljningen är det viktigt att vi tar ansvar och erbjuder smarta förpackningar, säger Carin Widoff.
Vinboxarna har miljöfördelar eftersom de ger mindre miljöpåverkan i produktion såväl som transport. För att boxen ska vara riktigt miljösmart ska den återvinnas på rätt sätt, men det är inte så lätt att återvinna en vinbox.
Baksidan med den stadiga förpackningen har varit att det är svårt att öppna kartongen när vinet är slut, och att det därför blivit krångligt att återvinna kartongen och plastförpackningen som vinet ligger i. Nu har producenten Altia inspirerats av andra typer av förpackningar och satt en rip tape högst upp på vinkartongen.
– Chill Out är ett vin för alla tillfällen och finns i ett antal olika stilar och från olika länder. Vi vet att
många har efterfrågat en boxförpackning som är lättare att återvinna och nu blir Chill Out Smooth & Soft först i Sverige med det, säger Carin Widoff.
Chill Out Smooth & Soft, artikelnummer 6873.
Pris: 189 SEK / 3 liter bag in box.
För mer information kontakta gärna:
Carin Widoff, produktchef Altia Sweden, 0708 76 18 26, carin.widoff@altiacorporation.com
Elin West, Vår pr-byrå, 0733 50 26 25, elin.west@varprbyra.se
För pressbilder kontakta gärna:
Tove Wredler Wennström, kommunikationschef Altia Sweden, 070 289 08 42 tove.wredler@altiacorporation.com
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
Altia Sweden AB är ett helägt dotterbolag till Altia Plc i Finland. Altia Plc är ett företag som producerar, distribuerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker i Norden och de baltiska länderna. Altia Plc:s egna varumärken inkluderar bl.a. Blossa, Grönstedts, Koskenkorva, O.P. Anderson, Explorer och Chill Out. Företaget representerar också andra internationella kvalitetsvarumärken från hela världen. www.altiacorporation.com