Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Gräsö kommer på PET-flaska och med ny årgång - troget rieslingvin väljer smart förpackning till sin nya årgång

I september kommer det tyska rieslingvinet Gräsö med både ny årgång och förpackning. Att Gräsö Riesling kommer på PET-flaska är helt i linje med utvecklingen mot smartare och miljövänligare förpackningar.  Även innehållet är nytt och flaskan är nu fylld med 2013 års skörd. Gräsö är omtyckt för sin mjuka, fruktiga och eleganta stil med en tydlig karaktär av den populära rieslingdruvan.


Den smarta förpackningen
Försäljningen av vin på PET-flaska har de tre senaste åren ökat 157 % och står i dagsläget för en volym om knappt 2,4 miljoner liter på helår. Konsumenterna har börjat uppskatta fördelarna med PET som inte bara är miljösmart och lätt att återvinna. Förpackningen är också praktisk eftersom den är lätt att bära och enkel att hantera. En pet-flaska väger endast en tiondel så mycket som en vanlig glasflaska vilket är en stor fördel för alla som ska ta med sig flaskor till lantställen och på utflykter. Flaskorna tar mindre plats än traditionella glasflaskor så de packas smidigt in i till exempel båtköl eller campingkyl. Dessutom riskeras inget glaskross. Tack vare den tunna plasten går det också snabbt att kyla vin på PET-flaska.

- Vi vill fortsätta driva segmentet av miljövänliga och smarta förpackningar på den svenska vinmarknaden. Med ett större urval kommer fler konsumenter säkert upptäcka fördelarna, därför väljer vi nu att byta till PET på Gräsö Riesling, säger Carin Widoff, Senior Brand Manager Wine på Altia Sweden.
 

Vinets ursprung
Druvorna till Gräsö Riesling kommer från distriktet Rheinhessen, ett av de största tyska vindistrikten. Vingårdarna breder ut sig längs Rhenfloden i sydvästra Tyskland. Det är en fördel för vingårdarna att ligga nära en flod, eftersom den återger värme på sensommaren och återspeglar solens strålar på druvorna, vilket hjälper de att mogna i det svalare klimatet. Utmärkande för Rheinhessen är också att det är en kuperad region men har inte fullt så branta sluttningar som Moseldalen. Vinerna från Rheinhessen är ofta trevligt avrundade med en mild syra och en elegant fruktig smak.

Gräsö Riesling är gjort på 100 % riesling som plockas vid hög mognadsgrad och pressas försiktigt. Druvmusten lagras kallt i 36 timmar varpå den klara juicen dekanteras och jäser vid 13-16 graders temperatur i tre veckor. Vinet lagras sedan i fyra månader innan det buteljeras.

Gräsö Riesling 2013 har en doft av gula äpplen, honung och persika med en tydlig mineralkaraktär. Eftersmaken är aromatisk med en väl avvägd sötma.

Gräsö Riesling 2013 i PET-flaska lanseras i Systembolagets ordinarie sortiment den 1 september.


  • Odlingsområde:

TYSKLAND Rheinhessen

  • Jordmån/jordart:    

Varierad jordmån av kalksten och lera, ofta blandad med sand och grus.

  • Druvsort:

100 % riesling

  • Producent:

Altia

  • Volym:

750 ml

  • Artikelnr:

6458-01 (OBS nytt nr!)

  • Pris:

66:- (+1:- pant)

 

För mer information vänligen kontakta:

Carin Widoff, Senior Brand Manager, Altia Sweden, carin.widoff@altiacorporation.com 

Tove Wredler Wennström, Communications Manager, Altia Sweden, tove.wredler@altiacorporation.com  

 

Relaterade länkar

Ämnen


Altia Sweden AB är ett helägt dotterbolag till Altia Plc i Finland. Altia Plc är ett företag som producerar, distribuerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker i Norden och de baltiska länderna. Altia Plc:s egna varumärken inkluderar bl.a. Blossa, Grönstedts, Koskenkorva, O.P. Anderson, Explorer och Chill Out. Företaget representerar också andra internationella kvalitetsvarumärken från hela världen.  www.altiacorporation.com

Kontakter

Monica Myrvold

Presskontakt Digital Marketing Manager +46 (0) 70 201 99 20
Tove Wredler Wennström

Tove Wredler Wennström

Presskontakt Content Manager folk o folk +46 (0) 70 289 08 42
Mikaela Lundén

Mikaela Lundén

Presskontakt Commercial Coordinator Spirits Sweden Press contact

Caroline Tull

Presskontakt Presskontakt 0761467436

Relaterat innehåll

Vin i pet-flaskor gör sommarlivet lättare

År 2010 kom den storsäljande vinserien Chill Out på pet-flaska och förra året passerade försäljningen en halv miljon liter Den smidiga flaskan har för många en given plats på sommarens båtutflykter, campingsemestrar och picknickar. Det är en smart förpackning som är lätt att bära, tar liten plats och inte går sönder. Dessutom är den lätt att återvinna.

Chill Out satsar på nya smarta förpackningar: Ny funktion gör vinboxen enklare att återvinna

Svenskarna älskar boxviner och varje år säljs det 104 miljoner liter boxvin på Systembolaget. I dagarna blir storsäljande vinboxen Chill Out Smooth & Soft först i Sverige med en ny smart funktion som gör den lättare att återvinna. En så kallad rip tape gör det enkelt att öppna kartongen och ta ut plastförpackningen så att materialen kan sorteras var för sig.

folk o folk

Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Anora Sweden

Sandhamnsgatan 63
115 28 Stockholm
Sweden