Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Vin i pet-flaskor gör sommarlivet lättare

År 2010 kom den storsäljande vinserien Chill Out på pet-flaska och förra året passerade försäljningen en halv miljon liter. Den smidiga flaskan har för många en given plats på sommarens båtutflykter, campingsemestrar och picknickar. Det är en smart förpackning som är lätt att bära, tar liten plats och inte går sönder. Dessutom är den lätt att återvinna.

Systembolaget satsar stort på miljövänliga förpackningar för att uppnå sina miljömål och vid sidan av lättviktsglas är pet-flaskor något som kommer allt mer på butikshyllorna. Svenskarna, som snabbt har blivit storkonsumenter av bag-in-box, har nu ytterligare en smart förpackning att tillgå.

Lätt att bära och packa

Vin på pet-flaska är inte bara miljösmart och lätt att återvinna. Förpackningen är också praktisk eftersom den är lätt att bära och enkel att hantera. En pet-flaska väger endast en tiondel så mycket som en vanlig glasflaska vilket är en stor fördel för alla som ska bära med sig flaskor till sommarstugor och campingplatser. Flaskorna tar mindre plats än traditionella glasflaskor så de packas smidigt in i till exempel båtkölen, campingkylen eller ner i picknickkorgen. Dessutom riskeras inget glaskross. Tack vare den tunna plasten går det också snabbt att kyla en pet-flaska vitt vin till sommarlunchen eller fördrinken på bryggan.

– Nu finns tre röda och en vit Chill Out på pet-flaska och det gör det lätt att hitta ett passande vin till all typ av sommarmat såsom nygrillad hamburgare, en fräsch sallad med chèvre eller grillad lax, säger Carin Widoff, produktchef på Altia Sweden.

Från amfora till pet-flaska
Genom historien har vin förvarats i påsar gjorda av djurhudar, i amforor av terrakotta, i träfat och förstås i glasflaskor med olika färg och form. Vin i pet-flaska är en naturlig utveckling för ett företag som vill vara klimatsmart och ge konsumenterna praktiska lösningar.

– Vi letar hela tiden efter förpackningar som gör livet lättare för våra konsumenter och vi ser att pet-flaskan är här för att stanna. Förutom att den är lätt att bära och packa går den att panta i närmaste matbutik, säger Carin Widoff.

Chill Out är Sveriges största vinserie och finns som rött, vitt, rosé, mousserande och alkoholfritt från ett flertal länder. Förra året såldes nära 5 miljoner liter Chill Out på Systembolaget, varav en halv miljon liter på pet-flaska.

Chill Out på pet-flaska på Systembolaget:
Chill Out Expedition (rött), artikelnummer 2052. Pris: 63 SEK
Chill Out Expedition Chardonnay (vitt), artikelnummer 22280. Pris: 63 SEK
Chill Out Mountains Malbec (rött), artikelnummer 6146. Pris: 69 SEK
Chill Out Lakes Shiraz (rött), artikelnummer 22826. Pris: 63 SEK

För mer information kontakta gärna:
Carin Widoff, produktchef Altia Sweden, 0708 76 18 26, carin.widoff@altiacorporation.com
Elin West, Vår pr-byrå, 0733 50 26 25, elin.west@varprbyra.se

För pressbilder kontakta gärna:
Tove Wredler Wennström, kommunikationschef Altia Sweden, 070 289 08 42, tove.wredler@altiacorporation.com

 

 


 

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


Altia Sweden AB är ett helägt dotterbolag till Altia Plc i Finland. Altia Plc är ett företag som producerar, distribuerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker i Norden och de baltiska länderna. Altia Plc:s egna varumärken inkluderar bl.a. Blossa, Grönstedts, Koskenkorva, O.P. Anderson, Explorer och Chill Out. Företaget representerar också andra internationella kvalitetsvarumärken från hela världen.  www.altiacorporation.com

Kontakter

Monica Myrvold

Presskontakt Digital Marketing Manager +46 (0) 70 201 99 20
Tove Wredler Wennström

Tove Wredler Wennström

Presskontakt Content Manager folk o folk +46 (0) 70 289 08 42
Mikaela Lundén

Mikaela Lundén

Presskontakt Commercial Coordinator Spirits Sweden Press contact

Caroline Tull

Presskontakt Presskontakt 0761467436

Relaterat innehåll

Chill Out satsar på nya smarta förpackningar: Ny funktion gör vinboxen enklare att återvinna

Svenskarna älskar boxviner och varje år säljs det 104 miljoner liter boxvin på Systembolaget. I dagarna blir storsäljande vinboxen Chill Out Smooth & Soft först i Sverige med en ny smart funktion som gör den lättare att återvinna. En så kallad rip tape gör det enkelt att öppna kartongen och ta ut plastförpackningen så att materialen kan sorteras var för sig.

Friskt bubbel med fräsch design till sommarens fester!

Lagom till vårens och sommarens fester finns bubblet att få tag på med en ny, fräsch och stilren design. Dessutom i en ny tappning vilket ger en extra friskhet i både smak och doft. Chill Out Sparkling Sauvignon Blanc finns på hyllan i över 100 butiker i Sverige och går annars utmärkt att beställa på Systembolagets hemsida.

Gräsö kommer på PET-flaska och med ny årgång - troget rieslingvin väljer smart förpackning till sin nya årgång

I september kommer det tyska rieslingvinet Gräsö med både ny årgång och förpackning. Att Gräsö Riesling kommer på PET-flaska är helt i linje med utvecklingen mot smartare och miljövänligare förpackningar. Även innehållet är nytt och flaskan är nu fylld med 2013 års skörd. Gräsö är omtyckt för sin mjuka, fruktiga och eleganta stil med en tydlig karaktär av den populära rieslingdruvan.

folk o folk

Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Anora Sweden

Sandhamnsgatan 63
115 28 Stockholm
Sweden