Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Lagom till sommarens trädgårdsfester: Nytt alkoholfritt rosévin från storfavoriten Chill Out

Intresset för alkoholfritt vin har aldrig varit större i Sverige och förra året ökade försäljningen av alkoholfria produkter med 32 procent på Systembolaget. Nu kommer det alkoholfria rosévinet Chill Out Zero Rosé, ett efterlängtat tillskott i den stora vinfamiljen Chill Out som redan innehåller en mängd olika druvor och förpackningar och som förra året sålde 5 miljoner liter bara i Sverige.

 – Det här fruktiga rosévinet passar perfekt för alla som vill ha något gott att skåla i och samtidigt avstå från alkohol. Det är alltid uppskattat att kunna erbjuda gäster som vill avstå från alkohol ett festligare alternativ till läsk eller mineralvatten, säger Carin Widoff, produktchef på Altia Sweden.

Chill Out Zero Rosé är ett lättdrucket vin som passar fint väl kylt som ett pratvin eller att kombinera med sommarens lättare rätter som pastasallad eller grillad kyckling. Vinet är fruktigt med en tydlig doft och smak av hallon och jordgubbar och med en frisk syra. Det säljs från juni på Systembolaget och förhoppningen är att det också ska gå att hitta på hyllan i mataffären i framtiden.

En modern klassiker med många smaker

Chill Out är en välkänd vinserie för många svenskar och har sedan det började säljas år 2002 blivit en riktig klassiker. Vinet finns i dag i många varianter med olika druvor och stilar, från kraftigt rödvin till lättare mousserande. I dag säljs den största andelen Chill Out i box, men flera av vinerna finns också i modern och miljövänlig PET-flaska.

En av storsäljarna i familjen är Chill Out Shiraz Rosé, som sålde 1,2 miljoner liter förra året. Den starka trenden för rosévin i kombination med boomen för alkoholfria viner ledde fram till utvecklingen av Chill Out Zero Rosé, som nu finns på hyllan på Systembolaget.

Fler alkoholfria Chill Out under utveckling

Rosévinet är det första alkoholfria vinet inom Chill Out, men inte det sista. Just nu pågår arbetet med att ta fram ett vitt och ett rött alkoholfritt Chill Out och lanseringen är planerad till 2014.

– Vi strävar efter att ha en serie med viner för alla smaker och tillfällen, även för dem som inte vill dricka alkohol. Det går helt i linje med ett ökat intresse för hälsa, där många faktiskt väljer bort alkoholen även på fester och middagar. Det gemensamma för alla Chill Out-vinerna är att de är okomplicerade med en smak och stil som gillas av många, säger Carin Widoff.

Chill Out Zero Rosé finns i ordinarie sortiment från den 1 juni och har artikelnummer 1944. Pris: 44 SEK per flaska (750 ml).


Ämnen

Kategorier


Altia Sweden AB är ett helägt dotterbolag till Altia Plc i Finland. Altia Plc är ett företag som producerar, distribuerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker i Norden och de baltiska länderna. Altia Plc:s egna varumärken inkluderar bl.a. Blossa, Grönstedts, Koskenkorva, O.P. Anderson, Explorer och Chill Out. Företaget representerar också andra internationella kvalitetsvarumärken från hela världen.  www.altiacorporation.com

Kontakter

Monica Myrvold

Presskontakt Digital Marketing Manager +46 (0) 70 201 99 20
Tove Wredler Wennström

Tove Wredler Wennström

Presskontakt Content Manager folk o folk +46 (0) 70 289 08 42
Mikaela Lundén

Mikaela Lundén

Presskontakt Commercial Coordinator Spirits Sweden Press contact

Caroline Tull

Presskontakt Presskontakt 0761467436

Relaterat innehåll

Chill Out satsar på nya smarta förpackningar: Ny funktion gör vinboxen enklare att återvinna

Svenskarna älskar boxviner och varje år säljs det 104 miljoner liter boxvin på Systembolaget. I dagarna blir storsäljande vinboxen Chill Out Smooth & Soft först i Sverige med en ny smart funktion som gör den lättare att återvinna. En så kallad rip tape gör det enkelt att öppna kartongen och ta ut plastförpackningen så att materialen kan sorteras var för sig.

folk o folk

Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Anora Sweden

Sandhamnsgatan 63
115 28 Stockholm
Sweden