Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

​Blossa får ny design - och lanserar samtidigt två nya ekologiska produkter

Blossas klassiska glögg skapas fortfarande utifrån vinhuset J.D. Grönstedts hemliga recept från 1895. För att glöggflaskorna ännu tydligare ska spegla glöggens höga kvalitet, uppdaterar Blossa utseendet på all sin glögg. Samtidigt presenteras två nyheter, Blossa Alkoholfri Ekologisk och Blossa Röd Vinglögg Ekologisk.

Till den nya designen har Blossa hämtat inspiration från sitt ursprung. Den erkända gravören Martin Mörck har gett det liv åt det eldfat i guld som gick att finna på glöggen som såldes av J.D. Grönstedts Vinhandel i Gamla Stan i Stockholm.

- Vi är stolta över att Blossa glögg har behållit samma fina kvalitet i över 120 år. Vi är noga med att alltid använda äkta kryddor och all glögg görs på riktiga viner, oavsett alkoholhalt. Än idag följer vi vårt hemliga recept, med den nya designen vill vi att flaskans utsida ska spegla den kvalitet som finns på insidan, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender, Blossa.

Glögg har kanske aldrig varit så populärt som nu, ett lika självklart inslag under svenskarnas julmys som julgran och julskinka. Glöggens rötter går att spåra ända till antiken. I Sverige började den växa sig starkare under andra halvan av 1800-talet i samband med att vinhandelsfirmor började blanda sin egen glögg. Blossas glögg bygger på ett klassiskt recept från J.D. Grönstedt & Co - en vinhandel som blev känd för att ta fram några av de allra mest uppskattade glöggrecepten.

- För oss på Blossa är det viktigt att alltid utgå från vårt klassiska glöggrecept med anor från J.D Grönstedt, samtidigt som vi också vill vara med och förnya fina glöggtraditioner. Vi lanserar därför två nya glöggar, Blossa Alkoholfri Ekologisk och Blossa Röd Vinglögg Ekologisk, säger Åsa Strömberg-Eng, Senior Brand Manager, Blossa.


Hela Blossas ordinarie glöggsortiment omfattas av den nya designen.

Blossas ordinarie glöggsortiment:

  • Blossa Röd Starkvinsglögg, 15%
  • Blossa Vit Starkvinsglögg, 15%
  • Blossa Röd Vinglögg, 10%
  • Blossa Röd Lätt Vinglögg, 2.2%
  • Blossa Vit Lätt Vinglögg, 2.2%
  • Blossa Alkoholfri Glögg
  • Blossa Alkoholfri Ekologisk Glögg (Artikelnummer 11925-01, tillgänglig i fast sortimentet på Systembolaget från 1 november samt i dagligvaruhandel. Pris 39 kr)
  • Blossa Röd Vinglögg 10 % Ekologisk (Artikelnummer 75677-01, tillgänglig i beställningssortimentet på Systembolaget från 7 november. Alkoholhalt: 10 procent. Pris: 79 kr)


Vänligen se denna länk för pressbilder.


För ytterligare frågor kontakta Åsa Strömberg-Eng, Senior Brand Manager, Blossa:

Asa.Stromberg.Eng@altiacorporation.com

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


På folk o folk har vi samlat alla produkter från tre bolag - Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg. Tillsammans kan vi erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.

Kontakter

Tove Wredler Wennström

Tove Wredler Wennström

Presskontakt Content Manager folk o folk +46 (0) 70 289 08 42

Relaterat innehåll

Kråkbär smaksätter Blossa 16 - En glömd skatt i den norrländska skogen

2016 har BLOSSA rest till Norrland för att finna inspiration till sin populära årgångsglögg. Ett ofta glömt bär har återupptäckts och fått huvudrollen. BLOSSA 16 Kråkbär kännetecknas av klassiska glöggkryddor tillsammans med frisk syra från kråkbäret, rund sötma från björksav och en lätt rökighet.

BLOSSA 1895 – En 120 år bortglömd receptskatt väcks till liv

BLOSSA presenterar en spännande nyhet i form av BLOSSA 1895: en glögg baserad på ett kalkylblad med ingredienser från J.D. Grönstedts Vinhandel, daterat 1895. Chief Blender Åsa Orsvärn har tagit sig an ingredienslistan och skapat en djup och fyllig starkvinsglögg.

Blossa Hantverksglögg – en hyllning till nordiskt hantverk

Att tillverka en riktigt bra glögg är ett äkta hantverk. Nu vill Blossa hylla andra hantverksdiscipliner som, likt Blossa, har en förkärlek till bra råvaror och material samt en tro på att saker blir bättre om man låter dem ta tid och gör dem från grunden. Först ut är Blossa Ekologisk Alkoholfri Blåbär & Ingefära 2016 – en hyllning till skogen och nordiskt trähantverk.

Blossa 17 möter Old Delhi - Mango, spiskummin och chili smaksätter Blossa 17

Varje år reser Blossa till en ny plats för att hämta inspiration till årets glögg. 2017 har koordinaterna ställts in på 28°39’24.2’’N 77°13’18.5’’E och destinationen är den myllrande kryddmarknaden Khari Baoli i Old Delhi. Här, bland all världens smaker och dofter, har vi hittat inspirationen till årets smaksättning: härligt solmogen mango, kryddig spiskummin och het chili.

folk o folk

Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Anora Sweden

Sandhamnsgatan 63
115 28 Stockholm
Sweden