Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Blossa 17 möter Old Delhi - Mango, spiskummin och chili smaksätter Blossa 17

Varje år reser Blossa till en ny plats för att hämta inspiration till årets glögg. 2017 har koordinaterna ställts in på 28°39’24.2’’N 77°13’18.5’’E och destinationen är den myllrande kryddmarknaden Khari Baoli i Old Delhi. Här, bland all världens smaker och dofter, har vi hittat inspirationen till årets smaksättning: härligt solmogen mango, kryddig spiskummin och het chili.

På Old Delhis trånga gator samsas cykelrickshaws med dragkärror, mopeder och ett livligt folkvimmel. Mitt i den gamla staden ligger Khari Baoli, Asiens största kryddmarknad, där det handlats med kryddor i över fyra sekler.

- I Indien hittar vi många av de smaker och kryddor som redan finns i Blossas glögg, såsom kardemumma, ingefära och kryddnejlika. I Blossa 17 Old Delhi ger mangon en tropisk fruktton som både kompletteras och kontrasteras fint med de traditionella glöggkryddorna. Den kryddiga tonen i årets glögg förstärks ytterligare av spiskummin för att i slutet få en tydlig hetta från chilin. Detta är vår tolkning av Indien, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.

Form och färg på flaskan är inspirerad av traditionell indisk skyltmålning, en gammal hantverkstradition i Indien där man dekorerar lastbilar, marknadsstånd och byggnader med handmålade mönster, symboler och budskap. Bakom designen står Scandinavian Design Group, som arbetat med Blossas årgångsglögg sedan starten av smakresan år 2011.

Inför avslöjandet av 2017 års smak och destination den 19 september inspirerades Blossa av en annan konstform som vuxit sig stark i Indien: gatukonsten. Två streetartartister bjöds in från New Delhi i Indien till Sverige, med uppdraget att tolka Blossa 17 Old Delhi i ett konstverk. Resultatet är en färgstark mix av det heta Indien och det kalla Norden, med Blossa 17 som en exotisk vintervärmare i mörkret och kylan. Konstverket målades i flera olika lager som på olika sätt illustrerar smaken och designen på Blossa 17. Filmen som visar hur hela konstverket tar form, finns att se på www.folkofolk.se/blossa17

Blossa 17 Old Delhi kommer att finnas i Systembolagets beställningssortiment redan dagen efter avslöjandet, dvs. den 20 september. Den har en alkoholhalt på 15 procent och priset är 109 kronor för 750 ml. Artikelnumret är 86589.

Om Blossa Annual

Sedan 2003 har Blossa lanserat en ny smak inför varje vintersäsong. Fram till 2010 hämtade Blossa inspiration från den nordiska vintern med smaker som lingon, saffran och vinteräpple. Samtliga år har flaskan fått en unik design och har för många blivit ett samlarobjekt.

Från 2011 har Blossa blickat ut i världen och hämtat inspiration från olika destinationer. De klassiska glöggkryddorna har blandats med nya och spännande smaker från jordens alla hörn. Tidigare år har Blossa besökt bland annat Sydamerika, Japan, Frankrike och England.

För mer information, vänligen kontakta:

Åsa Strömberg Eng, Senior Brand Manager, Altia Sweden
Tel. 0730-631953, e-post: asa.stromberg.eng@altiagroup.com

Calle Lindholm, Jung Relations
Tel. 073-544 46 64, calle.lindholm@jungrelations.com

Pressbilder finns att ladda ner på: http://bit.ly/2xmXZ9m

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


På folk o folk har vi samlat alla produkter från tre bolag - Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg. Tillsammans kan vi erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.

Kontakter

Tove Wredler Wennström

Tove Wredler Wennström

Presskontakt Content Manager folk o folk +46 (0) 70 289 08 42

Relaterat innehåll

Blossa Hantverksglögg – en hyllning till nordiskt hantverk

Att tillverka en riktigt bra glögg är ett äkta hantverk. Nu vill Blossa hylla andra hantverksdiscipliner som, likt Blossa, har en förkärlek till bra råvaror och material samt en tro på att saker blir bättre om man låter dem ta tid och gör dem från grunden. Först ut är Blossa Ekologisk Alkoholfri Blåbär & Ingefära 2016 – en hyllning till skogen och nordiskt trähantverk.

​Blossa får ny design - och lanserar samtidigt två nya ekologiska produkter

Blossas klassiska glögg skapas fortfarande utifrån vinhuset J.D. Grönstedts hemliga recept från 1895. För att glöggflaskorna ännu tydligare ska spegla glöggens höga kvalitet, uppdaterar Blossa utseendet på all sin glögg. Samtidigt presenteras två nyheter, Blossa Alkoholfri Ekologisk och Blossa Röd Vinglögg Ekologisk.

Kråkbär smaksätter Blossa 16 - En glömd skatt i den norrländska skogen

2016 har BLOSSA rest till Norrland för att finna inspiration till sin populära årgångsglögg. Ett ofta glömt bär har återupptäckts och fått huvudrollen. BLOSSA 16 Kråkbär kännetecknas av klassiska glöggkryddor tillsammans med frisk syra från kråkbäret, rund sötma från björksav och en lätt rökighet.

Blossa presenterar en grönare jul och smaker från 1917.

Lagom till advent lanserar Blossa två värmande glöggnyheter. Blossa 1917 är en spritglögg baserad på ett recept från 1917 ur J.D Grönstedts anrika arkiv. Smakerna är återskapade för alla glöggälskare som är nyfikna på hur julen smakade för hundra år sedan. Blossa breddar även sitt ekologiska sortiment med en ny ekologisk vinglögg – för er som önskar en grönare jul i år.

folk o folk

Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Anora Sweden

Sandhamnsgatan 63
115 28 Stockholm
Sweden