Pressmeddelande -
En jul med afternoon glögg – Earl Grey med bergamott smaksätter årets BLOSSA
I år har BLOSSA inspirerats av de teälskande engelsmännen och smaksatt årets glögg med en av världens mest populära tesorter: Earl Grey. Det citrusdoftande svarta teet har tagits fram exklusivt av The London Tea Company – ett nyskapande tehus som enbart jobbar med Fairtrade.
BLOSSA fortsätter sin smakresa runtom i världen och i år pekar flaskans koordinater, 51°29'53.5"N 0°08'11.6"W, mot London. Årets smak, som blir den trettonde i ordningen, hämtas från den populära tesorten Earl Grey och har tillverkats i samarbete med The London Tea Company. Earl Grey, som antas vara uppkallat efter den brittiska premiärministern Charles Grey på 1830-talet, är ett svart te som smaksatts med citrusfrukten bergamott.
– Det finns många likheter mellan glögg och te, både i hur det dricks och i gemenskapen som ofta finns kring drycken. I år vill vi hylla detta genom afternoon glögg, vilket märks i den klassiskt porslinmönstrade flaskan och i den perfekta balansen mellan traditionella te- och glöggtoner, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender på BLOSSA.
Det är inte vilken Earl Grey som helst i BLOSSA15. För att matcha den komplexa glöggkryddningen tog Chief Blender Åsa Orsvärn tillsammans med Master Blender Ottilie Cunningham på The London Tea Company fram en helt ny blandning Earl Grey.
– Som alla känner till växer tesmaken snabbt när den kommer i kontakt med vatten. Det är därför extra viktigt med doseringen. Earl Grey är ett friskt te eftersom det innehåller bergamott, men vi ville göra det ännu piggare för att matcha glöggkryddorna så vi la till apelsin och pomerans. Åsa har gjort ett fantastiskt jobb med smakframtagningen, säger Master Blender Ottilie Cunningham på The London Tea Company.
BLOSSA15 har en framträdande doft av citrus, te och glöggkryddor. Smaken är söt och frisk med glöggtoner som dröjer sig kvar i munnen för att avslutas med en klar citrus- och tesmak. Som alltid är BLOSSA tillverkad på en vinbas och i år har glöggen hela tre stycken viner i sitt grundrecept: muscatvin från Spanien, ett torrt franskt vitt vin med hög syra, samt mistelavin – ett sött vin som visat sig passa extra bra med det svarta teet.
Designen på BLOSSA15 är inspirerad av klassiskt engelskt porslin och på flaskan finner du en earl som under en jaktpaus värmer glögg i en kittel i sällskap med sin basset. Illustrationen är framtagen av Scandinavian Design Group.
Årets glögg passar bra till klassiska afternoon-tilltugg såsom nybakta scones tillsammans med en starkare ost och fikonmarmelad eller rökt lax med dillcrème på en toast.
BLOSSA15 har en alkoholhalt på 15 % och finns i Systembolagets beställningssortiment från och med 1 oktober. Priset är 99 kronor för 750 ml.
För mer information, kontakta:
Åsa Strömberg Eng, Senior Brand Manager, Altia Sweden
Tel. 0730-63 1953, e-post:asa.stromberg.eng@altiacorporation.com
Max Hafelt, Jung Relations
Tel. 0733-80 1337, e-post: max.hafelt@jungrelations.com
Pressbilder finns att ladda ner på http://bit.ly/blossabilder
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
Altia Sweden AB är ett helägt dotterbolag till Altia Plc i Finland. Altia Plc är ett företag som producerar, distribuerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker i Norden och de baltiska länderna. Altia Plc:s egna varumärken inkluderar bl.a. Blossa, Grönstedts, Koskenkorva, O.P. Anderson, Explorer och Chill Out. Företaget representerar också andra internationella kvalitetsvarumärken från hela världen. www.altiacorporation.com