Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Lavendel ger smak åt årets BLOSSA

Årets glögg från BLOSSA har inspirerats av de violetta dalgångarna i Provence och har smaksatts med soltorkad lavendel. Till årets nyheter hör också BLOSSA Frisk, en lätt vinglögg som är smaksatt med fläder och citrus samt BLOSSA 4,7 % - en röd lätt vinglögg med lägre alkoholhalt jämfört med traditionell vinglögg.   

BLOSSAs populära årgångsglögg är inne på sitt tolfte år med olika spännande smaksättningar. Efter förra årets smakresa till Dalarna där årgångsglöggen smaksattes med nypon och hallon vänds nu blickarna till den väldoftande blomman lavendel. Lavendel tillhör familjen kransblommiga växter och används till doftframställning, men även som dekoration och krydda i matlagning. Den är för många synonym med Provence i södra Frankrike, och till BLOSSA 14 har 992 kg lavendel från Provence i Frankrike använts.

Vi har inspirerats av de väldoftande och violetta lavendelfälten i Provence vilket även återspeglas i flaskans formgivning, säger Maria Snitting, Senior Brand Manager på BLOSSA. Resultatet är en frisk och balanserad glögg som passar bra till såväl klassiska glöggtillbehör som mer matiga tilltugg som lagrade ostar och lufttorkad skinka, fortsätter Maria.

BLOSSA 14 är som tidigare år gjord på en vinbas och i år har ett franskt, torrt vitt vin med hög syra
blandats med ett modernt Muscatvin från Spanien. Vinblandningen har fått mognadslagra i drygt en månad och sedan kryddats med glöggsprit och lavendelsprit. Slutligen har den sötats med socker och akaciahonung.

Ett stiliserat mönster av lavendelfält i violett pryder flaskan till BLOSSA 14, tillsammans med koordinaterna till orten Digne-les-Bains i södra Frankrike. BLOSSA 14 finns i Systembolagets beställningssortiment från den 1 oktober och kostar 97 kr.


BLOSSA Frisk och BLOSSA 4,7 %

BLOSSA Frisk är en lätt vinglögg som tillverkas av ett vitt vin där alkoholen varsamt har avlägsnats, och sedan kryddats med Blossas traditionella glöggkryddor samt fläder och citrus. BLOSSA Frisk har en torrare karaktär än BLOSSAs övriga glöggvarianter. Glöggen har en alkoholhalt på 2,2 % vol och finns i dagligvaruhandeln från mitten av oktober med ett rekommenderat cirkapris på 30 kr.


BLOSSA 4,7 % är en röd lätt vinglögg som är kryddad med BLOSSAs klassiska kryddblandning. BLOSSA 4,7 % har fortfarande den kryddiga och fylliga smaken som är kännetecknande för BLOSSA men har en lägre alkoholhalt jämfört med traditionell vinglögg. BLOSSA 4,7 % finns på Systembolaget från den 3 november och kostar 49 kr.

 

www.facebook.com/BLOSSAglogg

www.twitter.com/BLOSSAglogg

Instagram: BLOSSAglogg

Tagga gärna dina bilder och tweets med #BLOSSA14


För mer information, kontakta:

Maria Snitting, Senior Brand Manager, Altia Sweden

Tel. 070-388 73 47, e-post: maria.snitting@altiacorporation.com

Ann Persson, Jung Relations

Tel. 070-990 64 49, e-post: ann.persson@jungrelations.com


Pressbilder finns att ladda ner på korta.nu/blossa


Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


Altia Sweden AB är ett helägt dotterbolag till Altia Plc i Finland. Altia Plc är ett företag som producerar, distribuerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker i Norden och de baltiska länderna. Altia Plc:s egna varumärken inkluderar bl.a. Blossa, Grönstedts, Koskenkorva, O.P. Anderson, Explorer och Chill Out. Företaget representerar också andra internationella kvalitetsvarumärken från hela världen.  www.altiacorporation.com

Kontakter

Tove Wredler Wennström

Tove Wredler Wennström

Presskontakt Content Manager folk o folk +46 (0) 70 289 08 42

Relaterat innehåll

Årets glögg har hundra smaker

Fram till den 13 december har BLOSSA hemlighållit smaken på årets glögg. Istället har svenska folket definierat smaken genom gissningar och beskrivningar: allt från lingon till längtan efter en juldagsmorgon. Nu avslöjar BLOSSA den hemliga smaksättningen bakom årets glögg: nypon och hallon.

BLOSSA 12 nominerad till Svenska Designpriset!

BLOSSA 12 är nominerad i den prestigefyllda tävlingen Svenska Designpriset som är en årlig tävling inom grafisk kommunikation. BLOSSA 12 är nominerad i kategorin ”Identitet Print – Förpackning”.

BLOSSA 1895 – En 120 år bortglömd receptskatt väcks till liv

BLOSSA presenterar en spännande nyhet i form av BLOSSA 1895: en glögg baserad på ett kalkylblad med ingredienser från J.D. Grönstedts Vinhandel, daterat 1895. Chief Blender Åsa Orsvärn har tagit sig an ingredienslistan och skapat en djup och fyllig starkvinsglögg.

folk o folk

Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Anora Sweden

Sandhamnsgatan 63
115 28 Stockholm
Sweden