Pressmeddelande -
BLOSSA 1895 – En 120 år bortglömd receptskatt väcks till liv
BLOSSA presenterar en spännande nyhet i form av BLOSSA 1895: en glögg baserad på ett kalkylblad med ingredienser från J.D. Grönstedts Vinhandel, daterat 1895. Chief Blender Åsa Orsvärn har tagit sig an ingredienslistan och skapat en djup och fyllig starkvinsglögg.
Johan Daniel Grönstedt (1806-1876) startade J.D. Grönstedts Vinhandel och var en pionjär inomdryck i Sverige. Han grundade det som idag är känt som Grönstedts Cognac och var även den som förädlade den svenska glöggtraditionen och lade grunden till BLOSSA. I år uppmärksammas hans arbete genom BLOSSA 1895 – en portvinsbaserad starkvinsglögg med de traditionella julkryddorna ingefära, kardemumma och kryddnejlika.
– Det var en utmaning att återskapa ett sådant gammalt recept. Receptboken liknar mer ett kalkylark och eftersom vinerna på den tiden inte smakar som viner gör idag blir det en tolkning av receptet. Glöggen innehåller dock samma viktiga element – kryddningen och starkvinstonerna – så det är små smakskillnader jämfört med originalreceptet, säger Åsa Orsvärn.
En av utmaningarna låg i vinbasen, som innehåller tre olika viner: portvin, tarragonavin och muscatvin. I receptboken står det att lisbonvin ska användas i tillverkningen, men då man slutade att producera lisbonvinet någon gång under 1960-talet har Åsa Orsvärn ersatt det med ett likartat portvin.
BLOSSA 1895 är ett äkta hantverk – kryddspriten har lagrats cirka en månad på ekfat från Cognac, glöggen har sedan mognadslagrats och till skillnad från modern glöggtillverkning har BLOSSA 1895 inte filtrerats, vilket innebär att fällning kan följa med vid tappning av glöggen.
– BLOSSA 1895 är en glögg med genuin historia. Den doftar torkad frukt, kakao, choklad, kaffe och nötter i en oemotståndlig kombination med speciellt utvalda glöggkryddor. Smaken är balanserad med en tydlig djup sötma från portvinet som avslutas med en klar kryddighet från nejlika och kardemumma, fortsätter Åsa Orsvärn.
Liksom innehållet andas även flaskans design 1800-tal. På Spritmuseum har gamla flaskor noggrant studerats och J.D. Grönstedts sigill har återskapats på både etikett och präglad krympa. Flaskorna, som numrerats i en begränsad upplaga om 20 000, säljs precis som på 1800-talet inlindade i silkespapper.
BLOSSA 1895 har en alkoholhalt på 18 % och finns i Systembolagets beställningssortiment från och med 1 oktober i en begränsad upplaga om 20 000 flaskor. Priset är 129 kronor för 500 ml.
För mer information, kontakta:
Åsa Strömberg Eng, Senior Brand Manager, Altia Sweden
Tel. 0730-63 1953 , e-post:asa.stromberg.eng@altiacorporation.com
Max Hafelt, Jung Relations
Tel. 0733-80 1337, e-post: max.hafelt@jungrelations.com
Pressbilder finns att ladda ner på http://bit.ly/blossabilder
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
Altia Sweden AB är ett helägt dotterbolag till Altia Plc i Finland. Altia Plc är ett företag som producerar, distribuerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker i Norden och de baltiska länderna. Altia Plc:s egna varumärken inkluderar bl.a. Blossa, Grönstedts, Koskenkorva, O.P. Anderson, Explorer och Chill Out. Företaget representerar också andra internationella kvalitetsvarumärken från hela världen. www.altiacorporation.com