Pressmeddelande -
Xanté Sour and Pears originella utformning är nominerad till Svenska Designpriset
Med sin färgsprakande design har Xanté Sour and Pear nominerats till Svenska Designpriset – en av Sveriges största tävlingar inom visuell kommunikationför dem som arbetar inom grafisk design och formgivning.
Xanté hade sin stora hajp under 90-talet med originalprodukten som i folkmun går under namnet ”päroncognac” och den klassiska drinken Lennart som sitt stora flaggskepp. I år lanserades Xanté Sour, en syrlig likör med samma karaktäristiska päronsmak som Xanté Original, men med en twist av citron. Flaskorna pryds av läckra mönster i grönt och gult där ingen flaska är den andra lik. Formgivningen är nu nominerad till Svenska Designpriset 2018 i kategorin Identitet.
– Xanté är ett varumärke som står för att tänja på gränser och utmana det redan etablerade. Vi ville därför skapa något helt nytt och unikt och valde då att arbeta med digital printing, säger Arina Pauli,Altia, formgivaren bakom den vackra flaskan.
Trycket på flaskan fick Arina fram genom att skapa fem stora bilder, ritade som tavlor med detaljerade motiv och oregelbundna mönster i glada färger. Därefter vrids och zoomas bilderna i tryckprocessen och skapar ett oändligt antal unika mindre mönster. Resultaten är 25 000 helt unika flaskor som dessutom är numrerade.
Bilderna bygger på temat ”When pear meets sour” och berättar historien om produkten, en kärlekshistoria i fem delar där päronet möter ”sour” (citronen). Fem olika bilder från päronträdet i trädgården till dansgolvet, vidare till Xantéfabriken och sedan ner i flaskan där ett riktigt ”pear-adise” uppstår. Det blir fest och slutligen flyttar de till Sourstaden där de två lever lyckliga i alla sina dagar.
– Det tog oss bara ett par månader från att vi fick idén att göra en sour tills vi hade en färdig produkt. Att vi under den tiden också skapade en så läcker design att vi nu nominerats till Svenska Designpriset gör oss väldigt stolta. Produkten är framtagen med en impulsivitet, energi och vilja att ständigt utmana och det tycker jag att vi även lyckats skildra i det snygga mönstret, säger Sanna Sundin, Brand Manager, Altia
Det finns inga regler för hur Xanté Sour and Pear ska avnjutas. Ett tips är att testa en modernare form av 90-talsdrinken Lennart och använda Xanté Sour and Pear i stället för originalet, tillsätta sodavatten samt lime och röra om.
Xanté Sour and Pear har en alkoholhalt på 15% och finns i Systembolagets beställningssortiment. En flaska à 500 ml kostar 159 kronor och har artikelnummer 80436.
Svenska Designpriset är en tävling i design som är öppen för alla som arbetar med grafisk design, formgivning och inom liknande kreativa områden. Vinnaren presenteras den 25 oktober under en prisutdelning på Berns i Stockholm. Allmänheten kan rösta på sin favorit från 10 – 16 september på designpriset.se.
Ämnen
Kategorier
På folk o folk har vi samlat alla produkter från tre bolag - Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg. Tillsammans kan vi erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.