Pressmeddelande -
90-talsfavoriten Xanté lanserar ny produkt och storsatsar på ny målgrupp - Xanté Sour är sommarens hetaste partystarter
Xanté är varumärket med den stora hypen under 90-talet då originalprodukten, som i folkmun kallas “päroncognac”, och drinken Lennart hade sin absoluta storhetstid. Nu väntar ytterligare en framgångssaga med nya produkten Xanté Sour, utvecklad för att möta en yngre målgrupps behov.
I grunden har Xanté Sour samma stora, karaktäristiska päronsmak som Xanté Original, men Sour har också fått en syrlig twist av citron. Med sin lägre alkoholhalt på 15% passar den perfekt på såväl uteserveringen som på hemmafesten och dansgolvet.
– På 90-talet var Xanté Original närmast en institution i krog- och klubbmiljö liksom på hemmafesten. Det ligger inte för oss att vara blygsamma, tvärtom, och därför säger jag det nu: Xanté Sour kommer att bli en av de hetaste produkterna på sommarens klubbar, festivaler och hemmafester, berättar Sanna Sundin, Brand Manager för Xanté.
Produkten är framtagen utifrån både trender och målgruppsinsikter, men också med den impulsivitet, energi och vilja att ständigt utmana som finns i Xantés DNA.
– Det är bara ett par månader sedan vi fick idén och nu är den här! Xanté är ett varumärke som står för att tänja på gränser och utmana det etablerade. Allt är tillåtet i Xantés värld, så när idén kom upp att göra en sour sa vi självklart - varför inte? berättar Sanna och fortsätter:
– Vi ser också en likörtrend med fokus på syrliga produkter, en större efterfrågan på lägre alkoholhalter och att man attraheras av det unika, insikter som vi fångat upp både i produktutvecklingen och i designen av flaskan.
Den som köper en Xanté Sour får nämligen sin alldeles unika och numrerade flaska. De olika mönstren som täcker flaskan vrids och zoomas i tryckprocessen så att ingen flaska är den andra lik.
– Vi har tagit fram ett antal mönster på temat “When pear meets sour”, som berättar historien om produkten från päronträdet till nattklubben. Mönstren kombineras i all oändlighet, så att varje flaska är unik, berättar Arina Pauli, Art Director för Xanté.
Det finns inga regler för hur Xanté Sour ska avnjutas. Testa att komponera ihop en Skinny Lennart, bestående av Xanté Sour, sodavatten och lime - en blinkning till den klassiska 90-talsdrinken.
Xanté Sour har en alkoholhalt på 15% och finns nu att hitta i Systembolagets beställningssortiment. En flaska à 500 ml kostar 159:- och har artikelnr 80436.
Recept Sour Spritz 1 del Xanté Sour 1 del Prosecco En skvätt sodavatten 1/2 lime Gör så här: Fyll upp ett glas med is, tillsätt Xanté Sour, bubbel och en skvätt soda. Pressa i saften ur en halv lime. Känner du dig lyxig? Dra ned på sodavattnet. Men snåla inte på dekorationerna! |
Recept Skinny Lennart 1 del Xanté Sour 1 del sodavatten 1/2 lime Gör så här: Fyll upp ett glas med is, tillsätt Xanté Sour och sodavatten. Pressa i saften ur en halv lime. Toppa med limezest och pynta loss med vad du än känner för! |
För mer information, kontakta: Sanna Sundin, Brand Manager, Xanté
sanna.sundin@altiagroup.com, 070 55 689 88
Jenny Asplund, PR & Communication Manager
jenny.asplund@altiagroup.com, 076 103 28 48
Ämnen
Kategorier
På folk o folk har vi samlat alla produkter från tre bolag - Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg. Tillsammans kan vi erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.