Pressmeddelande -
STORSLAM FÖR AALBORG AKVAVIT I INTERNATIONELL TÄVLING
Aalborg Taffel skapades 1846 och ligger som grund för modern nordisk akvavit. 175 år senare håller receptet ännu vilket nu bevisats i en av världen främsta sprittävlingar. I San Francisco World Spirit Competition vann Aalborg Taffel utmärkelsen dubbelguld. I samma tävling belönades även Aalborg Jule Akvavit med ett guld.
Den moderna nordiska akvaviten såg ljuset genom Aalborg Taffel som skapades av De Danske Spritfabriker i Ålborg år 1846. Idag är "Röd Aalborg" fortfarande Danmarks mest sålda akvavit och dess kryddning har legat som grund för våra mest kända svenska klassiker. Under San Francisco World Spirit Competition vann Aalborg Taffel ett dubbelt guld vilket bekräftar att det tidlösa receptet är mer aktuellt än någonsin.
– Utmärkelsen visar tydligt att originalet inom modern nordisk akvavit fortfarande står i en klass för sig, säger Marcus Pederson som är Senior Brand Manager för Aalborg i Sverige. Guldet till Aalborg Jule samt ytterligare två silvermedaljer bevisar även att Aalborg förvaltat sitt arv väl och fortsatt skapa akvavit av högsta klass.
San Francisco World Spirit Competition är en av världens äldsta och mest prestigefulla sprittävlingar. Resultatet för den tjugoförsta tävlingen i rad stod klart 5 maj.
Utmärkelser för Aalborg under San Francisco World Spirit Competition 2021:
Dubbel guldmedalj - Aalborg Taffel Akvavit
Guldmedalj - Aalborg Jule Akvavit
Silvermedalj - Aalborg Dild Akvavit
Silvermedalj - Aalborg Nordguld Akvavit
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
Arcus Sweden AB är ett helägt dotterbolag till ArcusGruppen. Koncernchef är Kenneth Hamnes. Bolaget startades 2002 och är ett av de ledande varumärkesföretagen på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Arcus Sweden representerar dels Arcusgruppens egna varumärken så som Lysholm Linie, Braastad Congac, Aalborg och Gammel Dansk och har dels utvecklat samarbeten med några av de största och mest välkända sprit- och vinproducenterna i världen.
Arcus strategi är att genom lokal marknadskompentens och fokus stärka och vidareutveckla våra egna och våra partners varumärken och därmed säkerhetsställa långsiktig tillväxt på den svenska marknaden.
Vår vision är att både våra kunder och uppdragsgivare skall uppfatta oss som den mest attraktiva partnern. Detta genom att erbjuda en stark varumärkesportfölj med både etablerade och marknadsledande varumärken och nya och innovativa produkter med potential för framtidspotential. Allt för att erbjuda konsumenterna och våra kunder ett sortiment av hög kvalitet som är både attraktivt och levande.