Pressmeddelande -
Snälleröds destilleri lanserar ekologisk Krögarsnaps tillsammans med fem av landets främsta krögare
Lagom till påsk lanseras Snälleröds ekologiska Krögarsnaps - där fem av Sveriges främsta krögare tagit fram varsin unik ekologisk snaps baserad på personliga smakupplevelser och minnen. Snapsarna kommer att säljas i ett 10-pack á 5cl per flaska och passar bra till det klassiska svenska påskbordet, men även till modernare influenser, för att ta svensk snapstradition ut i världen och in i framtiden.
Det otvivelaktigt bästa sättet att avnjuta en god snaps är tillsammans med got mat. Därför har Snälleröds destilleri utmanat fem av Sveriges skarpaste smaksinnen att ta fram varsin ekologisk snaps baserad på personliga smakupplevelser och minnen - vilket resulterat i 5 unika smaker under namnet Krögarsnaps.
Malin Söderström, Pontus Frithiof, Nils Molinder, Håkan Thörnström och Henrik Norström är krögarna, som med nyfikenhet och entusiasm komponerat tidlösa måltidsdrycker för såväl gamla som nya traditioner. En av Sveriges mest framstående kockar, Malin Söderström, som bl.a. driver restaurangen på Moderna Museet samt snabbmatskrogen The Fishery i Ringens foodcourt teatern, berättar om tanken och inspirationen bakom sin krögarsnaps med smak av vinbär, enbär och humle:
“Svartvinbär är för mig en bortglömd råvara som vi har gott om i Sverige, så varför åka långt bort för att smaksätta och hitta andra råvaror och kryddor när de redan finns så mycket här i närheten? Svartvinbär förtjänar en mer framträdande roll, min önskan är att lyfta in den i världen med snaps och samtidigt få in skogen”, säger Malin Söderström.
Vidare beskriver Malin sin snaps som hemma, Sverige och tradition:
”För mig påminner smaken om barndomens familjemiddagar. När hela släkten var samlad, alla generationer tillsammans, då var traditionen att farmor och farfar tog en svartvinbärssnaps lite då och då. Känslan är för mig mysig och familjär,” fortsätter krögaren Malin Söderström.
Snälleröds Destilleri Krögarsnaps finns att beställa från Systembolagets beställningssortiment fr.o.m 11 mars med beställningsnummer: 86603. Förpackningen innehåller 10 flaskor á 5cl och kostar 249 kr.
Två flaskor vardera av varje Krögarsnaps:
Malin Söderström
En lätt snaps som lämnar en mild och rund eftersmak. Vinbär, enbär och rosmarin för tankarna till skogen.
Pontus Frithiof
Med grönt te och Sichuan-peppar får du en frisk och blommig snaps med inslag av citrus. Lämnar efter sig en fräsch och något kryddig eftersmak.
Nils Molinder
En kraftig snaps med inslag av citrus och kummin med en tydlig avslutning av ingefära.
Håkan Thörnström
Sötaktig smak och doft med tydliga inslag av äpple, lakrits och anis. Avslutningen är lång, rund och välbalanserad.
Henrik Norström
En fräsch snaps på pors, verbena-citrus och citronskal, med subtila inslag av örter. Den lämnar en torr och frisk känsla.
Snälleröds Krögarsnaps, Nr 86603, 249 kr - Ligger i Systembolaget beställningssortiment
För mer information kontakta:
Lenita Nylund, Marketing Manager, Arcus Sweden
Tel: 0706 740 420
Om Snälleröds: Redan 1901 startade traktens bönder Snälleröds Ångbränneri som hölls i drift ända fram till1970-talet. Idag ägs Snälleröds av Arcusgruppen, som även äger akvavitvarumärken såsom Aalborg och Lysholm Linie.
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
Arcus Sweden AB är ett helägt dotterbolag till ArcusGruppen. Koncernchef är Kenneth Hamnes. Bolaget startades 2002 och är ett av de ledande varumärkesföretagen på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Arcus Sweden representerar dels ArcusGruppens egna varumärken så som Lysholm Linie, Braastad Cognac, Aalborg och Gammel Dansk och har dels utvecklat samarbeten med några av de största och mest välkända sprit- och vinproducenterna i världen.
Arcus strategi är att, genom lokal marknadskompetens och fokus stärka och vidareutveckla våra egna och våra partners varumärken och därmed säkerhetsställa långsiktig tillväxt på den svenska marknaden.
Vår vision är att både våra kunder och uppdragsgivare skall uppfatta oss som den mest attraktiva partnern. Detta genom att erbjuda en stark varumärkesportfölj med både etablerade och marknadsledande varumärken och nya och innovativa produkter med framtidspotential. Allt för att erbjuda konsumenterna och våra kunder ett sortiment av hög kvalitet som är både attraktivt och levande.