Pressmeddelande -
Sista flaskorna av unik 18-årig japansk maltwhisky säljs ut
Kurayoshi är japanska Matsuis unika maltwhisky-serie. Whiskyn är nämligen åldersbestämd vilket de stora japanska whiskyhusen inte längre kan erbjuda eftersom fatlagren på grund av inhemsk efterfrågan sinat. Kurayoshi 18 år är alltså unik. Och snart är flaskorna på Systembolaget slut.
Kurayoshi är egentligen ett nybyggt destilleri i Tottori-prefekturen invigt 2015. Destilleriet ligger intill Japanska havet med Daisen-bergen i ryggen.
Redan på 1990-talet började ägaren Kaoru Matsui köpa maltsprit från olika japanska destillerier för att lagra på egna ekfat. Det är denna unika fatreserv som nu ges ut på flaska.
Flaggskeppet är en 18-årig maltwhisky som man är ensam om i hela Japan. Ingen annan har så gammal whisky i lager. Men faten är få och tar snart slut.
– Det finns 600 flaskor kvar varav 120 finns i Europa, säger Kauro Matsui. Whiskyn är heljapansk men jag kan inte berätta vilka destillerier som gjort den på grund av tystnadsplikt.
Basspriten kommer från mindre destillerier och inte de stora aktörerna. 18-åringen destillerades i början av 2000-talet och whiskyn har lagrats på importerade bourbonfat.
Det som gör japansk whisky så speciell jämfört med skotsk är klimatet. Här vid kusten är temperaturskillnaderna dramatiska med några få minusgrader på vintern upp mot 35˚C sommartid.
Whisky mognar när faten ”andas”. På sommaren expanderar alkoholen ut i träet och när det blir kallare pressas den tillbaka. Enligt japanerna går mognadsprocessen 3-4 gånger fortare än i Skottland.
– Kurayoshi-stilen är rätt lättsam, förklarar Kaoru Matsui. Men 18-åringen är också rökig, även om det mesta av röken har försvunnit efter alla år i ekfat.
Doften hos Kurayoshi 18 år beskrivs som sötaktig och något parfymerad. Smaken är fyllig och komplex med citrus- och röktoner. I eftersmaken varvas äpple och rök med ekbeska. Styrkan är så hög som 50% för att koncentrera smakerna ytterligare, säger Kaoru Matsui:
– Lite vatten väcker eken till liv och smaken blir kryddigare och mer livlig. Det här är vår mest avancerade whisky. Det är synd att vi inte har fler fat. Det här är de sista dropparna.
I framtiden ska man främst sälja singelmaltwhisky från det egna destilleri med namnet Matsui. En del av maltwhiskyn ska användas till Tottori blended whisky.
Kurayoshi-serien med de gamla faten har skapats för att stötta den egna maltwhiskyförsäljningen inledningsvis. I Sverige finns 33 flaskor. När de är slut får vi vänta till 2030-talet för att få smaka mer 18-årig whisky från Kurayoshi!
Kurayoshi 18 år 50% säljs i Systembolagets beställningssortiment. Artikelnummer 80352. Pris 1424 kr.
På Systembolaget finns också Kurayoshi 8 år och 12 år samt Matsui Mizunara Cask som är den första releasen från det egna destilleriet.
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
Arcus Sweden AB är ett helägt dotterbolag till ArcusGruppen. Koncernchef är Kenneth Hamnes. Bolaget startades 2002 och är ett av de ledande varumärkesföretagen på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Arcus Sweden representerar dels Arcusgruppens egna varumärken så som Lysholm Linie, Braastad Congac, Aalborg och Gammel Dansk och har dels utvecklat samarbeten med några av de största och mest välkända sprit- och vinproducenterna i världen.
Arcus strategi är att genom lokal marknadskompentens och fokus stärka och vidareutveckla våra egna och våra partners varumärken och därmed säkerhetsställa långsiktig tillväxt på den svenska marknaden.
Vår vision är att både våra kunder och uppdragsgivare skall uppfatta oss som den mest attraktiva partnern. Detta genom att erbjuda en stark varumärkesportfölj med både etablerade och marknadsledande varumärken och nya och innovativa produkter med potential för framtidspotential. Allt för att erbjuda konsumenterna och våra kunder ett sortiment av hög kvalitet som är både attraktivt och levande.