Pressmeddelande -
Sista 12-åriga japanska maltwhiskyn på länge
Allt fler nya japanska whiskydestillerier dyker upp. Oftast är det anrika saké- och shochu-hus som hakar på whiskytrenden och bygger ut till en whiskydel. Kurayoshi Distillery som fick sina whiskypannor 2015 har rötterna i Matsui Shuzo grundat 1910.
Matsui är Tottori-prefekturens äldsta företag med över 100 års erfarenhet av dryckesproduktion. Destilleriet ligger mittemellan Japans kulturhuvudstad Kyoto och Hiroshima.
Grundaren Kauro Matsui har planerat sin whiskysatsning i flera år. Maltsprit har köpts från andra destillerier i Japan och lagrats på egna bourbonfat inköpta från USA. Sedan har man väntat på att det egna destilleriet ska komma igång.
I samband med destilleriets öppnande började man sälja whisky från fatlagret. Det är ju kostsamt att tillverka whisky, därför är det viktigt med inkomster.
– Vi säljer nu ut det gamla fatlagret under staden Kurayoshis namn, säger Kauro Matsui. Singelmalten vi gör själva har familjenamnet Matsui. Och så har vi en blended whisky som heter Tottori efter prefekturen.
För den som vill uppleva 12-årig japansk maltwhisky finns nu chansen men lagret är inte obegränsat.
– Beroende på hur försäljningen går kommer den 12-åriga maltwhiskyn att räcka 2-3 år till, förklarar Kauro Matsui. Sedan är det slut.
Kurayoshi 12 år har en mousserande doft av äpplen. Smaken är mild och vinig med örtiga toner och äppliga estrar. Eftersmaken är läskande lättsam. Väldigt frisk och trevlig i stilen, hälsar Kauro Matsui.
Kurayoshi 12 år 43% säljs i Systembolagets beställningssortiment. Artikelnummer 40547. Pris 974 kr.
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/kurayos...
På Systembolaget finns också Kurayoshi 8 år och 18 år samt Matsui Mizunara Cask som är den första releasen från det egna destilleriet.
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
Arcus Sweden AB är ett helägt dotterbolag till ArcusGruppen. Koncernchef är Kenneth Hamnes. Bolaget startades 2002 och är ett av de ledande varumärkesföretagen på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Arcus Sweden representerar dels Arcusgruppens egna varumärken så som Lysholm Linie, Braastad Congac, Aalborg och Gammel Dansk och har dels utvecklat samarbeten med några av de största och mest välkända sprit- och vinproducenterna i världen.
Arcus strategi är att genom lokal marknadskompentens och fokus stärka och vidareutveckla våra egna och våra partners varumärken och därmed säkerhetsställa långsiktig tillväxt på den svenska marknaden.
Vår vision är att både våra kunder och uppdragsgivare skall uppfatta oss som den mest attraktiva partnern. Detta genom att erbjuda en stark varumärkesportfölj med både etablerade och marknadsledande varumärken och nya och innovativa produkter med potential för framtidspotential. Allt för att erbjuda konsumenterna och våra kunder ett sortiment av hög kvalitet som är både attraktivt och levande.