Pressmeddelande -
Kurayoshi fortsätter att kamma hem fler internationella utmärkelser
Kurayoshi är japanska Matsuis unika maltwhisky-serie. Den säljs i en begränsad upplaga i Europa och kammar ständigt hem priser. Bara under 2021 har Kurayoshi erhållit priser i tävlingarna Ultimate Spirits Challenge, IWSC och International Spirits Challenge.
Internationella vinster för Kurayoshi
Den unika maltwhiskyserien Kurayoshi från japanska Matsui har tagit världen med storm och har under 2021 erhållit nya utmärkelser i internationella sprittävlingar. Produkten Matsui Single Cask Sakura fick högst poäng i kategorin ”World Whisk(e)y ” och utmärkelsen ”Chairman’s Trophy ”, samt är utsedd till en av världens 100 bästa spritsorter i tävlingen Ultimate Spirits Challenge 2021. Matsui Single Cask Sakura är en limiterad raritetsprodukt som främst är tillgänglig i EU.
Produkten Kurayoshi Pure Malt NAS fick högst poäng i categorin ”Japanese Whisky ” i tävlingen IWSC och Kurayoshi 12YO som säljs i Systembolagets beställningssortiment i Sverige vann guldmedalj i tävlingen International Spirits Challenge.
Kurayoshi destilleriet
Kurayoshi är ett nybyggt destilleri i Tottori-prefekturen invigt 2015. Destilleriet ligger intill Japanska havet med Daisen-bergen i ryggen. Redan på 1990-talet började ägaren Kaoru Matsui köpa maltsprit från olika japanska destillerier för att lagra på egna ekfat.
Det som gör japansk whisky så speciell jämfört med skotsk är klimatet. Här vid kusten är temperaturskillnaderna dramatiska med några få minusgrader på vintern upp mot 35˚C sommartid. Whisky mognar när faten ”andas”. På sommaren expanderar alkoholen ut i träet och när det blir kallare pressas den tillbaka. Enligt japanerna går mognadsprocessen 3-4 gånger fortare än i Skottland.
Kurayoshi finns i Systembolagets beställningssortiment i tre olika årgångar.
Kurayoshi 8 Years Old art.nr 40546
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
Arcus Sweden AB är ett helägt dotterbolag till Arcusgruppen. Bolaget startades 2002 och är ett av de ledande varumärkesföretagen på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Arcus Sweden representerar dels Arcusgruppens egna varumärken så som Lysholm Linie, Braastad Congac, Aalborg och Gammel Dansk samt har dels utvecklat samarbeten med några av de största och mest välkända sprit- och vinproducenterna i världen.
Arcus strategi är att genom lokal marknadskompentens och fokus stärka och vidareutveckla våra egna och våra partners varumärken och därmed säkerhetsställa långsiktig tillväxt på den svenska marknaden.
Vår vision är att både våra kunder och uppdragsgivare skall uppfatta oss som den mest attraktiva partnern. Detta genom att erbjuda en stark varumärkesportfölj med både etablerade och marknadsledande varumärken och nya och innovativa produkter med potential för framtidspotential. Allt för att erbjuda konsumenterna och våra kunder ett sortiment av hög kvalitet som är både attraktivt och levande.