Pressmeddelande -
Lysholm Linie Aquavit fick guldmedalj i San Francisco World Spritis Competition
Den norska akvaviten Lysholm Linie fick guldmedalj i samband med USAs mest inflytelserika brännvinstävling, San Francisco World Spritis Competition.
Denna tävling anses vara industrins mest respekterade och att få stå överst på pallen är en stor ära. Den bekräftar också att det inte bara är marknadsföringsprat att skicka varje droppe av Linieakvaviten på en resa runt världen. Det gör verkligen något med kvalitén till själva produkten.
Över 1500 produkter blev utvärderade i brännvinstävlingen i USA, vilket är rekord i tävlingens 15 år långa historia.
De olika produkterna blir blindtestade av amerikanska brännvinsexperter och det var vårt flaggshepp, den över 200år gamla Lysholm Linie Aquavit, som mottog guldmedaljen. Detta stärker Lysholm Linies position som världens största akvavitsvarumärke, med en volym på en miljon liter per år, säger koncernchefen i Arcus Otto Drakenberg.
San Francisco World Spirits Competition arrangerades den 19-22 mars på Hotell Nikko i centrala San Francisco. Vinnarna kommer att publiceras på deras hemsida den 3 april.
Linie refererar till ekvatorn och betyder att akvaviten har passerat ekvatorn två gånger under sin mognadsprocess i ekfat.
Lysholm Linie blev upptäckt av misstag 1805 då briggen Trondhjems Prøve seglade från Trondheim till Batavia (dåtidens Jakarta i Indonesien) med bland annat fisk och akvavit i lasten. I Indonesien bytte man varor men akvaviten flöjde men hem tillbaka till Trondheim 1807. Man upptäckte då att akvaviten genomgått en förädlingsprocess under de två år som akvaviten hade legat och mognat på fat.
Den första som utnyttjade denna typ av fatmognad akvavit kommersiellt var Jørgen B Lysholm. I 1821 grundade han Lysholm bränneri och destillationsfabrik under eget firmanamn: Jørgen B Lysholm. Från Trondheim i slutet av 1830-talet satte man igång att exportera fisk till Rio och andra sydamerikanska länder. Lysholm skeppade regelmässigt med akvavit i ekfat för lagring ombord.
Sedan 1927 har rederiet Whilhelm Whilhelmsen haft ett avtal med Arcus om att transportera dessa fat. Den först turen gick iväg den första augusti1927 till Australien och tillbaka 12 februari 1928 med linjeskeppet Tungsha från Fredrikstad.
Akvaviten framställs idag av Arcus i Oslo enligt det gamla receptet och nu som förr avslutas ekfatslagringen med att bli transporterad tur och retur till Australien med Whilhelmsens båtar. Rörelse, tempratur- och luftfuktighetsförändringar på skeppets däck, där Linies containrar är plasserade, frigör aromer både från fatet, och ger en kompleks avrundad smaksupplevelse.
För mer information/bilder kontakta:
Alexandra Wachtmeister, Brand Manager Arcus Sweden AB
Tele nr: 0767793900 e-mail: Alexandra.wachtmeister@arcussweden.se
Ämnen
Kategorier
Regioner
Arcus Sweden AB är
ett helägt dotterbolag till ArcusGruppen. Konsernchef är Otto Drakenberg.
Bolaget startades 2002 och är ett av de ledande varumärkesföretagen på den
svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Arcus Sweden representerar dels
Arcusgruppens egna varumärken så som Lysholm Linie, Braastad Congac, Aalborg
och Gammel Dansk och har dels utvecklat samarbeten med några av de största och
mest välkända sprit- och vinproducenterna i världen.
Arcus strategi är att genom lokal marknadskompentens och fokus stärka och
vidareutveckla våra egna och våra partners varumärken och därmed
säkerhetsställa långsiktig tillväxt på den svenska marknaden.
Vår vision är att både våra kunder och uppdragsgivare skall uppfatta oss som den mest attraktiva partnern. Detta genom att erbjuda en stark varumärkesportfölj med både etablerade och marknadsledande varumärken och nya och innovativa produkter med potential för framtidspotential. Allt för att erbjuda konsumenterna och våra kunder ett sortiment av hög kvalitet som är både attraktivt och levande.Mer information finns i ArcusGruppens årsredovisning 2013.