Pressmeddelande -
Helt färska dubbla guldmedaljer till Skagerrak Nordic Dry Gin
För ett år sedan lanserades Skagerrak Nordic Dry Gin och de internationella erkännandena och priserna har inte låtit vänta på sig. Nu har denna unika gin vunnit både guldmedalj i smak och guldmedalj för flaskans design i den internationella tävlingen SIP Awards 2021.
SIP Awards är den enda erkända internationella tävlingen där det är konsumenter och inte branschpersonal som bedömer de tävlande spritdryckerna. I år tävlade 1 000 bidrag från 49 länder.
I denna stora konkurrens har nu Skagerrak Nordic Dry Gin tagit hem två storslagna priser – guldmedalj i smak och guldmedalj för sin sofistikerade förpackningsdesign.
Skagerraks vackra blå flaska är i sandblåst glas designad av varumärkesdesignbyrån Pearlfisher med kontor i London, New York, San Fransisco och Köpenhamn.
– Pearlfisher förstod verkligen vår önskan om ett nordiskt uttryck inspirerat av havet, säger Lajs Kaznelson, varumärkeschef för Skagerrak på Arcus.
När det kommer till innehållet i flaskan är Skagerrak Nordic Dry Gin utvecklad genom ett samarbete mellan Arcus och ledande bartenders från toppbarer i Sverige, Norge och Danmark.
Ginen är baserad på mer än 100 års erfarenhet och kunskap kring ginhantverk, sprungen ur det nordiska klimatet där Skagerraks kryddning är klassisk med enbär, koriander och pomerans som bas. I kombination med potstilldestillerade maccerat av nordiska örter och kryddväxter får man fram den unika smaken med blommiga nyanser som kommer från fläder och kamomill, medan nypon och havtorn ger fruktighet.
Den nordiska sommaren ger växterna mer ljus än på andra håll i världen, vilket gör att de utvecklar en egen karaktär som lyfter ginet. En extra särpräglad smak ger också den nordiska kvannen som har använts som smaksättning och medicinalört sedan vikingatiden. Till detta har man dessutom adderat ett destillat av tång, vilket ger Skagerrak den helt unika smaken av just hav.
De exklusiva drinkrecepten är framtagna av den prisbelönta bartendern Emil Åreng som bloggar om dryck för tidningen Café och driver podden Den blinda grisen.
PATER COLLINS
Ingredienser
30 ml Skagerrak Nordic Dry Gin
25 ml citronjuice
20 ml sellerisockerlag
En nypa salt
Metod: Skaka med is och toppa med salt
Glas: Whiskeyglas
Garnera med: Sellerilöv
Sellerisockerlag: hacka två selleristjälkar i 2 cm bitar, lägg i kastrull med 200 gram strösocker och 2 dl vatten. Värm upp och låt dra i en timme. Sila bort sellerin och använd som garnityr.
STRAWBERRY FIELDS
Ingredienser
50 ml Skagerrak Nordic Dry Gin
30 ml jordgubbssockerlag
30 ml citronjuice
En nypa salt
Äggvita
Metod: Skaka med is och toppa med salt
Glas: Champagne eller Coupette
Garnera med: En skivad jordgubbe
Jordgubbssockerkag: dela 200 gram jordgubbar och tillsätt 50 cl vatten. Koka jordgubbarna i cirka 20 min. Sila bort jordgubbarna, tillsätt 250 gram strösocker till jordgubbsvattnet.
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
Arcus Sweden AB är ett helägt dotterbolag till ArcusGruppen. Koncernchef är Kenneth Hamnes. Bolaget startades 2002 och är ett av de ledande varumärkesföretagen på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Arcus Sweden representerar dels Arcusgruppens egna varumärken så som Lysholm Linie, Braastad Congac, Aalborg och Gammel Dansk och har dels utvecklat samarbeten med några av de största och mest välkända sprit- och vinproducenterna i världen.
Arcus strategi är att genom lokal marknadskompentens och fokus stärka och vidareutveckla våra egna och våra partners varumärken och därmed säkerhetsställa långsiktig tillväxt på den svenska marknaden.
Vår vision är att både våra kunder och uppdragsgivare skall uppfatta oss som den mest attraktiva partnern. Detta genom att erbjuda en stark varumärkesportfölj med både etablerade och marknadsledande varumärken och nya och innovativa produkter med potential för framtidspotential. Allt för att erbjuda konsumenterna och våra kunder ett sortiment av hög kvalitet som är både attraktivt och levande.