Pressmeddelande -
Nu släpps CHILL OUT Rosso – ett nytt italienskt kvalitetsvin i miljövänlig förpackning
Lagom till sommarens alla grillmiddagar kommer CHILL OUT Rosso, ett nytt rödvin i det populära CHILL OUT-sortimentet. Det är ett trevligt, medelfylligt vin med ursprung från Sicilien – en ö där man har framställt vin i tusentals år.
CHILL OUT lanserades 2002 och har blivit ett av Sveriges mest sålda vinvarumärken med viner från utvalda vingårdar runt om i världen. CHILL OUT Rosso är det senaste tillskottet i serien. Vinet framställs på Sicilien – Medelhavets största ö, vilken är som ett litet land i sig med egna traditioner, lokala maträtter och vin. Det torra och varma klimatet med mycket solsken och måttligt med regn ger goda förutsättningar för vinproduktion. Och skapa goda viner kan sicilianarna – befolkningen framställde vin redan år 4000 f.Kr.
I området mellan vulkanen Etnas sluttningar och den historiska staden Corleone hittar vi de stolta bönderna som odlar druvorna till det här härliga rödvinet. Det är gjort på Nero d’Avola, Cabernet Sauvignon samt Merlot, där över hälften i vinet är av den förstnämnda. Nero d’Avola betyder ”den mörka från Avola”, och det är den mest odlade druvan på Sicilien och den enda vars fruktkött är mörkt. De senaste decennierna har man upptäckt Nero d’Avolas potential och i dag används druvan i kvalitetsviner som tål lång lagring.
Nyheten CHILL OUT Rosso kommer i Bag in Box – en förpackning som inte tycks lämna någon oberörd. Faktum är att det finns en hel del kvalitetsviner som säljs på box – CHILL OUT Rosso är ett bra exempel på detta. Vinet är gjort på de bästa druvorna i Italien, vilka omsorgsfullt har valts ut av de sicilianska bönderna.
Bag in Box har många fördelar. Att vinet i en öppnad box håller sig längre i kylen än i en uppkorkad flaska, känner de flesta till.
– Men att Bag in Box också är bättre ur ett miljöperspektiv kommer sällan fram i diskussionen. Boxen har 90 procent lägre koldioxidutsläpp än en tung glasflaska. Dessutom är den enkel att ta isär, platta ihop och ta med till återvinningen när vinet är urdrucket. I dag, när de flesta har en ambition att göra hållbara val, borde fler satsa på Bag in Box, säger Alexandre Schuster, Senior Brand Manager på Altia.
CHILL OUT är ett av de mest miljömässigt hållbara vinvarumärkena på den svenska marknaden. Det finns ett starkt engagemang för omvärlden och alla glasflaskor har sedan en tid tillbaka bytts ut mot andra alternativ som gör mindre avtryck på miljön.
Smaken är mjuk och medelfyllig med toner av röda frukter, choklad och kryddor. Doften har inslag av plommon, körsbär, choklad och fat. Vinet passar därför fint till grillade revbensspjäll, en helstekt rostbiff eller lamm. Det är även 100 procent veganvänligt, så varför inte gå ”all in” sicilianskt och veganskt med arancini (friterade risbollar) fyllda med svamp eller soltorkade tomater och basilika?
CHILL OUT Rosso 2018 finns i Systembolagets beställningssortiment.
CHILL OUT Rosso
Artikelnr: 78827
Land: Italien
Volym: 3-liters Bag in Box
Pris: 219 kr
Alkoholhalt: 13,5 %
För mer information, vänligen kontakta:
Alexandre Schuster, Senior Brand Manager, Altia
ext-alexandre.schuster@altiacorporation.com
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
På folk o folk har vi samlat alla produkter från tre bolag - Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg. Tillsammans kan vi erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.