Pressmeddelande -
Grönstedts cognacsfat har gett karaktär till nytt öl från prisbelönt mikrobryggeri
Den 2 maj lanserar Omnipollo den ekfatslagrade versionen av Hypnopompa. Ölet är ett resultat av ett samarbete mellan anrika Grönstedts Cognac och prisbelönta mikrobryggeriet Omnipollo. Omnipollo Hypnopompa har legat på Grönstedts cognacsfat i sex månader på det erkända nederländska bryggeriet De Molen. Ölet är av stilen Imperial Stout – svart som natten, kraftigt och sött.
Grönstedts Cognac har varit en del av vår svenska dryckeshistoria i över 150 år. 1846 blandade Johan Daniel Grönstedts sin första cognac under sitt eget namn och sedan dess har Grönstedts varit en svensk cognacsfavorit. För snart ett år sedan började samtalet mellan Grönstedts och mikrobryggeriet Omnipollo som letade efter fat som kunde ge en intressant karaktär på det nya ölet.
Omnipollo är kända för att experimentera med oväntade ingredienser och förnya sättet att framställa öl på. Företaget som är grundat av Henok Fentie och Karl Grandin blev utsett till Sveriges bästa bryggeri år 2013 av ratebeer.com.
– Jag är hela tiden på jakt efter intressanta fat och att få samarbeta med ett så anrikt cognacshus som Grönstedts är en dröm. Vad jag vet så har ett öl aldrig tidigare lagrats på ett cognacsfat från Grönstedts och det är en av anledningarna till varför vi tycker att det här samarbetet är så intressant och annorlunda, berättar Henok Fentie, bryggare på Omnipollo.
Ekfatslagringen har löpt på under sex månader med kontinuerliga avsmakningar. För en dryg månad sedan avgjorde Henok Fentie att ölet var färdigt. Resultatet är en ekfatslagrad Hypnopompa – ett öl av stilen Imperial Stout som är kraftfullt, har en hög sötma och en karaktäristisk svart färg. Omnipollo Hypnopompa har en alkoholstyrka på 11 procent. I bryggningsprocessen har det använts 100 kg marshmallows och en mindre del tahitisk vanilj, en vaniljtyp med särskilt mjuk karaktär. Att Hypnopompa har låg kolsyra skapar en intensiv och annorlunda ölupplevelse.
– Att vi använde oss av just Grönstedts-fat bidrog till att vi kunde tillföra Grönstedts lena toner av torkad frukt och honung. Det blir ett intressant möte när ölets nyanser av kaffe, choklad och rost möter de fruktiga och blommiga tonerna i cognacen. När ölet är så kraftigt som Hypnopompa så passar fatlagring bra och här tillför Grönstedts-fatet en annorlunda twist och intressant komplexitet till ölet, fortsätter Henok Fentie, bryggare på Omnipollo.
Hela bryggningsprocessen har skett på det nederländska mikrobryggeriet De Molen, välkänt för att producera högklassiga och nyskapande ölsorter. På en lista över världens 100 främsta bryggerier utsågs De Molen till det tionde bästa bryggeriet i världen av ratebeer.com år 2010.
Omnipollo Hypnopompa (Grönstedts Cognac Barrel Aged) lanseras på The Flying Elk, en av de utvalda restaurangerna som kommer vara försäljare av ölet. Resterande 1 512 flaskor kommer att säljas fr.o.m. den 2 maj i Systembolagets ordinarie sortiment. Priset är 69 kr för en flaska om 330 ml, artikelnummer är 11860.
För mer information vänligen kontakta:
Fredrik Hjert, Altia Sweden AB, tel: 0703-01 66 94, e-post: fredrik.hjert@altiacorporation.com
Henok Fentie, Omnipollo, tel: 073-785 57 41, e-post: henok.fentie@gmail.com
My Morinder, Jung, tel: 0704-98 14 62, e-post: my.morinder@jungrelations.com
Ämnen
Kategorier
Altia Sweden AB är ett helägt dotterbolag till Altia Plc i Finland. Altia Plc är ett företag som producerar, distribuerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker i Norden och de baltiska länderna. Altia Plc:s egna varumärken inkluderar bl.a. Blossa, Grönstedts, Koskenkorva, O.P. Anderson, Explorer och Chill Out. Företaget representerar också andra internationella kvalitetsvarumärken från hela världen. www.altiacorporation.com