Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

​Ord som värmer - Blossa släpper unik ordlista.

Tillsammans med en språkforskare och en psykolog har Blossa utforskat hur olika ord påverkar människors kroppstemperatur positivt. Genom ett experiment upptäckte man skillnader mellan hur olika ord påverkade försökspersonernas temperatur och faktiskt gjorde dem varmare. Orden och meningarna har gemensamt bildat ett språk att använda under vintertiden för att sprida värme.

I samband med att vi går över till vintertid 2019 har Blossa undersökt om hur vi pratar med varandra kan göra att vi blir varmare – både fysiskt och psykiskt. Genom att de försökspersoner som deltog i experimentet fick olika ord upplästa för sig kunde man med hjälp av känsliga instrument mäta hur försökspersonernas kroppstemperatur och puls påverkades av olika ord. Trots individuella variationer visade experimentet att de emotionella orden och fraserna höjde både kroppstemperaturen och pulsen på ett konsekvent och mätbart sätt.

– Det är anmärkningsvärt att se att specifika ord har en sådan stor påverkan på människors temperatur och därmed också deras välmående. Vi har länge vetat att kommunikation och social gemenskap är viktigt. Nu har vi kommit en bit närmare att även förstå hur vi kan prata med varandra för att må bättre, säger Sanna Skoglund, psykolog.

Med hjälp av testresultatet har en ordlista tagits fram bestående av några av svenskans varmaste ord. Ord som hej, vacker, stark, familj är bland de ord som visade sig öka kroppstemperaturen och alltså är med i ordlistan. Vad ordlistan kan användas till sätter bara fantasin gräns för, men några exempel så här i vintertid är julkort och julklappsrim – egentligen all kommunikation som kan behöva värmas upp.

– Ord är fantastiska. Med det här experimentet har vi kunnat ta reda på vilka ord som påverkar människor att må bättre och känna mer värme, säger Lars Melin språkforskare, författare och docent i svenska vid Stockholms Universitet.

Två olika metoder, utvecklade av Lars Melin själv, användes för att säkerställa ett konsekvent resultat.

– För Blossa är vintertiden en tid för värme och gemenskap. Vi vet att drycker och sociala sammanhang kan sprida värme, något vi vill dela med svenska folket. Nu vet vi att även ord har den förmågan, och förhoppningen är att vi med ordlistan ska kunna sprida lite extra värme under vintertiden, säger Åsa Strömberg, Senior Brand Manager på Altia Sweden.

Ordlistan med varma ord:

Hej Tillsammans
Ses Vacker
Fin Strålar
Skratt Bra
Snäll Stark
Leende Släkt
Familj Vänner
Mysa Bästis
Härlig Vi
Värme Älskling
Fest Hur mår du?
Kalas Tänkte på dig
Kram Ta hand om dig
Puss Bra jobbat!

Om experimentet:
Experimentet utformades och genomfördes av språkforskare Lars Mellin under sommaren 2019 i Stockholm. 6 personer deltog i experimenten som delades upp i ett förtest och ett uppföljande test för att säkerställa ett konsekvent resultat.

För mer information, vänligen kontakta:
Åsa Strömberg, Senior Brand Manager på Altia
asa.stromberg@altiagroup.com
073-063 19 53

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


På folk o folk har vi samlat alla produkter från tre bolag - Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg. Tillsammans kan vi erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.

Kontakter

Tove Wredler Wennström

Tove Wredler Wennström

Presskontakt Content Manager folk o folk +46 (0) 70 289 08 42

Relaterat innehåll

​Blossa lanserar mousserande dryck gjord för vinterns festligheter.

Nu lanseras Blossa Sparkling & Spices - en bubblande dryck där glöggkryddor förenas med mousserande vin. Den passar utmärkt till minglet eller förrätten och som kontrast till vinterns varma dryckesalternativ. Drycken är fräsch och fruktig med toner av kanel, kardemumma och kryddnejlika som avslutas med en frisk ton av citrus.

​Aloha! Blossa 19 reser till Hawaii - Med smak av passionsfrukt och hibiskusblomma

I år har Blossa färdats långväga för att hitta inspiration i ett tropiskt landskap bestående av frodiga berg, vackra sandstränder och höga palmer. I mitten av Stilla havet, bland ett knippe vulkanöar fann Blossa destinationen som inspirerade till årets smak - Hawaii. Årets glögg har smak av passionsfrukt och hibiskusblomma som avslutas med subtila toner av kaffe och kokos.

​Blossa presenterar ny alkoholfri vinterdryck

I slutet av januari lanseras Blossa Värma - en helt ny produktserie med kryddade varma drycker gjorda på te, fruktjuicer och utvalda kryddor. – Längtan efter värmande drycker håller i sig långt efter julmånaderna. Blossa Värma är en smakupplevelse långt ifrån vår klassiska julglögg och sätter en helt ny smak på den nordiska vintern, säger Åsa Strömberg, Senior Brand Manager på Blossa.

​ARKET och BLOSSA Glögg lanserar en specialutgåva i sju länder.

BLOSSA Glögg och ARKET kommer att ta Sveriges populäraste glögg till sju länder, där den kommer att finnas till försäljning under årets julsäsong. ARKET + BLOSSA Glögg är en specialutgåva som är ekologisk och alkoholfri. Flaskans etikett är designad av den älskade illustratören Ilon Wikland.

folk o folk

Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Anora Sweden

Sandhamnsgatan 63
115 28 Stockholm
Sweden