Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

​ARKET och BLOSSA Glögg lanserar en specialutgåva i sju länder.

BLOSSA Glögg och ARKET kommer att ta Sveriges populäraste glögg till sju länder, där den kommer att finnas till försäljning under årets julsäsong. ARKET + BLOSSA Glögg är en specialutgåva som är ekologisk och alkoholfri. Flaskans etikett är designad av den älskade illustratören Ilon Wikland.

Den här julen samarbetar två svenska varumärken som båda står för nordisk design, hög kvalitet och hållbarhet. BLOSSA är en klassisk glögg och en del av svensk jultradition, och ARKET är ett butikskoncept som erbjuder produkter för kvinnor, män, barn och hemmet samt har ett café i alla butiker. Specialutgåvan ARKET + BLOSSA Glögg är designad tillsammans och kommer att finnas att köpa i ARKET-butiker i sju länder: Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Luxemburg, Nederländerna och Belgien.

ARKET + BLOSSA Glögg är tillverkad av enbart ekologiska ingredienser: rött, fylligt vin som har avalkoholiserats och sedan blandats med druvmust och Blossas hemliga kryddblandning. Glöggen har en fruktig doft och en fyllig smak av kryddnejlika, kardemumma och ingefära.

Produkten har en unik etikett – en illustration av den mycket omtyckta illustratören Ilon Wikland, som gör tolkningar av nordiska traditioner och är känd för hennes långa samarbete med författaren Astrid Lindgren.

Butiksbesökarna kommer också att kunna smaka glöggen i alla ARKETS caféer, vilket är en del av shoppingupplevelsen. Dessutom kommer caféerna att ha ett speciellt bakverk under julsäsongen. Det är en mjuk pepparkaka med Blossas glöggkryddor som har skapats av ARKETs Head Chef Martin Berg tillsammans med Åsa Orsvärn som är Chief Blender för BLOSSA.

Glögg är en uppskattad svensk tradition som sträcker sig tillbaka till 1800-talet och är en viktig ingrediens i decembers mysiga stunder med familj och vänner. BLOSSA är Sveriges mest sålda glögg och är även populär i andra nordiska länder.

Cirkapris kommer att vara 59 kr för en flaska om 75 cl.

För mer information, vänligen kontakta:
Inna Cahnbley, Marketing Director Wine på Altia
inna.cahnbley@altiagroup.com
070-508 04 06

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


På folk o folk har vi samlat alla produkter från tre bolag - Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg. Tillsammans kan vi erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.

Kontakter

Tove Wredler Wennström

Tove Wredler Wennström

Presskontakt Content Manager folk o folk +46 (0) 70 289 08 42

Relaterat innehåll

Årets nyheter från BLOSSA.

Anrika Blossa släpper under hösten flera nya glöggvarianter – alltifrån mousserande dryck och äppelglögg spetsad med calvados, till flera alkoholfria alternativ. Blossa glögg har på 150 år gått från tillverkning i en källare i Gamla stan till att bli stort, välkänt och starkt förknippat med vinter och svenska traditioner. Bara i år släpper det omtyckta varumärket sex nya produkter.

​Ord som värmer - Blossa släpper unik ordlista.

Tillsammans med en språkforskare och en psykolog har Blossa utforskat hur olika ord påverkar människors kroppstemperatur positivt. Genom ett experiment upptäckte man skillnader mellan hur olika ord påverkade försökspersonernas temperatur och faktiskt gjorde dem varmare. Orden och meningarna har gemensamt bildat ett språk att använda under vintertiden för att sprida värme.

folk o folk

Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Anora Sweden

Sandhamnsgatan 63
115 28 Stockholm
Sweden