Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

​Ny vinbox i flirt med spansk konst

Pata Negra Barrel Aged är ett nytillskott från Spanien bland vinboxarna på Systembolaget. När designen togs fram var målet att utgå från de positiva känslor vi svenskar hyser för Spanien. Designen utgår dessutom från den spanska producentens stolthet över sitt vin.

De senaste tre åren har försäljningen av viner från Spanien ökat kraftigt i Sverige. 2018 ökade försäljningen av spanska viner i Sverige med nästa sju procent jämfört med året innan. Vindistributören Altia lanserar nu vinboxen Pata Negra Barrel Aged. Vinmärket Pata Negra är populärt i många länder och Altia tror att boxen har stor potential Sverige. Det är nämligen ett prisvärt vin från en producent med över 100 års erfarenhet av vinproduktion. För att förmedla vinets spanska ursprung på ett tydligt sätt har en unik boxdesign tagits fram för den svenska marknaden.

När strategi- och designbyrån Grow skulle skapa boxdesignen var det viktigt att få en djupare förståelse till varför Spanien ända sedan 60-talet varit ett av de resmål vi svenskar helst semestrar på, och varför vi uppskattar mat och dryck från Spanien.

Något som blev tydligt vid kartläggningen av hur svenskarna ser på Spanien idag, är att livsstilen i Spanien och spansk kultur, på flera sätt ger oss något många av oss känner att vi saknar här hemma. I Spanien finns såklart solen, värmen och apelsinerna. Många svenskar förknippar Spanien med ett land med varmare känslor än hemma, där människor ofta är bättre på att ta tillvara på det positiva och känna glädje.

̶  Designen genomsyras av det spanska uttrycket ”alegría de la vida”, som översatt till svenska blir ”livets glädje”, berättar Cecilia Strandell Silfverswärd, projektledare på strategi- och designbyrån Grow som har skapat designen.

Klara färger

Designen har tydliga kopplingar till spansk kultur. Med tanke på att Spanien är de världsberömda konstnärerna Picasso, Mirós, Dalís, Gris, Goyas och Velázquez fädernesland, är temperamentsfull konst förknippat med Spanien. Många av de spanska konstnärerna har varit mästare på att använda starka färger. Alla som har besökt Spanien vet också att det är ett land där det finns djärv design och arkitektur.

En utmaning med boxdesignen var att få den att sticka ut i mängden bland boxarna på Systembolaget. Många andra boxar visar druvor, flaskor och rinnande vin, och många boxar för rödvin är till stor del just röda. Det här är istället en box med en klarblå färg som förmedlar en spansk känsla. Dansarna på boxen är ett uttryck för rörelsen och dynamiken i det spanska sociala livet. Helt enkelt en box som pryder bordet.

Pata Negra Barrel Aged lanseras i Systembolagets ordinarie sortiment den 1 mars. Priset är 199 kr för 3 L och artikelnumret är 2092.

För mer information, vänligen kontakta:

Marie-Louise Feiler, Senior Brand Manager
070-598 98 68
Marie-louise.feiler@altiacorporation.com

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


På folk o folk har vi samlat alla produkter från tre bolag - Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg. Tillsammans kan vi erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.

Kontakter

Tove Wredler Wennström

Tove Wredler Wennström

Presskontakt Content Manager folk o folk +46 (0) 70 289 08 42

Relaterat innehåll

folk o folk

Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Anora Sweden
Sandhamnsgatan 63
115 28 Stockholm
Sweden