Pressmeddelande -
Ny dryckessajt med Viggo Cavling vid rodret – folkofolk.se
Från den 1 april kommer de tre bolagen Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg, att kommunicera genom det gemensamma varumärket folk o folk. Sajten folkofolk.se blir en försäljningskanal för alkoholhaltiga drycker gentemot slutkonsument där avsikten är att tillsammans ta ett större grepp kring dryckesupplevelser. Varumärkesplattform och kommunikationsstrategi är framtagna av byrån Join the Carnival.
- Mat- och dryckesinspiration finns det i mängder på nätet men vi vill hjälpa kunden få ut mer av själva situationen där drycken figurerar genom historieberättande, kunskapsdelning, roliga spaningar och nyheter. Vår vision är att göra människors dryckesupplevelser så minnesvärda som möjligt och att inspirera till att prova nya saker här i livet, säger Carl-Johan Elg, Commercial Director för Altia i Sverige.
Det redaktionella arbetet ska ledas av Viggo Cavling som tillträder som chefredaktör i samband med lanseringen. Viggo har tidigare varit chefredaktör och vd för Resumé, Nordens ledande affärstidning om medier och marknadsföring. Under hans tid gick Resumé från att vara en papperstidning till att bli Sveriges tredje största affärstidning på nätet.
- Jag vill att folk o folk ska vara en mötesplats för de 600 000 svenskar som har mat, öl och vin som sitt största intresse. Men även du som bara är lagom intresserad av att då och då fixa god mat, äta och dricka på krogen eller bara njuta av ett glas lådvin framför tv-n, ska hitta nyheter och inspiration hos oss. Vi som gör folk o folk är övertygade om att mänskligheten inte hade varit där den är idag om vi inte börjat dricka vin för tusentals år sedan. Du ska självfallet inte dricka för mycket och jag kör själv enligt princip varannan vatten för att inte somna före kaffet och konjaken, säger Viggo Cavling.
Viggo har skrivit om krogar, mat och dryck sedan 90-talet. Först på Nöjesguiden i Malmö och sedan för Dagens Nyheter i Stockholm. På det senare startade han krogkommissionen och krogpriset Gulddraken. Bägge finns kvar idag trots att det är över 10 år sedan han lämnade tidningen. Förutom att vara chefredaktör på folk o folk skriver han i dag krogrecensioner i Svenska Dagbladet Perfect Guide varannan vecka och arbetar som entreprenör.
- På folk o folk kommer du hitta nyheter, tips om krogar och barer i Sverige och världen som du ska besöka och mat du ska laga. Vi vill att du ska bli underhållen, inspirerad och lära dig mer tillsammans med oss. Varje dag ska det hända nya saker på folk o folk. Vår utgångspunkt är att vi ägs av dryckesleverantören Altia. Det innebär att vi är jäviga. Vi kommer bara att rekommendera våra egna drycker, det finns 703 stycken att välja bland. I övrigt är vi som vilken tidning som helst. Läsarnas förtroende är vår viktigaste tillgång. Detta är vår premiär och vi börjar följaktligen på noll. Men mitt mål är förstås att vi ska vara på 100 inom kort, avslutar Viggo.
Folkofolk.se lanseras den 1 april och utöver sajten kommer folk o folk att ha sitt eget nyhetsbrev och sociala mediekanaler.
För mer information vänligen kontakta:
Viggo Cavling, Chefredaktör folkofolk.se, 076-038 40 66, viggo.cavling@gmail.com
Carl-Johan Elg, Commercial Director, Altia, 070-508 14 81, carl-johan.elg@altiacorporation.com
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
folkofolk.se är en inspirations- och försäljningskanal för alkoholhaltiga drycker mot konsument. Portalen drivs av Altia Plc i Finland som producerar, distribuerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker i Norden och de baltiska länderna. Företaget representerar flera internationella kvalitetsvarumärken från hela världen genom de svenska dotterbolagen Altia Sweden AB, Bibendum AB och Philipson Söderberg AB.