Pressmeddelande -
Nordiska toppbartenders skapar ny premium gin
Nordiska toppbartenders skapar ny premium gin
Sverige hänger med i världstrenden att skapa gin i nya versioner och nu kommer en extra god nyhet för svenska gin-konnässörer när Arcus introducerar produkten Skagerrak Nordic Dry Gin. Skagerrak Gin är en premiumgin som utvecklats i samarbete med ledande bartenders från toppbarer i Sverige, Norge och Danmark. Skagerrak Gin är baserad på nordiska värden och signum och har fått sitt namn efter vattnet som i tusentals år knutit samman länderna. Bartendrarna har via ett gediget hantverk bidragit till att ta fram denna smaksäkra gin och dess unika nordiska signatur. Skagerrak Gin finns i Systembolagets beställningssortiment, samt hos utvalda restauranger och barer. ”Med den rådande Gin-trenden som stadigt fortsätter att växa så är vi på Arcus väldigt stolta över att få lansera en Nordisk premium-gin som utvecklats i samarbete mellan alla de nordiska länderna”, säger Lenita Nylund, Marketing Manager på Arcus Sweden AB.
En prominent smakresa genom nordens aromer
Nordisk gin har de senaste åren fått större och större internationell uppmärksamhet. De nordiska länderna har numera ginproducenter som tillhör den absoluta världseliten. Det kärva nordiska klimatet, skogslandskapet, sjöarna och havsstränderna ger oss bär, örter och smaker som hängivna ginproducenter förädlar till något enastående. Smaksättningen av Skagerrak Gin är baserad på klassiska växter och örter som enbär, koriander och pomerans, samt mer unikt ”kvanne” från det geografiska landområdet vid Skagerrak. Fläder och kamomill ger Skagerrak Gin en blommig ton. Kummin adderar noter av citrus och en söt och fruktig ton kommer från nyponrosblad och havtorn. Slutligen adderar ett unikt destillat av tång en fräsch välsmakande ton, som gör Skagerrak Gin till en sann nordisk gin.
Skagerrak Gin gestaltar upplevelsen av att vandra längs kusten en sval sommardag omgiven av doften från havet, bär och blommor som växer längs med strandremsan. Skagerrak är en produkt med ett syfte, den förkroppsligar de nordiska värdena av samarbete, gemenskap och av att njuta i nuet.
”Ginification” med nordiska toppbartendrar
Välkomponerade gin-cocktails dyrkas av gin-älskare i Sverige och ute i världen, såväl på hemmaplan som i barerna. Efterfrågan på en klassisk GT, en Dry Martini eller en bubblande Ginfizz är bara ett fåtal av drinkarna som står högt upp på önskelistorna. Därför har världens ledande producent av nordisk sprit; Arcus, samlat de mest begåvade bartendrarna i Norden, inklusive svensken Isak Holgerson, Barchef inom Boqueria-koncernen, för att ta fram Skagerrak Nordic Dry Gin. Bartendrarnas kunskap har krävts då få känner dryckens många egenskaper bättre än de gör. För att få en så kvalitativ, exklusiv och till den nordiska regionen återspeglande gin som möjligt, var det viktigt att representanter från både Sverige, Norge och Danmark deltog i skapandet av produkten.
Teamet har tillsammans gett Skagerrak en nordisk smakidentitet med en ren och fräsch smakprofil som sedan buteljerats i en petroliumblå flaska i skandinavisk design. Skagerrak är baserat på mer än 150 års erfarenhet av hantverk samt kunskap om sammansättningen av ingredienser och komponenter. ”Att vara med och ta fram Skagerrak Gin var en givande och intressant process som resulterade i en fantastisk produkt. Ur min syn som bartender tycker jag att Skagerrak Gin är en optimal gin, den håller sig klassisk och samtidigt intressant med nya influenser. Den passar perfekt i en klassiker likaväl som i något nytt och innovativt. En klassisk Dry Martini på Skagerrak är extremt gott!” Säger Isak Holgerson, Barchef Boqueria-koncernen.
Skagerrak Nordic Dry Gin, Systembolagets beställningssortiment, pris: 449kr, artikelnummer: 81708
Länk till systembolaget: https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/skagerrak-8170801
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
Arcus Sweden AB är ett helägt dotterbolag till ArcusGruppen. Koncernchef är Kenneth Hamnes. Bolaget startades 2002 och är ett av de ledande varumärkesföretagen på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Arcus Sweden representerar dels Arcusgruppens egna varumärken så som Lysholm Linie, Braastad Congac, Aalborg och Gammel Dansk och har dels utvecklat samarbeten med några av de största och mest välkända sprit- och vinproducenterna i världen.
Arcus strategi är att genom lokal marknadskompentens och fokus stärka och vidareutveckla våra egna och våra partners varumärken och därmed säkerhetsställa långsiktig tillväxt på den svenska marknaden.
Vår vision är att både våra kunder och uppdragsgivare skall uppfatta oss som den mest attraktiva partnern. Detta genom att erbjuda en stark varumärkesportfölj med både etablerade och marknadsledande varumärken och nya och innovativa produkter med potential för framtidspotential. Allt för att erbjuda konsumenterna och våra kunder ett sortiment av hög kvalitet som är både attraktivt och levande.