Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

​Laurent-Perrier Grand Siècle – en lyxchampagne med tre årgångar

Laurent-Perrier Grand Siècle är något så unikt som en premiumchampagne utan årgång. När den skapas utgår vinmakaren från tre olika årgångar. Vinmakaren anser att ett ensamt vinår sällan innehåller alla komponenter som krävs för att tillverka en champagne i världsklass. Nu har ett fåtal entusiaster möjlighet att prova den prisbelönta champagnen som släpps i en limiterad upplaga om 96 flaskor.

Det centrala i konsten att skapa en champagne är blandningen, vilket är precis det som är hjärtat i champagnehuset Laurent-Perriers kunnande. Grand Siècle är deras prestigecuvée och ett ypperligt exempel på den höga nivå och kvalitetskrav som finns i verksamheten. Champagnens unika stil är en skickligt utformad blandning av livskraft, generositet och ålderskomplexitet.

Cellar Master Michel Fauconnet har blandat viner från de mest prestigefyllda vingårdarna, så kallade grand crus, från tre olika år som alla bidrar på sitt sätt. Michel Fauconnet brukar säga att ”det handlar om att återskapa det perfekta året”.Blandningen innehåller 55 procent Chardonnay och 45 procent Pinot Noir. Resultatet är en unik champagne med finess, fyllighet, fräschör och balans.

– Grand Siècle visar precis det som champagne handlar om: vinmakarens kunnighet och konsten att blanda. Jag är glad att vi kan erbjuda champagnekonnässörerna denna raritet, säger Carin Widoff, Senior Brand Manager på Altia.

Laurent-Perrier Grand Siècle är en av världens främsta prestigechampagner och kan mäta sig med alla de stora namnen. Den lanserades 1959 av Bernard de Nonancourt och var då den första lyxcuvéen som var multi-vintage, alltså en blandning av flera årgångar. Bernards vision var att ta blending till det extrema genom att skapa en unik och exklusiv champagne. Det handlar om att: “blend the best with the best to obtain the best.”

Bernard de Nonancourt var den som utvecklade Laurent-Perrier till att bli ett av världens mest ansedda champagnehus. Han var en föregångare inom champagneframställning, nyfiken och inte främmande för att testa nya saker. En av de saker han införde på 1970-talet var att istället för cementtankar börja lagra champagnen på ståltankar vid första jäsningen, en idé som idag är standard i hela regionen. Ståltankarna gör det enklare att reglera temperaturen samt är smidigare att rengöra, vilket bidrar till att den slutgiltiga produkten får mer elegans och finess.

Vid lagringen av prestigechampagnen Grand Siècle har huset raffinerat processen ett steg ytterligare. Den lagras på ståltankar som är helt utan skarvar, allt för att undvika oxidation och uppnå den elegans och finess som kännetecknar Laurent Perriers champagner.

Vinets namn är en hyllning till le Grand Siècle (det stora århundradet), det vill säga 1600-talet när Louis XIV:s regerade och Frankrike hade sin mest lysande era. Den majestätiska formen på flaskan har hämtat inspiration från de första handblåsta flaskorna som tillverkades då. Dess eleganta och långa smala hals ger ifrån sig ett melodiöst kluckande vid servering som är unikt för den här typen av flaska.

Laurent-Perrier Grand Siècle lanseras den 7 december i Systembolagets beställningssortiment. Antalet flaskor är begränsat till 96 stycken med ett pris på 1 099 kronor. Artikelnummer är 99015-01.


För mer information, vänligen kontakta:
Carin Widoff, Senior Brand Manager
carin.widoff@altiagroup.com
Tel: 0708-761826

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


På folk o folk har vi samlat alla produkter från tre bolag - Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg. Tillsammans kan vi erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.

Kontakter

Monica Myrvold

Presskontakt Digital Marketing Manager +46 (0) 70 201 99 20
Tove Wredler Wennström

Tove Wredler Wennström

Presskontakt Content Manager folk o folk +46 (0) 70 289 08 42
Mikaela Lundén

Mikaela Lundén

Presskontakt Commercial Coordinator Spirits Sweden Press contact

Caroline Tull

Presskontakt Presskontakt 0761467436

Relaterat innehåll

folk o folk

Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Anora Sweden
Sandhamnsgatan 63
115 28 Stockholm
Sweden