Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Grönstedts Champagne – nyhet med ursprung från svensk vinhandlare på 1800-talet

I december 2014 lanserades Grönstedts Champagne i Systembolagets beställningssortiment och tack vare stor kundefterfrågan har den nu ett år senare tagit plats i ett urval av Systembolagets premiumbutiker. Genom att lansera Grönstedts Champagne återupplivas det klassiska konjaksvarumärkets koppling till franska drycker och erbjuder svenskarna något nytt och spännande.

Tack vare Grönstedts historia

Johan Daniel Grönstedt (1806-76) har varit tongivande inom svensk dryckeshistoria i över 150 år och han hade en särskild svaghet för franska drycker.

– För mig var det självklart att drycken skulle ha vissa likheter med vår populära konjak, berättar Carin Widoff, Brand Manager på Altia Sweden. Hon berättar även att ambitionen var att champagnen skulle bli omtyckt av många och prisvärd.

Historien om vinodlare Grönstedts i Gamla stan var avgörande när företaget Altia beviljades tillståndet att få använda det svenska varumärket på en champagne, lagrad i Reims vackra källare.

Noggrant utvald samarbetspartner i Champagne

När arbetet med att hitta rätt champagne började var kriteriet att det skulle vara ett vin som redan låg på sin jästfällning och som skulle passa deras tilltänkta profil. Ett av önskemålen var att den skulle ha lagrats längre än de 15 månader som är minimikravet för en champagne.

– Det var viktigt att hitta en partner som förstod historien bakom Grönstedts och ville vara delaktig i utvecklingen. En god tillgång av äldre årgångar i sina källare var också en förutsättning, säger Carin.

Det var därför uteslutet att samarbeta med en enskild odlare eller något av de stora champagnehusen.

De hittade vad de sökte hos Coopérative Régionale des Vins de Champagne (C.R.V.C.), ett välkänt kooperativ sedan 50 år tillbaka bestående av 750 odlare fördelat på cirka 140 vingårdar i hjärtat av Champagne.

Konsten att blanda

Precis som konjaken från Grönstedts var det viktigt att champagnen skulle vara fruktig, ha stor doft och blandas med fingertoppskänsla med rätt mix av druvor. Grönstedts Champagne består ungefär till hälften av pinot meunier, och lika delar av chardonnay och pinot noir.

– För mig består hantverket bakom champagne av att blanda – druvor, områden och årgångar. Doftintrycket är också jätteviktigt. I den sitter den största delen av upplevelsen, säger Carin.

Resultatet är en torr champagne med generös fruktighet och en doft med inslag av persika, citrus och mineral, vilket gör att den passar utmärkt som apéritif. Grönstedts har lagrats 3,5 år, vilket är längre än många andra årgångslösa champagner. Det ger fyllighet, komplexitet och en avslutande uppfriskande syra. Med en relativt stor andel av druvan pinot meunier och den långa lagringen erbjuder Grönstedts en ny smakprofil bland champagneutbudet.

Bubbel till dessert?

I Sverige har konsumtionen av champagne ökat markant under de senaste åren och trots att vi till befolkningsmängden är ett litet land, hamnar vi bland topp 10 i världen av regionens viktigaste exportmarknader för champagne. Champagne som måltidsdryck har blivit allt vanligare och det gäller även bubblor till dessert. Med sin fruktighet, torra karaktär och friska syra passar Grönstedts Champagne väl till krämiga ostar, skaldjursrätter och ostron, men även till bakverk med extra syrlighet samt frukt- och bärdesserter.

Grönstedts Champagne lanseras den 1 december i Systembolagets fasta sortiment. Priset är 271 kr för en flaska om 75 cl. Alkoholhalten är 12,5 %, dosage 8 gram och artikelnummer är 77155-01.


För mer information vänligen kontakta:
Carin Widoff, Altia Sweden AB, tel: 070-876 18 26, e-post: carin.widoff@altiacorporation.com

Ämnen

Kategorier


Altia Sweden AB är ett helägt dotterbolag till Altia Plc i Finland. Altia Plc är ett företag som producerar, distribuerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker i Norden och de baltiska länderna. Altia Plc:s egna varumärken inkluderar bl.a. Blossa, Grönstedts, Koskenkorva, O.P. Anderson, Explorer och Chill Out. Företaget representerar också andra internationella kvalitetsvarumärken från hela världen.  www.altiacorporation.com

Presskontakt

Monica Myrvold

Presskontakt Digital Marketing Manager +46 (0) 70 201 99 20
Tove Wredler Wennström

Tove Wredler Wennström

Presskontakt Content Manager folk o folk +46 (0) 70 289 08 42
Mikaela Lundén

Mikaela Lundén

Presskontakt Commercial Coordinator Spirits Sweden Press contact
Elin Nävemark

Elin Nävemark

Presskontakt Marketing Coordinator Wine Sweden +46761188969

Relaterat innehåll

folk o folk

Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Anora Sweden
Sandhamnsgatan 63
115 28 Stockholm
Sweden