Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

​Folkkärt vin får ny design.

Ett av Sveriges mest sålda vinvarumärken, CHILL OUT, kommer under hösten att uppdatera designen på alla förpackningar för att förtydliga varumärkets profil och innehåll – en modern serie kvalitetsviner från hela världen som passar de flesta sällskap och tillfällen. Designförändringen är en del av den långsiktiga ambitionen att återta positionen som det mest moderna livsstilsmärket inom vin i Norden.

CHILL OUT är en mångfacetterad serie viner från noggrant utvalda vingårdar runt om i världen – från Australien och Sydafrika till Tyskland och Spanien. Serien innehåller en mängd olika druvsorter och smakprofiler som är lätta att tycka om. Okomplicerade och goda viner för de flesta smaker som passar såväl till en avslappnad tillställning i goda vänners lag som till en god middag hemma i lugn och ro.

Nu får varumärket ny design som tydligare ska spegla vad det står för. Målsättningen med det nya uttrycket är inte att skapa ett nytt varumärke utan snarare en förfinad och modernare version av ett redan älskat och pålitligt varumärke. Bilderna på förpackningarna är därför mer inbjudande, varma och vinets ursprung samt druvsort är mer synliga för att göra det enklare för konsumenten att hitta vad de söker.

– Att välja vin idag är svårt för många konsumenter och vi vill hjälpa dem att känna att de gör ett bra val. Genom att följa med i tiden och regelbundet utveckla vårt utseende och produktportfölj vill vi uppfattas som ett modernt och aktivt varumärke. Sedan vi lanserade CHILL OUT har våra konsumenters vinkunskap och intresse utvecklats med oss, och med den nya designen kan de tydligare se vinets smakinriktning och var det kommer ifrån, säger Catrin Söderberg, Regional Category Brand Manager på Altia Sweden.

Varumärket har under senaste åren även utökat sortimentet med några ekologiska viner och rättvisemärkning, och CHILL OUT var också en av de första att lansera vin på PET-flaska.

– Genom att välja PET framför glasflaska bidrar du till 40 procent mindre miljöpåverkan och den är dessutom 100 procent återvinningsbar. Det tillsammans med en mängd praktiska fördelar som att den inte går sönder eller väger lika mycket gör den till ett miljösmart val, fortsätter Catrin Söderberg.

CHILL OUT lanserades 2002 och kom snabbt att bli ett av Sveriges mest populära vinvarumärken med stark livsstilskoppling. Redan första året blev det Sveriges näst mest sålda vin och än i dag är det en av storsäljarna och ligger på andra plats i försäljningsrankingen i landet. Varumärket säljs idag i Norden och Baltikum och finns även som alkoholfritt mousserande i dagligvaruhandeln i Sverige.


Sortiment Sverige

Bag-in-Box

Chardonnay, Australien 3 liter

Cabernet Sauvignon, Australien 3 liter

Shiraz Rosé, Kalifornien 3 liter

Shiraz, USA 3 liter

PET-flaska

Chardonnay, Sydafrika 750 ml

Riesling, Tyskland Ekologisk 750 ml

Shiraz, USA 750 ml

Malbec, Argentina Ekologisk Fairtrade 750 ml

Red Blend, Sydafrika 750 ml

Cabernet Sauvignon Petit Verdot, Sydafrika 1 liter

Alkoholfritt

Sparkling White 750 ml

Sparkling Elderflower, 750 ml


För mer information, vänligen kontakta:

Catrin Söderberg, Regional Category Brand Manager

Catrin.Soderberg@altiacorporation.com, 070-288 84 07

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


På folk o folk har vi samlat alla produkter från tre bolag - Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg. Tillsammans kan vi erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.

Presskontakt

Tove Wredler Wennström

Tove Wredler Wennström

Presskontakt Content Manager folk o folk +46 (0) 70 289 08 42

Relaterat innehåll

folk o folk

Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Anora Sweden
Sandhamnsgatan 63
115 28 Stockholm
Sweden