Gå direkt till innehåll
En limiterad hållbar matkasse i samarbete med Skagerrak gin och stjärnkocken Frida Ronge

Pressmeddelande -

En limiterad hållbar matkasse i samarbete med Skagerrak gin och stjärnkocken Frida Ronge

Den 12 mars kunde konsumenter få hem restaurangkänslan till sig själva med en limiterad och hållbar matkasse i samarbete mellan Skagerrak Nordic Dry Gin och den erkända kocken Frida Ronge. Innehållet var inspirerat av skandinaviska hav och stränder och präglades av ett hållbarhetstänk med bland annat MSC-märkta varor från havet. De som önskade kunde även kombinera middagen med Skagerrak-drinkar som Emil Åreng exklusivt skapat för detta.

Genuint mathantverk på hemmaplan med hjärtat i havet

Fredagen den 12 mars hade privatpersoner i Stockholmsområdet möjlighet att ta hem restaurangbesöket till sig själva. Detta genom att beställa en av de 75 stycken limiterade matkassarna som Skagerrak Gin och stjärnkocken Frida Ronge tagit fram tillsammans. Matkassarna var inspirerade av skandinaviska hav och stränder och innehöll lokala råvaror bland annat fisk och skaldjur med MSC-märkning. Utöver råvaror till maträtter innehöll matkassarna även tillbehör för att kunna skapa två stycken drinkar som Skagerraks ambassadör Emil Åreng tagit fram, Skagerrak Gin kunde de som önskade addera själva. Matkassarna var komponerade för att beställarna skulle kunna skapa ett genuint mathantverk på hemmaplan.

– Vi skapade denna matkasse för att inspirera konsumenter till att laga mat på ett sätt som är hållbart för nordiska havsmiljöer, vilket Skagerrak gin värnar starkt om, säger Martina Talmet, Brand Manager Skagerrak gin.

Hållbar middag för två

Skagerrak Nordic Dry Gin är tillverkad av lokala växter och örter från Skagerrak med en nordisk smakbild som lovordats av otaliga ginkonnässörer. Tång, havtorn, enbär och olika sorters sjögräs är några av ingredienserna som inspirerat Frida när hon tagit fram rätterna till matkassen.

– Mitt fokus har varit att hylla Skagerrak gin ur ett hållbarhetsperspektiv och därför har jag till exempel valt MSC-certifierade räkor och blåmusslor eftersom de renar våra hav och är bra för klimatet. Alger och tång har en fin mineralrik smak som även Skagerrak Gin har använt för att få fram sin speciella karaktär. Alger är dessutom väldigt klimatsmarta, den kopplingen gillar jag. Jag hoppas att matkassen kan bidra till att fler gör rätt val när de handlar fisk och skaldjur för havens framtid, säger Frida Ronge gastronomisk ledare på restaurang TAK i Stockholm.

    Matkassen levererades vid ett tillfälle och innehöll för- och varmrätt för två personer. Den kunde beställas från slutet av februari och kostade 795kr inklusive frakt inom Stockholms närförort. Förrätten bestod av nordisk-japansk skagenröra på nystekt råraka med yuzu kosho, tångkaviar, pepparrot och syrlig sallad med havtorns vinägrette. Varmrätten var stekt Skreirygg med blåmusselsås, grönärtspuré, spenat och havssallad med algolja.

    Kombinerat med exklusiva drinkar från Emil Åreng

    Prisbelönta bartendern och Skagerraks ambassadör Emil Åreng tog fram två exklusiva drinkrecept speciellt för att matcha menyn.

    Enligt Emil Åreng blir cocktails allt mer intressant till maträtter. Han menar på att smakerna i vin och öl är redan satta, och att man med en cocktail kan skapa utifrån smakerna i maträtten. Han rekommenderar att man antingen försöka återspegla och efterlikna, eller bryter av och kompletterar.

    Emil påpekar att en viktig faktor när det kommer till ingredienser är att tänka på växtsäsong. För Emils del är tiden med exotiska frukter sedan länge förbi. – Visst, vi är begränsade i att det mesta i vårt land växer under en kort tid av året, men att preservera frukt och grönt går utmärkt med sockerlag eller om man vill syra upp. Fermentera och pickla ger väldigt fina smaker och som gör att du kan bevara sommarens skörd länge.

    Till en av drinkarna använde Emil selleri som huvudsaklig smakkomponent. – Vi använder salt och peppar för att lyfta smaker i mat och jag skulle säga att det samma gäller för cocktails. Skagerrak har en sälta man gärna vill ta fram och just ingredienser med den smakbilden funkar väldigt bra tillsammans med denna gin.

    Skagerrak Nordic Dry Gin finns i Systembolagets beställningssortiment samt i utvalda butiker, art.nr 81708, pris 449.

    Mer information på Instagramkontot @skagerrakgin_sverige samt på hemsidan https://www.arcussweden.se/sv/varumarken/skagerrak/

    Relaterade länkar

    Ämnen

    Kategorier


    Arcus Sweden AB är ett helägt dotterbolag till ArcusGruppen. Koncernchef är Kenneth Hamnes. Bolaget startades 2002 och är ett av de ledande varumärkesföretagen på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Arcus Sweden representerar dels Arcusgruppens egna varumärken så som Lysholm Linie, Braastad Congac, Aalborg och Gammel Dansk och har dels utvecklat samarbeten med några av de största och mest välkända sprit- och vinproducenterna i världen. 

    Arcus strategi är att genom lokal marknadskompentens och fokus stärka och vidareutveckla våra egna och våra partners varumärken och därmed säkerhetsställa långsiktig tillväxt på den svenska marknaden.

    Vår vision är att både våra kunder och uppdragsgivare skall uppfatta oss som den mest attraktiva partnern. Detta genom att erbjuda en stark varumärkesportfölj med både etablerade och marknadsledande varumärken och nya och innovativa produkter med potential för framtidspotential. Allt för att erbjuda konsumenterna och våra kunder ett sortiment av hög kvalitet som är både attraktivt och levande.

    Kontakter

    Martina Talmet

    Brand Manager (+46) 8 545 534 30

    Relaterat innehåll

    Skagerrak hantverksgin vinner guld igen!

    Skagerrak hantverksgin vinner guld igen!

    Skagerrak Nordic Dry Gin är en premiumgin med en tydlig nordisk identitet gjord på lokala växter och örter från Skagerrak. Ginet har lovordats av gin-konnässörer världen över och belönas nu med guldmedalj i Nordic Spirits Award 2021.

    folk o folk

    Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

    www.anora.com

    Anora Sweden

    Sandhamnsgatan 63
    115 28 Stockholm
    Sweden