Gå direkt till innehåll
Blossa 21 inspireras av Valencia - en hyllning till den solmoga apelsinen

Pressmeddelande -

Blossa 21 inspireras av Valencia - en hyllning till den solmoga apelsinen

Blossa har i år färdats till den spanska staden Valencia för att hitta inspiration till årets smak. Staden stoltserar med några av Europas vackraste apelsinodlingar, där vita blommor kontrasterar vackert mot gröna blad och där de solmogna apelsinerna lyser upp trädkronorna. Årets glögg är en smakfull fusion av traditionella glöggkryddor och apelsinens sötma och friskhet.

Blossa färdas årligen till nya platser i världen för att hitta inspiration till årets glögg. I år går resan till en stad i östra Spanien, mitt i Levantebukten – Valencia! Som en symbol för rikedom och välgång har apelsinen blivit en av Valencias viktigaste kulturskatter. Blossa 21 är hantverksmässigt gjord på en klassisk vit starkvinsglögg, där man tillsatt en infusion av färska ekologiska apelsinskal och smaksatt med apelsinblom.

– Runt Valencia finns vackra fält med apelsinträd och härifrån har vi köpt in färska ekologiska apelsiner som vi har skalat själva. Det färska skalet används sedan för att göra en apelsininfusion som utgör basen. Det kombineras i sin tur med torkade apelsinblommor och torkat pomerans- och citronskal för att få fram en mer komplex karaktär. Den söta och friska smaken balanseras med en hint av beska som slutligen gifter sig väl med Blossas traditionella glöggkryddor, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.

Flaskans design hämtar inspiration från fruktens färg och korken symboliserar apelsinträdets stam. Illustrationerna för tankarna till de dekorativa handmålade kakelplattorna som pryder stadens gator. En konstform man i Valencia refererar till som Azulejo. Den guldfolierade siffran “21” är en historisk referens till hur de valencianska apelsinerna sveptes in med papper stämplat med guldmotiv för att locka konsumenter. Bakom designen står Scandinavian Design Group Norge som har gjort sin första design för Blossa årgångsglögg detta år.

Tre tips från Åsa för en härligare Blossa 21-upplevelse:
- Garnera Blossa 21 med en apelsinskiva med skal.
- Blossa 21 kan även avnjutas som en uppfriskande apelsindessert. Skala färska, söta apelsiner och skiva dem tunt. Lägg ut på ett fat och häll sedan på Blossa 21. Låt de dra någon timme och servera sedan med en god vaniljglass.
- Servera gärna Blossa 21 med lite spanska saltade mandlar, gärna Marconamandlar.

Blossa 21 Valencia är en starkvinsglögg och finns i Systembolagets beställningssortiment från den 29 september. Den har en alkoholhalt på 15 volymprocent och priset är 125 kronor för 750 milliliter. Artikelnumret är 53200-01.

Produktblad för Blossa 21->

Om Blossa Årgångsglögg:
Sedan 2003 har Blossa lanserat en ny smak inför varje vintersäsong. Fram till 2010 hämtade Blossa inspiration från julen och den nordiska vintern med smaker som lingon, saffran och vinteräpple. Samtliga år har flaskan fått en ny unik design, vilket bidragit till att göra årgångsglöggen eftertraktad bland många samlare. Från 2011 har Blossa blickat ut i världen för att hämta inspiration till årgångsglöggen. De klassiska glöggkryddorna har blandats med nya och spännande smaker från jordens alla hörn. Tidigare år har Blossa besökt bland annat Indien, Italien, Hawaii och Marocko.

För mer information, vänligen kontakta:
Caroline Grundström, Brand Owner, Anora Group
070-738 62 48
caroline.grundstrom@anora.com

Christoffer Sjölin, Jung Relations
070-661 92 10
christoffer.h.sjolin@jungrelations.com

Ämnen


Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Kontakter

Monica Myrvold

Presskontakt Digital Marketing Manager +46 (0) 70 201 99 20
Tove Wredler Wennström

Tove Wredler Wennström

Presskontakt Content Manager folk o folk +46 (0) 70 289 08 42
Mikaela Lundén

Mikaela Lundén

Presskontakt Commercial Coordinator Spirits Sweden Press contact

Caroline Tull

Presskontakt Presskontakt 0761467436

folk o folk

Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Anora Sweden
Sandhamnsgatan 63
115 28 Stockholm
Sweden