Pressmeddelande -
Nu släpps en exklusiv cognac från Braastad med högt samlarvärde
Sverre Braastad tog över driften av cognacshuset Tiffon år 1919. I år, 100 år senare, firar Braastad jubileet med att lansera en exklusiv cognac: Braastad 1919 Limited Edition. Varje flaska innehåller värdefulla cognacsdroppar som är mellan 50 och 100 år gamla. Endast 1919 stycken flaskor finns i hela världen, varav 238 stycken finns på den svenska marknaden.
– Vi är väldigt stolta över att kunna lansera en sådan cognac. Det här är resultatet av en cognacsproduktion som sträcker sig över sex generationer, berättar barnbarnet Patrick Braastad och lägger till att ett sådant jubileum måste firas med en exklusiv jubileumscognac.
Historien om Braastad-familjen sträcker sig över århundranden, men historien om Braastad Cognac startade år 1875 då en ung man byggde sitt helt egna cognacshus vid floden Charente. Fem generationer senare producerar man fortfarande cognac i världsklass med samma finess och känsla för hantverk som grundaren hade för 140 år sedan.
Från Gjøvik till Cognac
Sverre Braastad föddes i Gjøvik, i Norge, år 1879. Efter att ha studerat i Tyskland och England reste han till Cognac i Frankrike år 1899 för att följa sin passion för cognac. Han började arbeta på Bisquit House of Cognac tillsammans med sin farbror Halfdan Braastad. Med sin erfarenhet inom handel och sin fallenhet för språk började han arbeta på Bisquit House of Cognacs försäljningsavdelning, där han fick ansvara för exporten till Nordamerika, England, Tyskland och de skandinaviska länderna.
Passionen för cognac var inte det enda som upptog Sverres tid. Edith Rousseau, arvinge till cognacshuset Cognac Tiffon, fångade Sverres uppmärksamhet och de blev snabbt ett par. De gifte sig år 1913 och utvecklade tillsammans Cognac Tiffon till ett av de ledande cognacshusen i Cognac. År 1919 tog Rousseau och Braastad officiellt över ansvaret för företaget.
– 1919 Limited Edition är en hyllning till det hårda arbete som mina farföräldrar har utfört över åren och en symbol för när de tog över TIFFON år 1919, berättar Braastads Masterblender och Sverres barnbarn Richard Braastad.
Sverre dog år 1979, två månader efter sin 100-årsdag. Med ett helt liv vigt åt kärleken till cognac och familjen, har Sverre Braastad och hans familj haft stort inflytande på världens cognacsindustri.
Cognac i världsklass
Braastad 1919 Limited är en blandning av Braastads bästa cognacssorter.
– 1919 är en blandning av cognacssorter som har producerats av Médéric Tiffon och Sverre Braastad och tre generationer efter dem. Genomsnittsåldern på dessa cognacssorter är ungefär 80 år och de är framtagna av en blandning av druvor från Grande champagne, Petite champagne, Fins Bois och Borderies, berättar Richard Braastad och lägger till att några av dem är över 100 år gamla.
– Alla flaskor är numrerade. Det ger produkten ett samlarvärde, avslutar han.
Braastad 1919 Limited Edition är en komplex och delikat cognac. Den har toner av torkad frukt och mörk choklad med elegant rancio och lång eftersmak. Den passar utmärkt att avnjutas som den är då den goda smaken dröjer sig kvar länge på tungan.
Braastad 1919 Limited Edition finns att beställa på Systembolaget. Cognacen har artikelnummer 8179001 och kostar 1203 kronor.
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
Regioner
Arcus Sweden AB är ett helägt dotterbolag till ArcusGruppen. Konsernchef är Kenneth Hamnes. Bolaget startades 2002 och är ett av de ledande varumärkesföretagen på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Arcus Sweden representerar dels Arcusgruppens egna varumärken så som Lysholm Linie, Braastad Congac, Aalborg och Gammel Dansk och har dels utvecklat samarbeten med några av de största och mest välkända sprit- och vinproducenterna i världen.
Arcus strategi är att genom lokal marknadskompentens och fokus stärka och vidareutveckla våra egna och våra partners varumärken och därmed säkerhetsställa långsiktig tillväxt på den svenska marknaden.
Vår vision är att både våra kunder och uppdragsgivare skall uppfatta oss som den mest attraktiva partnern. Detta genom att erbjuda en stark varumärkesportfölj med både etablerade och marknadsledande varumärken och nya och innovativa produkter med potential för framtidspotential. Allt för att erbjuda konsumenterna och våra kunder ett sortiment av hög kvalitet som är både attraktivt och levande.