Gå direkt till innehåll
I AI-tider satsar Blossas kampanj på hantverksmässig animation-  Blossa alkoholfri återvinner ikoniska sången i klassiskt tecknad reklamfilm.

Pressmeddelande -

I AI-tider satsar Blossas kampanj på hantverksmässig animation- Blossa alkoholfri återvinner ikoniska sången i klassiskt tecknad reklamfilm.

I AI-tider satsar Blossas kampanj på hantverksmässig animation

Blossa alkoholfri återvinner ikoniska sången i klassiskt tecknad reklamfilm.

Samtidigt som AI debatteras inom reklamvärlden, valde Blossa istället att skapa en film genom traditionell cel-animation, samma teknik som gjorde Disneys klassiker odödliga, där varje ruta ritas för hand.

”I en värld av snabba trender där saker lätt byts ut, ville vi skapa ett tidlöst koncept av hög kvalitet som kan leva i många julsäsonger”, säger Emelie Eriksson, Senior Brand manager - Blossa. "Vi valde att omfamna ett genuint hantverk och är oerhört stolta över resultatet, som vi tycker speglar Blossas egna hantverk och känsla för kvalitet.”

Upplägget kring filmkampanjen kommer från Anora/Blossa själva. De ville skapa en produktion som bygger på både tradition och nytänkande, genom att göra ett nostalgiskt besök i glöggfabriken tillsammans med en modern tappning av den klassiska Blossa-sången. Musiken, som blivit en ikonisk del av varumärket, har återupplivats genom en nyinspelad kör och ett uppdaterat arrangemang av Calle Wachtmeister.

Filmen är regisserad, producerad och animerad av det svenska animationsbolaget FILMIC ART, som Blossa vände sig direkt till för att realisera projektet.

”Vi är så glada att Blossa kom till oss med det här uppdraget.” säger Andreas Ibohm, Exekutiv Producent på Filmic Art. ”Den tecknade stilen gavs en modern touch på både karaktärer och handmålade bakgrunder, och med 3D som grund skapades både rörelse och perspektiv, samtidigt som den traditionella cel-animationen skapar en tidlös känsla. Vi har verkligen lagt ner hela vår själ i den här filmen, och vi tror att det märks, baserat på de mängder med positiva kommentarer vi fått i sociala medier. Allt är gjort för hand med stor konstnärlighet, och det är förstås extra roligt om det både känns och syns i filmen."

Bakgrunderna i filmen är handmålade med inspiration från svensk allmogekonst, och Blossa-flaskan presenteras på nya kreativa sätt genom små tomtar som lever i filmens magiska glöggverkstad. Kampanjen kommer att rulla på både TV4 play, Max, YouTube och sociala medier fram till den 22 december.


Filmen finns att se här:

Välkommen in i Blossas alkoholfria glöggverkstad

https://www.youtube.com/watch?v=0gpmGDRMUok

Arbetsgrupp Blossa / Anora:

Emelie Eriksson, Brand Owner & Senior Brand Manager

Melissa Becker, Marketing Intern

Produktionsbolag: FILMIC ART AB

Exekutiv Producent: Andreas Ibohm

Creative Director: Jonathan Knape

Producent: Moa Thenstedt Åkerström

Regissör: Alexander Söderholm

Layout / Illustration: Erik Nykvist & Alexander Söderholm

Cel animation: Aylen Solander Labrin

Cleanup / Coloring: Jowanna Barvizi

3D: Frida Karlsson

Grading: Marcus Krupa

Musikproduktion: Calle Wachtmeister

Ljuddesign: AFRY/Efterklang

Ämnen

Kategorier


Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Kontakter

Monica Myrvold

Presskontakt Digital Marketing Manager +46 (0) 70 201 99 20
Tove Wredler Wennström

Tove Wredler Wennström

Presskontakt Content Manager folk o folk +46 (0) 70 289 08 42
Mikaela Lundén

Mikaela Lundén

Presskontakt Commercial Coordinator Spirits Sweden Press contact

Caroline Tull

Presskontakt Presskontakt 0761467436

folk o folk

Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Anora Sweden

Sandhamnsgatan 63
115 28 Stockholm
Sweden