Pressmeddelande -
I AI-tider satsar Blossas kampanj på hantverksmässig animation- Blossa alkoholfri återvinner ikoniska sången i klassiskt tecknad reklamfilm.
I AI-tider satsar Blossas kampanj på hantverksmässig animation
Blossa alkoholfri återvinner ikoniska sången i klassiskt tecknad reklamfilm.
Samtidigt som AI debatteras inom reklamvärlden, valde Blossa istället att skapa en film genom traditionell cel-animation, samma teknik som gjorde Disneys klassiker odödliga, där varje ruta ritas för hand.
”I en värld av snabba trender där saker lätt byts ut, ville vi skapa ett tidlöst koncept av hög kvalitet som kan leva i många julsäsonger”, säger Emelie Eriksson, Senior Brand manager - Blossa. "Vi valde att omfamna ett genuint hantverk och är oerhört stolta över resultatet, som vi tycker speglar Blossas egna hantverk och känsla för kvalitet.”
Upplägget kring filmkampanjen kommer från Anora/Blossa själva. De ville skapa en produktion som bygger på både tradition och nytänkande, genom att göra ett nostalgiskt besök i glöggfabriken tillsammans med en modern tappning av den klassiska Blossa-sången. Musiken, som blivit en ikonisk del av varumärket, har återupplivats genom en nyinspelad kör och ett uppdaterat arrangemang av Calle Wachtmeister.
Filmen är regisserad, producerad och animerad av det svenska animationsbolaget FILMIC ART, som Blossa vände sig direkt till för att realisera projektet.
”Vi är så glada att Blossa kom till oss med det här uppdraget.” säger Andreas Ibohm, Exekutiv Producent på Filmic Art. ”Den tecknade stilen gavs en modern touch på både karaktärer och handmålade bakgrunder, och med 3D som grund skapades både rörelse och perspektiv, samtidigt som den traditionella cel-animationen skapar en tidlös känsla. Vi har verkligen lagt ner hela vår själ i den här filmen, och vi tror att det märks, baserat på de mängder med positiva kommentarer vi fått i sociala medier. Allt är gjort för hand med stor konstnärlighet, och det är förstås extra roligt om det både känns och syns i filmen."
Bakgrunderna i filmen är handmålade med inspiration från svensk allmogekonst, och Blossa-flaskan presenteras på nya kreativa sätt genom små tomtar som lever i filmens magiska glöggverkstad. Kampanjen kommer att rulla på både TV4 play, Max, YouTube och sociala medier fram till den 22 december.
Filmen finns att se här:
Välkommen in i Blossas alkoholfria glöggverkstad
https://www.youtube.com/watch?v=0gpmGDRMUok
Arbetsgrupp Blossa / Anora:
Emelie Eriksson, Brand Owner & Senior Brand Manager
Melissa Becker, Marketing Intern
Produktionsbolag: FILMIC ART AB
Exekutiv Producent: Andreas Ibohm
Creative Director: Jonathan Knape
Producent: Moa Thenstedt Åkerström
Regissör: Alexander Söderholm
Layout / Illustration: Erik Nykvist & Alexander Söderholm
Cel animation: Aylen Solander Labrin
Cleanup / Coloring: Jowanna Barvizi
3D: Frida Karlsson
Grading: Marcus Krupa
Musikproduktion: Calle Wachtmeister
Ljuddesign: AFRY/Efterklang
Ämnen
Kategorier
Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.