Pressmeddelande -
Grönstedts lanserar champagne lagom till nyår
Grönstedts lanserar en torr nyhet – en finstämd och modern champagne. Grönstedts Champagne har en generöst fruktig och frisk karaktär av persika, citrus och mineral. Med sin friska syra fungerar champagnen utmärkt som aperitif, till klassiska champagnetillbehör men även till bakverk och frukt- och bärdesserter.
Johan Daniel Grönstedt (1806-76) har varit tongivande inom svensk dryckeshistoria i över 150 år och han hade en särskild svaghet för franska drycker. Nu återupplivas hans passion och kunnande genom en helt ny produkt – Grönstedts Champagne
Grönstedts Champagne är framtagen i samarbete med C.R.V.C., ett välkänt kooperativ sedan 50 år tillbaka, med cirka 750 odlare fördelat på omkring 140 vingårdar i hjärtat av Champagne. Grönstedts Champagne är en torr champagne bestående av Pinot Meunier, Chardonnay och Pinot Noir.
– Det är med stolthet som vi presenterar Grönstedts Champagne – resultatet av ett nära samarbete med C.R.V.C. där vi tillsammans valde ut en cuvée som genom extra lång lagring har fått en komplex och fyllig fruktighet av persika och mogna äpplen. Med ett friskt avslut av citrus och mineral passar den utmärkt till både aperitif och till olika typer av maträtter. Moussen i champagne överraskar munnen och det går alltid att finna nya spännande smakkombinationer, berättar Carin Widoff, produktchef på Altia Sweden.
I Sverige har konsumtionen av champagne ökat markant under de senaste åren och svenskarna utforskar hela tiden nya användningsområden. Med sin generösa fruktighet, torra karaktär och friska syra är Grönstedts Champagne en utmärkt aperitif men fungerar även till bakverk med extra syrlighet, frukt- och bärdesserter, krämiga ostar men även klassiska skaldjursrätter och ostron.
Prisbelönta dessertkonditorn Daniel Roos skapar dessert till Grönstedts Champagne
Daniel Roos är en av Sveriges främsta dessertkonditorer och skapare av Patisseriet på nyöppnade restaurang K-märkt. Daniel har skapat ett klassiskt fransk bakverk med en modern twist, speciellt framtaget för att matcha Grönstedts Champagne.
– Jag har skapat en minivariant av en Charlottetårta med svensk twist, bakverket är precis som Grönstedts Champagne en klassisk fransk produkt som är paketerad på ett svenskt sätt. Mitt bakverk går hand i hand med de fräscha och fruktiga smakerna i Grönstedts Champagne där tonerna av de exotiska frukterna i champagnen gifter sig perfekt med passionsfrukten och persikan som finns i bakverket, berättar Daniel Roos.
Grönstedts Champagne lanseras den 1 december i Systembolagets beställningssortiment. Priset är 269 kr för en flaska om 75 cl. Alkoholhalten är 12,5 %, dosage 8 gram och artikelnummer är 77155-01.
Ämnen
Kategorier
Altia Sweden AB är ett helägt dotterbolag till Altia Plc i Finland. Altia Plc är ett företag som producerar, distribuerar, marknadsför och säljer alkoholhaltiga drycker i Norden och de baltiska länderna. Altia Plc:s egna varumärken inkluderar bl.a. Blossa, Grönstedts, Koskenkorva, O.P. Anderson, Explorer och Chill Out. Företaget representerar också andra internationella kvalitetsvarumärken från hela världen. www.altiacorporation.com