Pressmeddelande -
Följ resan när världens äldsta aquavit Linie lagras till havs
Följ resan när världens äldsta aquavit Linie lagras till havs
I 200 år har Linie Aquavit, som är världens äldsta Aquavit-märke, låtit lagra sin Aquavit i fyra månader till sjöss för skapa den lena karaktäristiska smaken. En del har ifrågasatt om denna process verkligen är sann, så nu har Linie lanserat en kampanj för att bevisa sin äkthet genom att live-streama sin resa till havs runt om i världen.
Sedan 1805 har varje droppe Linie Aquavit lagrats under en 4 månader lång resa runt om i världen för att mogna på sherry-ekfat. Faten är placerade på däck, vilket möjliggör för vågor, temperaturförändringar och fuktighet att ge denna norska Aquavit sin karaktär med sin oöverträffade lena smak.
En del människor har dock misstänkt att denna havslagringsprocess är en bluff och därför streamas nu hela den 2,880 timmar långa resan live på Linie.com. Denna resa tar Linie Aquavit över ekvatorn – hela två gånger.
Beviset och rutten
"Linie är uppkallad efter den geografiska linjen ekvatorn. Havslagringen ger Linie en len smak - och ingår i varumärkets DNA. Produktionsprocessen är en utmaning. Det hade varit mycket lättare och billigare att lagra Aquaviten i vårt destilleri i Oslo, men genom sådan lagring är det helt enkelt inte möjligt att återskapa den enorma effekt som havet har på Aquavit. Dessutom är denna 200-åriga lagringstradition nu en del av norsk kulturhistoria, och det vill vi behålla. Vi känner verkligen att det är synd att vissa människor inte tror att Linie seglas runt om i världen för att lagras och få sin signifikanta lenhet. Därför bevisar vi nu detta”, säger Lenita Nylund, marknadschef på Arcus Sweden.
Den 14:e november 2018 kastade ett fartyg med Linie loss från Bremerhaven, Tyskland, för en fyra månaders lång resa till havs runt om i världen. Fartyget har 11 länder och 22 destinationer planerade i sin rutt, inkluderat England, USA, Nya Zeeland, Australien, Singapore, Kina, Japan och Panamakanalen. Linie kommer att under sina fyra månader till sjöss att segla över Atlanten och stillahavsområdet, samt traditionsenligt korsa ekvatorn två gånger. Kampanjen syns via sociala medier, banners och i tryck över en fyra månaders period.
Ett hav av utmaningar
Arrangerandet av live-streamingen innebar ett antal tekniska utmaningar. Det utvalda skeppet valdes relativt kort innan avfärd och efter det var man tvungen att ta reda på vilken utrustning och system som krävdes. Det fanns även bara 24 timmar till att installera utrustningen och kontrollera att allt fungerade som det skulle. Man kom fram till en joystick-lösning som gör det möjligt att styra kameran och ändra dess vinkel på båten. Det är ganska komplicerat att streama via ett nätverk av begränsade satellitlänkar och att se till att sändningen fortsätter dygnet runt, även när det är dåligt väder.
Linie-fartyget heter Tamesis och ägs av företaget Wallenius Wilhelmsen. Båten lastades med sex Linie-behållare fyllda av sherry-ekfat med Linie Aquavit, motsvarande 100 000 flaskor. Aquaviten kommer att kunna avnjutas nästa år, god som den är eller tillsammans med annan dryck.
Se när Linie Aquavit seglar live runt jorden på linie.com och ta del av intressanta nyheter och nöjen på Facebook. För mer information kontakta Lenita Nylund, mail: lenita.nylund@arcussweden.se
Lysholm Linie Aquavit 700 ml, artikelnummer 59, finns på Systembolaget för 269 kr
Vid intresse av att prova en flaska, vänligen kontakta oss på Arcus Sweden AB.
info@arcussweden.se
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
Regioner
Arcus Sweden AB är ett helägt dotterbolag till ArcusGruppen. Konsernchef är Kenneth Hamnes. Bolaget startades 2002 och är ett av de ledande varumärkesföretagen på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Arcus Sweden representerar dels Arcusgruppens egna varumärken så som Lysholm Linie, Braastad Congac, Aalborg och Gammel Dansk och har dels utvecklat samarbeten med några av de största och mest välkända sprit- och vinproducenterna i världen.
Arcus strategi är att genom lokal marknadskompentens och fokus stärka och vidareutveckla våra egna och våra partners varumärken och därmed säkerhetsställa långsiktig tillväxt på den svenska marknaden.
Vår vision är att både våra kunder och uppdragsgivare skall uppfatta oss som den mest attraktiva partnern. Detta genom att erbjuda en stark varumärkesportfölj med både etablerade och marknadsledande varumärken och nya och innovativa produkter med potential för framtidspotential. Allt för att erbjuda konsumenterna och våra kunder ett sortiment av hög kvalitet som är både attraktivt och levande.