Pressmeddelande -
En klassisk London Dry Gin lanseras i ny skepnad
I början av mars rullar en ny design ut för klassikern Star Dry Gin. Produkten har funnits på marknaden ända sedan 1933 och introducerades av dåtidens Vin & Sprit. Star Dry Gin har genom åren presenterats med hjälp av ett antal olika flaskor och etiketter men alltid varit en storsäljare. Den senaste designförändringen gjordes 2010.
Etiketten är framtagen av designbyrån Motherland som beskriver sina tankar bakom designen såhär:
”Vi har återbördat produktens arv och ursprung som en London Dry Gin"
"Från en anonym och prål-lyxig design i budgetform till en mer stadig, ursprungstypisk klassiker med ett tydligt brittiskt arv där flaskans nya form spelar en stor roll.
Designmässigt är nya Star Dry Gin mycket inspirerad från den handtextade typografin på de tidigaste tunnelbane- & busstrafikens skyltar i London, men även element från den första Star Dry Gin på 1930-talet finns också med." Hans Knutsson, Design Director Motherland
Star Dry Gin säljs i 70cl och 35cl flaska och är en mycket prisvärd London Dry Gin. Smaksprofilen är en klassisk Gin-doft med mycket enbär och toner av citrus och koriander. I flaskan hittar vi en mjuk och len gin med lätta toner av angelika- och lakrisrot.
Vi är mycket spända för hur den nya designen av Star Dry Gin kommer att tas emot. Det är alltid en utmaning att byta skepnad för en så klassisk produkt som denna. Förändringen ger produkten ett lyft som gör att den står sig väl mot marknadens olika ginvarianter, såväl idag som ett bra tag framöver. Alexandra Wachtmeister, Brand Manager
För mer information vänligen kontakta Alexandra Wachtmeister, alexandra.wachtmeister@arcus.no, +46 767 79 39 00
Namn: Star Dry Gin
Storlek: 70cl, 35cl
Artikelnummer: 30-01, 30-02
Alkoholhalt: 37,5%
Ämnen
Kategorier
Regioner
Arcus Sweden AB är
ett helägt dotterbolag till ArcusGruppen. Konsernchef är Kenneth Hamnes Hamnes.
Bolaget startades 2002 och är ett av de ledande varumärkesföretagen på den
svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Arcus Sweden representerar dels
Arcusgruppens egna varumärken så som Lysholm Linie, Braastad Congac, Aalborg
och Gammel Dansk och har dels utvecklat samarbeten med några av de största och
mest välkända sprit- och vinproducenterna i världen.
Arcus strategi är att genom lokal marknadskompentens och fokus stärka och
vidareutveckla våra egna och våra partners varumärken och därmed
säkerhetsställa långsiktig tillväxt på den svenska marknaden.
Vår vision är att både våra kunder och uppdragsgivare skall uppfatta oss som den mest attraktiva partnern. Detta genom att erbjuda en stark varumärkesportfölj med både etablerade och marknadsledande varumärken och nya och innovativa produkter med potential för framtidspotential. Allt för att erbjuda konsumenterna och våra kunder ett sortiment av hög kvalitet som är både attraktivt och levande.