Pressmeddelande -
Disaronno och Tia Marias distribution tas över av Arcus Sweden AB
Stockholm, Juli 2019
Sommaren 2019 tar Arcus Sweden AB över ansvaret för Italienska ILLVA Saronno S.p.A:s produkter Disaronno och Tia Maria på den svenska marknaden, de distribuerades tidigare av Stellan Kramer.
Disaronno är världens mest sålda Italienska Amaretto och Tia Maria är en ikonisk kaffelikör. Båda produceras av ILLVA Saronno S.p.A. och säljs på 160 marknader världen över. Arcus Sweden besitter en gedigen och väletablerad varumärkesportfölj i spritsegmentet och utökar tack vare övertaget nu sin position inom likörsortimentet. Disaronno och Tia Maria säljs i Systembolagets fasta sortiment och även till restaurang. ”Vi ser väldigt mycket fram emot samarbetet med Arcus Sweden och ser ljust på framtiden”, säger Marco Fois, regionchef Norden på ILLVA Saronno S.p.A.
”Tillskottet från Illva Saronno kompletterar vår spritportfölj och vi ser fram emot samarbetet” Säger Lenita Nylund, marknadschef Arcus Sweden.
Disaronno - Världens populäraste italienska likör
Disaronno är världens mest konsumerade och omtyckta italienska amaretto. Dryckens oförändrade recept dateras ända tillbaka till 1525 och är baserat enbart på högkvalitativa ingredienser. Tack vare den lena och karaktäristiska smaken har Disaronno erhållit kultstatus som en Italiensk stilikon världen över. Flaskans unika och distinkta design är skapad av framstående glashantverkare från Venedig och den rektangulära korken och guldetiketten adderar en känsla av samtid och elegans. Disaronno avnjuts utmärkt som den är med is eller i välkomponerade cocktails.
Färg: Gyllene bärnsten med hintar av rubinrött
Arom: Intensiv och långvarig doft som består även vid addering av is
Smak:Söt och fruktig karaktär
Alkoholhalt: 28%
Tia Maria – Kaffelikören med 300 års historia
Tia Maria är en kaffelikör som kombinerar högkvalitativa arabiska kaffebönor med vanilj från Madagaskar och rom från Jamaica. Tia Maria har en harmonisk och enhetlig kropp med en optimal aromatisk intensitet. Den har en påtaglig initial arom av kaffe och öppnar sedan upp med noter av choklad och piptobak som sedan mjuknar till toner av karamelliserat socker och vanilj. Än idag tillverkas det enligt grundreceptet från Karibien och säljs världen över. Tia Maria är ideal att använda till kaffebaserade cocktails som till exempel ”Espresso Martini”.
Färg: Mörk bärnsten med skimrande guldreflektioner
Arom: Tydlig kaffearom, lätta noter av choklad och piptobak
Smak: Intensitet av rostat, fylligt kaffe med en hint av vanilj och choklad, en len, söt och luxuös smakupplevelse.
Alkoholhalt: 20%
ILLVA Saronno S.p.A.
Den italienska producenten ILLVA Saronno S.p.A. är mest känd för den populära likören Disaronno som distribueras världen över i totalt 160 länder. ILLVA Saronno S.p.A och deras produkter representerar ”Made in Italy”-stilen och smaken av italienskt och internationellt dryckeshantverk. Utöver Disaronno representerar ILLVA Saronno S.p.A. även produkterna Tia Maria, Zucca, Isolabella, Amaro 18 och Aurum. ILLVA Saronno särskiljer sig från andra producenter för sin expertis inom kvalité i kombination med välkomnande av trender och tolkande av konsumentpreferenser.
Disaronno 50cl, Artikelnummer 712, pris: 179 kr
Tia Maria 35cl, artikelnummer 715, pris: 127 kr
Finns tillgängliga på Systembolaget.
Vid intresse av att prova, vänligen kontakta Arcus Sweden AB info@arcussweden.se
Mer information:
Lenita Nylund, tel 0706 740420, lenita.nylund@arcussweden.se
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
Regioner
Arcus Sweden AB är ett helägt dotterbolag till ArcusGruppen. Konsernchef är Kenneth Hamnes. Bolaget startades 2002 och är ett av de ledande varumärkesföretagen på den svenska marknaden för alkoholhaltiga drycker. Arcus Sweden representerar dels Arcusgruppens egna varumärken så som Lysholm Linie, Braastad Congac, Aalborg och Gammel Dansk och har dels utvecklat samarbeten med några av de största och mest välkända sprit- och vinproducenterna i världen.
Arcus strategi är att genom lokal marknadskompentens och fokus stärka och vidareutveckla våra egna och våra partners varumärken och därmed säkerhetsställa långsiktig tillväxt på den svenska marknaden.
Vår vision är att både våra kunder och uppdragsgivare skall uppfatta oss som den mest attraktiva partnern. Detta genom att erbjuda en stark varumärkesportfölj med både etablerade och marknadsledande varumärken och nya och innovativa produkter med potential för framtidspotential. Allt för att erbjuda konsumenterna och våra kunder ett sortiment av hög kvalitet som är både attraktivt och levande.