Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

​Chile con Carne – ett vin som gör det enkelt att välja rätt

Nu lanseras Chile con Carne – ett vin för dem som vill göra valet enkelt för sig och samtidigt dricka ett gott vin till helgens favoritmåltider. Precis som namnet antyder passar det bra till kött och till svenskarnas fredagsmys-favorit tex-mex. Vinet är smakrikt, gott och prisvärt och säljs på 1,5-liters bag-in-box, motsvarande två vinflaskor för bara 99 kr.

Många tycker det är svårt att hitta rätt bland det stora utbud av olika viner som finns på Systembolaget. Med Chile con Carne blir det mindre komplicerat. Det är en ny genre vin som utgår ifrån vad konsumenten tänker äta. Namnet är en ordvits som sätter fokus på vilken typ av mat som det passar till samt ger en indikation om vinets ursprung.

Carne betyder kött på spanska, det språk som talas i landet där vinet är framställt, vilket är Chile. Det är producerat av en av landets största vinexportörer Viña San Pedro Tarapaca (VSPT), som också är dess tredje största vinproducent.

– Detta är ett vin för dem som njuter av livet och samtidigt vill göra det enkelt för sig. Med Chile con Carne blir det mindre komplicerat att hitta ett vin på butikshyllan som är gott och på samma gång prisvärt samt passar bra till en grillad köttbit eller fredagsmys med tex-mex. Vi är stolta över att kunna presentera det här vinet, som är utmärkt till den typ av rätter som så många i Sverige älskar när de ska umgås, må bra eller fira något på helgen tillsammans med familj och vänner, säger Flavia Bergström, Senior Brand Manager, Altia.

Hos producenten är man stolt över sitt ursprung och därför har man designat Chile con Carne med den chilenska flaggans färger fast med inslag som påminner om gamla cowboy-filmer. Det förstärker känslan av att det är ett smakrikt rödvin med hög fruktintensitet och balanserad smak, som är lätt att tycka om. Vinet är dessutom ett av de mest prisvärda på den svenska marknaden.

Chile con Carne är ett är smakrikt och fruktigt rött vin med lagom syra och en lång eftersmak. Det innehåller druvorna Cabernet Sauvignon (85%) och Syrah (15%). Cabernet Sauvignon ger vinet toner av körsbär och svarta vinbär och Syrah ger smak av björnbär, hallon och violtoner med inslag av vanilj och choklad.

Chile con Carne lanseras den 1:a februari i Systembolagets beställningssortiment.

Priset är 99 kronor för 1,5 liter bag-in-box och artikelnumret är 72740.

För mer information, vänligen kontakta:
Flavia Bergström
flavia.bergstrom@altiacorporation.com
070-508 13 39

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


På folk o folk har vi samlat alla produkter från tre bolag - Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg. Tillsammans kan vi erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.

Kontakter

Tove Wredler Wennström

Tove Wredler Wennström

Presskontakt Content Manager folk o folk +46 (0) 70 289 08 42

folk o folk

Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Anora Sweden
Sandhamnsgatan 63
115 28 Stockholm
Sweden