Pressmeddelande -
Champagne Laurent-Perrier lanserar unik inredningskulör
I samband med att Laurent-Perriers exklusiva roséchampagne Cuvée Rosé Brut intar hyllorna på Systembolaget den 8 juni, lanserar champagnehuset en unik färgkod framtagen tillsammans med inrednings- och designexperten Madeleine Asplund Klingstedt. Det kreativa samarbetet gör det möjligt att måla vad som helst i hemmet i nyansen Laurent-Perrier Pink, en elegant rosa kulör med jordiga inslag inspirerad av den lyxiga rosén.
Laurent-Perrier är ett av världens mest framstående champagnehus som sedan starten 1812 präglats av experimentlusta. Cuvée Rose Brut introducerades för första gången 1968 och var då en djärv satsning. Roséchampagne var vid tiden ovanlig och med sin udda framställningsmetod och speciella flaska blev Laurent-Perriers Cuvée Rosé en ytterst unik produkt.
Det är i samma anda av innovation som Laurent-Perrier nu släpper en helt unik färgkod i samarbete med trendexperten och entreprenören Madeleine Asplund Klingstedt. Asplund Klingstedt har inspirerats av Cuvée Rosé vid framtagandet av färgkoden 50% S1030-Y70R x 50% S2030-Y70R*, vilken ger Laurent-Perrier Pinken exklusivt rosa nyans med varma och jordiga inslag. Koden kan användas för att blanda till nyansen i valfri inomhus- eller utomhusfärg från marknadens samtliga färgleverantörer och färgbutiker.
– Inspirerad av Cuvée Rosés djupt rosa färg och dryckens tidlösa exklusivitet har jag tagit fram Laurent-Perrier Pink. Det är en sofistikerad kulör som ska karakterisera Laurent-Perriers roséchampagne. Färgkoden kan brytas i vilken typ av färg som helst ; väggfärg, träfärg eller metallfärg – det är bara kreativiteten som sätter gränser. Jag ser Laurent-Perrier Pink framför mig i inredningar, på franskt vis ackompanjerad av matchande rosor i strama buketter och självklart tillsammans med ett glas bubblande Cuvée Rosé, säger Asplund Klingstedt.
Asplund Klingstedt är en av Sveriges populäraste inredningsprofiler. Hon arbetar som inredningsdesigner, produktdesigner och stylist. Hon är även medgrundare till möbelvarumärket Lineaire. Asplund Klingstedt bloggar för inredningsmagasinet Residence och sprider inspiration för vackrare hem via sitt populära Instagramkonto.
– Intresset för roséchampagne ökar världen över. Samtidigt ser vi att fler typer av rosa nyanser intar inredningsvärlden. Vi tänkte att den härliga färgen i ett glas Cuvée Rosé skulle kunna inspirera en duktig designer att skapa en unik kulör som översätter den lyxiga känslan av Laurent-Perriers champagne till hemmet. Med sin känsla för stil och evigt smakfull design fann Asplund Klingstedt en perfekt nyans med samma varma inslag som Cuvée Rosé, säger Carin Widoff, Senior Brand Manager på Altia, distributör för Laurent-Perrier i Sverige.
* ”Laurent-Perrier Pink” skapas när en färghandlare bryter/blandar 50% av kulören S1030-Y70R med 50% av S2030-Y70R. Koden kan användas med vilken obruten färg som helst från samtliga varumärken.
Laurent-Perrier Cuvée Rosé Brut
Trots att det i Champagne är tillåtet att tillsätta stilla rött vin till cuvéen för att framställa rosé, väljer Laurent-Perrier en speciell metod. Champagnehuset låter istället de röda druvorna macerera med i musten för att laka ur pigmenten. Det hela övervakas noggrant eftersom färgen ger en uppfattning om den slutgiltiga smaken. Den speciella tillverkningsmetoden bidrar till dryckens komplexitet och höga kvalitet.
Cuvée Rosé Brut består till 100 procent av Pinot Noir och lagras minst fem år på jästfällningen. Champagnen har en krispig, frisk doft med en lätt brödighet och inslag av röda vinbär, jordgubbar, hallon, äpple och citrus. Den passar perfekt till asiatiska och indiska rätter, grillade räkor, lufttorkad skinka samt desserter med röda frukter.
Lanseringsdatum: 8 juni 2018, ingår i Systembolagets tillfälliga sortiment
Ursprung: Champagne, Frankrike
Druva: 100 % Pinot Noir
Alkoholhalt: 12 %
Pris: 750 ml, 549 SEK
Artikelnummer:97059-01
Laurent-Perrier grundades 1812 och nådde världskännedom efter andra världskriget 1945 när Bernard de Nonancourt tog över verksamheten och genom sin nyfikenhet förfinade företagets tillverkningsmetoder. Laurent-Perriers champagneproduktion har sedan Bernards nytänkande
inflytande på mitten av 1900-talet ökat från 100 000 flaskor per år till 7 miljoner. Idag driver döttrarna Alexandra Pereyre de Nonancourt och Stéphanie Meneux de Nonancourt familjens champagnehus med samma tankar, värderingar och entreprenörsanda som deras far.
För mer information och högupplösta bilder – kontakta,
Jenny Asplund, PR & Communication Manager, jenny.asplund@altiagroup.com
Carin Widoff, Senior Brand Manager, carin.widoff@altiagroup.com
Ämnen
Kategorier
På folk o folk har vi samlat alla produkter från tre bolag - Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg. Tillsammans kan vi erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.