Pressmeddelande -
CAMP Sparkling, en bubblande fransk vinnyhet i nymodig och klimatsmart burk!
Nu lanseras Camp Sparkling, ett friskt mousserande vin från Frankrike som presenteras i den klimatsmarta aluminiumburken. Vin på burk är ett fenomen som började i USA och Storbritannien och som sedan växt sig allt starkare runtom i världen. Förpackningen blir allt vanligare för vin och är nu populär även i Sverige där vi ser en uppåtgående trend som säkerligen har kommit för att stanna.
Försäljningen av vin på burk ökar både i och utanför Sverige och i takt med ökat utbud från producenter som ser ofantliga fördelar med förpackningen förbättras kvalitén på vinet. Den färska nyheten Camp Sparkling kommer i en burk bestående av återvunnet material som pantas i närmaste butik.
Vinet är friskt och fruktigt med inbjudande ljusgul färg där innehållet är tillverkat av franska utvalda druvor som omsorgsfullt skördats under svala nätter för att bevara både syra och aromer. Producenten bakom vinet, Maison Idiart, jäser druvorna med naturlig jäst för att vinet ska spegla sitt ursprung. Därefter tillsätts en perfekt mängd kolsyra för att tillföra extra fräschör. Doften i det mousserande vinet domineras av mogna gula päron, Granny Smithäpplen, fläderblom och citrus. Smaken uppvisar toner av päron, syrliga gröna äpplen samt inslag av grapefrukt och röda krusbär. Den pigga syran och de finstämda bubblorna bidrar till dess uppfriskande och välsmakande helhet.
Burken har en nymodig och tilltalande utsida. Den himmelsblå bakgrunden och den röda bilen, i kombination med den vita texten och boulekloten gör att den andas Frankrike i all sin prakt. Fördelarna med förpackningen i jämförelse med glasflaskan är många. Den går inte sönder lika lätt, väger mindre och är lättare att packa. Dessutom släpper den inte in ljus vilket medför att vinet bevarar sina egenskaper. Utöver detta går burken snabbt att kyla samt är enkel att ta med vilket gör att man kan avnjuta ett glas bubbel var helst man önskar. ”Prêt à porter” signalerar att drycken är redo att konsumeras utan krusiduller förslagsvis väl kylt och upphällt i ett valfritt glas för mousserande viner. Det passar perfekt till salladen och ostbrickan och inte minst i ensamt majestät till minglet efter en boulematch.
Att kunna erbjuda ett gott bubbel i en klimatsmart burk känns både inspirerande och modernt då visionen är en dryckesbransch utan klimatpåverkan. Förpackningen med sin praktiska volym à 200 ml går dessutom snabbt att kyla och är praktisk när man endast vill dricka ett glas, säger Anna Rönnlund, Brand Manager Wine Brands på Anora.
Camp Sparkling har precis lanserats och är en nyhet i Systembolagets samtliga butiker. För mer information, kontakta Anna Rönnlund, på Anora via mejl: anna.ronnlund@anora.com
CAMP Sparkling
Artikelnr: 2814
Ursprung; Frankrike
Volym: 200 ml
Alkoholhalt: 11,5 %
Pris:33 kr +1 kr pant
Ämnen
Kategorier
Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.